RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 4)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar Kelas/ Semester : VII/ ( Genap ) Mata Pelajaran : Bahasa Daerah ( Jawa ) Materi Pokok : Teks Pacelathon |
Sub Materi : Teks
Percakapan dengan orang yang
lebih tua Alokasi Waktu : 4 x 40 (2
pertemuan) * Minggu ke 3 Maret * Minggu ke 4
Maret |
A. KOMPETENSI
DASAR
3.4. Menelaah teks dialog/ percakapan
4.4. Menulis teks dialog seerhana
kejadian
B. TUJUAN
PEMBELAJARAN
Pertemuan
Pertama
Setelah menyelesaikan kegiatan
pembelajaran, siswa diharapkan dapat:
1.
Membaca Teks dialog percakapan
2.
Mengajukan
jawaban dan pertanyaan tentang isi dialog
3.
Menulis
pokok-pokok isi dialog
4.
Menceritakan kembali isi
dialog
Pertemuan
Kedua
Setelah menyelesaikan kegiatan
pembelajaran, siswa diharapkan dapat:
1.
Menyusun
kembali pokok-pokok pikiran teks dialog yang dibaca
2.
Menyusun
pokok-pokok pikiran sebagai kerangka untuk membuat teks dialog dengan tema kebersihan.
3.
Mengembangkan
pokok-pokok pikiran menjadi teks
dialog dengan tema kebersihan
C. LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN
Pertemuan
Pertama
KEGIATAN |
RINCIAN
KEGIATAN |
ü Pendahuluan (10 menit) |
Ø
Menyapa
peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa Ø
Apersepsi: Untuk
membangkitkan minat siswa. Siswa disuruh menyusun pertanyaan secara
bebas. Ø
Menyampaikan
tujuan pembelajaran. Ø
Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Pengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas dan Penilaian Harian) |
ü Kegiatan Inti (60 menit) |
Ø
Memberikan
tayangan power point tentang materi yang berhubungan dengan teks pacelathon
dengan judul: “Pacelathon
ing Pos Kamling” termasuk kosa
kata dan cara menentukan isi teks. Ø
Mengadakan
tanya jawab tentang materi Ø
Memberi
LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK serta memantau tentang
keaktifan bertanya dan menanggapi lewat aplikasi WA) Ø
Mengumpulkan
hasil tugas LK |
ü Penutup (10
menit) |
Ø
Membantu
membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi
refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan
siswa tentang teknik pengumpulan tugas Ø
Informasi
kegiatan yang akan datang Ø
Penguatan
yang berhubungan dengan sikap |
Pertemuan
Kedua
KEGIATAN |
RINCIAN
KEGIATAN |
ü Pendahuluan (10 menit) |
Ø
Menyapa
peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa Ø
Apersepsi: Untuk
membangkitkan minat siswa. Siswa disuruh saling membuat satu
pertanyaan dan jawaban tentang lingkungan disekitar tempat tinggalnya. Ø
Menyampaikan
tujuan pembelajaran. Ø
Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Pengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas dan Penilaian Harian) |
ü Kegiatan Inti (60 menit) |
Ø
Memberikan
tayangan power point tentang materi yang berhubungan dengan teks dialog dengan judul: “Nyuwun Digladhi Sesorah” termasuk kosa kata dan cara menyusun teks dialog. Ø
Mengadakan
tanya jawab tentang materi Ø
Memberi
LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK serta memantau tentang keaktifan
bertanya dan menanggapi lewat aplikasi WA) Ø
Mengumpulkan
hasil tugas LK |
ü Penutup (10
menit) |
Ø
Membantu
membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi
refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan
siswa tentang teknik pengumpulan tugas Ø
Informasi
kegiatan yang akan datang Ø
Penguatan
yang berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
1.
Penilaian Sikap : Keaktifan siswa dalam bertanya dan menanggapi
kegiatan pembelajaran lewat grop Wa dan
kesantunan bahasa yang digunakan
2.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat
soal yang dikirim dengan aplikasi google
form
3.
Penilaian
Keterampilan : Hasil
mengerjakan LK
.
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2
Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
LAMPIRAN-LAMPIRAN
Lampiran 1
Materi Pembelajaran
Pertemuan Pertama
A. Kawruh Teks Pacelathon
Teks pacelathon utawa omong-omongan (dialog) iku ditindhakake dening wong kang
luwih saka wong siji.
Sing digatekake manawa
arep omong-omongan yaiku:
Ø Kapan anggone
omong-omongan
Ø Ing ngendi
anggone omong-omongan
Ø Sapa sing dijak
omong-omongan. Bisa sapantaran, luwih enom lan luwih tuwa. Bab iki kudu
dimangerteni amarga sapa sing diajak omong-omongan iku bakal nemtokake basa apa sing jumbuh karo wong sing diajak
omong kasebut. Umpamane omong-omongan karo kanca sapantaran kena nggunakake
basa Jawa ragam ngoko, kosok baline manawa arep omong-omongan karo wong sing
umure luwih tuwa lan diurmati kudu nganggo basa ragam krama alus.
.
B. Tuladha Teks Pacelathon (Bapak, Dini, Anto lan
Santoso)
Bapak : "Lagi apa ta nDhuk?"
Dini : "Nembe sinau Pak, kaleresan menika wonten
garapan wucalan Basa Jawi
ingkang
dereng kula mengertosi".
Bapak : "Babagan apa ta nDhuk?"
Dini : "Tegesipun nakdherek menika napa Pak?"
Bapak : "Nakdherek iku nakdulur sing tegese sedulur
padha embah."
Dini : "Sedherek sami embah? Menapa kula kaliyan dhik
Rini putranipun Pak Dhe
Tirto menika ugi saget
dipun wastani nakdherek?"
Bapak : "Iya bener nDhuk, lha wong Pak Dhemu kuwi rak
kakange ibumu. Dadi kowe
karo Rini
iku nakdulur."
Anto : “San, dêlokên bêrita iki! Banyu nang Sukaraja
ora bisa diombé sanajan wis
diolah”.
Santoso : “Ya iku amarga polusi. Polusi lingkungan bisa
dadi bêbaya marang
uripé manungsa”.
Anto : “Contoné polusi apa baé San?”
Santoso : “Polusi udara kang disêbabaké kebul
knalpot kêndaraan lan pabrik. Swara saka
mêsin-mêsin
pabrik lan kêndaraan uga bisa njalari polusi swara. Ana uga polusi
tanah lan
air kang disêbabaké bahan-bahan kimia”.
Anto : “Nanging, yèn dak kira, polusi udara lan polusi air
nduwèni èfèk paling
gêdhé San.
Bênêr ora?”
Santoso : “Ya bênêr kuwi, amarga udara lan banyu wigati
bangêt kanggo uripé manungsa
lan makhluk
hidup nang bumi iki. Saiki kowé bisa mbayangke piyé yèn udara
lan banyu
kêna polusi”.
Anto : “Ya pancèn polusi udara lan air bisa njalari pênyakit
kang serius uga
nyêbabaké kêmatian
dini”.
Santoso : “Hla yèn manut opinimu,
piyé carané ngatasi polusi lingkungan?”
Anto : “Ana pirang-pirang cara. Nanging sing
awakédhewé kudu nglakoni yaiku
nyadari lan uga nggawé wong liya sadar
babagan bêbayané pêncêmaran
lingkungan marang maungsa lan makhluk hidup”.
Santoso : “Ya kowé bênêr, aku sêtuju”.
C. Tuladha Teks
Pacelathon (Bapak, Dini, Anto lan Santoso)
Pacelathon iki katindakake dening Pak RT,
Pak Sholeh, Ilham, lan Krisna, Para siswa didhawuhi nyemak isine
pacelathon kang ditindakake ing pos
Kamling (papan umum), saliyane migatekake isine para siswa uga migatekake
babagan tataran utawa unggah-ungguh basa sing digunakake.
Pak Rt : “Suwe ora katon sajak
sibuk, pak ?”
Pak Sholeh :
“Sibuk napa, Pak.. saweg mumet niki. Sirah kula cumpleng”.
Pak RT :
“Lho, sakit napa, Pak?”
Pak Sholeh :
“Sirah kula mumet, Pak”.
Krisna : “Gerah migren
napa, Pakdhe ? lha kula dherekaken dhateng dhateng dhokter napa pripun, Pakdhe ?”
Pak Sholeh :
“Ora, Kris. Sirahku ki mumet gara-gara aku bubar maca pawarta ing Koran
dhekmau esuk kae lho.”
Pak RT :
“Kabar bab apa ta, Pak
sholeh?”
Pak Sholeh :
“Niku lho pak, penyakit flu babi. Kala wau
enjing kula rak maca Koran. Lha ten koran disebutke menawi penyakit flu babi pun sumebar ngambra-ambra dikuwatirake menawi penyakit
menika saged dados pandemi. Ing Meksiko
kemawon papan ketemunupun penyakit
wau wiwit
wulan Maret 2009, sampun nyerang tiyang cacah 1500 lan 152
ing antawisipun tiwas. Dereng
negari sanesipun kadosta
Kanada lan Amerika Serikat.
Kalaporaken menawi ing Kanada keluwarganipun
cacah nene tiwas amargi ketaman penyakit flu babi
Ilham : “O… prastawa niku ta ?
Ananing penyakit niku rak dereng dumugi Indonesia
ta, Pak ?
Krisna : “Neng dakkira samsaya
suwe ya bisa tekan ing Indonesia, Ham. Nggih to,
Pak RT ?
Ilham : “ La nggih niku, Pak. Kula kuwatir
sanget nek penyakit niku nyebar teng Indonesia. Wingi
kemawon penyakit flu burung durung rampung
dipuntangani, la kok
malah ketambahan penyakit flu babi.”
Pak RT :
“Aku ya wis krungu pawarta kasebut. Ananging kita ora kudu wedi kaya mangkono. Miturut kabare, Bapak
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono age- age nganakake rapat cabinet saperlu ngrembug
masalah penyakit flu babi. Presiden mrintahake jajaran menteri supaya
ngleksanakake langkah antisipatif kanggo nyegah mlebune penyakit kasebut
menyang Indonesia. Sawise
rapat kabinet kasebut banjur diterusake
rapat
koordinasi penanggulangan wabah flu babi. Menteri Kesehatan, Siti Fadilah Sapari
ngajab marang masarakat supaya aja
kuwatir
kemungkinan
mlebune virus flu babi alias sub
H1N1 .”
Krisna : “ La menapa virus kasebut
boten saged mlebet datheng Indonesia ?”
Pak RT :
“ Miturut ngendikane Bu Menteri, virus H1N1 iku angel mlebu ing Indonesia jalaran
virus iku mung bisa tumangkar ing dhaerah subtropics, dene
Indonesia iku iklime tropis. Bu Menteri mung dhawuh sanajan
mangkono kita kudu tetap waspada.”
Ilham : “Kenging napa kok kedah
waspada, Pak ?”
Pak RT :
“Ngendikane Bu Menteri, senajan penyakit flu babi angka kematiane ing wektu
iki mung 6,4 persen, adoh dibandhingake flu burung sing nggayuh 80-90
persen, nanging sing mbebayani jalaran
flu iki bisa ditularake liwat
manungsa.”
Pak Soleh :
“Jarene kanggo nyegah nulare penyakit flu babi menyang Indonesia, pamarentah
kejaba ngendhek impor babi, uga niti priksa sarta nganakake
antisipasi ing peternakan babi ing Indonesia. Saliyane iku uga masang alat
deteksi panas badan ing bandara lan
pelabuhan internasional.”
Pak RT :
“La gene panjenengan ya wis pirsa ta, Pak. Dadi ya ora susah bungung lan ngelu.
Pamarentah jelas wis ngupayakake supaya penyakit kasebut ora mlebu menyang
Indonesia.”
Ilham :
“Penyakit flu babi punika nyerang sinten kemawon, nggih Pak ?”
Pak RT :
“Kajaba nyerang manungsa, penyakit iku uga nyerang sato kewan, babi, kucing, lan jaran.”
Kresna : “La, kados pundit
caranipun virus puniku nyebar nggih, Pak ?”
Pak RT :
“Virus iku sumebar liwat hawa, yaiku liwat wahing lan watuke wong kang
lara. Virus iku
ora nular liwat daging babi yen dimasak kanthi suhu minimal
71 derajat Celsius.”
Pak Soleh :
“Panjenengan punapa sampun pirsa
gejala-gejalanipun menawi kataman penyakit puniku, Pak ?”
Pak RT :
“Yen nyerang manungsa, gejala flu babi memper flu manungsa, yaiku demam, lesu,ngelu, watuk, pilek, tenggorokan loro.
Panandang uga ngrasakake
muneg- muneg muntah, lan diare. Wis, Pak Soleh ora susah wedi lan
kuwatir. Sing baku awake dhewe kudu tansah njaga karesikan lan kudu
terus waspada. Rak nggih makaten ta,
Pak Soleh ?”
Pak Soleh :
“Leres, Pak. Aja lali ya kowe Ilham lan Kresna. Kowe sakloron uga kudu
tansah waspada!”
Ilham, : “Nggih, Pak.
D. Cara Nemtokake Isi ing Pacelathon
Kanthi
nggoleki perangan W5 Lan H1, Yaiku Apa sing diomongake, Sapa sing
omong-omongan, Ing ngendi anggone omong-omongan, Kapan anggone omong-omongan, Apa sebabe dumadi
omong-omongan lan kepriye omongane.
Pertemuan Kedua
A.
Teks Pacelathon
* Nuju sawijining dina Laras (siswa
kelas 7 SMP) sowan Pak Priya (pensiunan guru)
ing daleme. Nalika teka ing daleme Pak Priya, Laras ditemoni Titis(putrane Pak Priya kang nalika SD
dadi kancane Laras).
Laras : “Kula nuwun”.
Titis : ”Mangga. O, kowe ta Ras. Kok
njanur gunung gelem dolan mrene.Ayo mlebu
lan lungguh dhisik kene”.
Laras : “Ya, matur nuwunTis, iki mau
bubar les terus mampir mrene, arep sowan lan ketemu Pak Priya. Ana ta ?”
Titis :
“Ana. Sajake kok wigati banget arep ana perlu apa ta?”
Laras : “Kepengin nyuwun priksa babagan
sesorah.”
Titis : “Yen ngono dakngaturi bapak
dhisik ya.”
Pak
Priya : “O, ana Nak Laras ta.”
Laras : “Inggih Pak, kula sowan. Nyuwun
pangapunten sonten-sonten.”
Pak
Priya : “Ora dadi apa. Iki ngepasi
longgar.Ana apa kok kadingaren mrene?”
Laras : “Menika Pak. Badhe nyuwun
priksa.”
Pak
Priya : “Nyuwun priksa bab apa?”
Laras : “Wulan ngajeng menika ing
sekolah badhe wonten andon kaprigelan sesorah kanthi ngginakaken basa Jawi. Kula
nyuwun dipungladhi, awit kula
mangke ingkang kadhawuhan majeng.”
Pak
Priya : “O...bisa. Kapan anggonmu
arep gladhen, Bapak bisa, wong saben dina ya ora ana pakaryan kang mirunggan.”
Laras : “Menawi benjing dinten Minggu
mekaten kados pundi Pak?”
Pak
Priya : “Ya, ora dadi apa. Bapak
rumangsa seneng dene kowe bisa makili andon trampil sesorah basa Jawa.Jane mono
sesorah iku ora angel.sing baku kudu
ngerti perangan-perangan kang ana ing sesorah.”
Laras : “Perangan kapisan salam pambuka
menika Pak?”
Pak
Priya : “Iya, banjur apa maneh?”
Laras : “Kaping kalih pambuka, kaping
tiga isi utawi suraosing sesorah, lajeng panutup, pungkasan salam panutup.”
Pak
Priya : “Jan, pinter tenan, lha
iya isih kelingan ngono. Nanging isih ana sing kurang.”
Laras : “Menapa Pak?”
Pak
Priya : “Aja lali, sawise perangan
surasa kudu ana perangan dudutan lan pangarep-arepe. Supaya para tamu sing
ngrungokake sesorah luwih bisa ngertimarang apa sing dadi
undheraning sesorah.”
Laras : “O... Inggih Pak. Lajeng
sanesipun menapa?”
Pak
Priya : “Liyane, mengko yen wis
sesorah. Kudu nggatekake babagan ucap, patrap lan ulat.”
Laras : “Inggih Pak. Remen sanget kula
nampi piwucal saking Bapak. Ing pangangkah badhe nyuwun priksa bab ucap,
patrap saha ulat. Ananging kok
sampun meh surup.Pramila cekap menika rumiyin.Benjing kula sowan
Bapak malih.”
Titis : “Walah, wis arep mulih ta
iki.”
Laras : “Iya. Sik ya Tis, aku arep njaluk
pamit.Bapak kepareng kula nyuwun pamit.Matur nuwun.”
B.
Unggah-ungguhing Basa iku antarane kaya
ing ngisor iki:
1. Ngoko lugu
Titikan/
wujude: - Kabeh tembunge ngoko
-
Ater-ater lan panambang ngoko
Sing nganggo:
1.
Bocah marang bocah
2. Wong tuwa marang bocah
3. Bapak Ibu marang putrane
4. Pimpinan marang andhahan
5. Bendara marang abdi
6. Guru marang murid
7. Wong ngudarasa
2. Ngoko
alus
Titikane
: - Tembung ngoko dicampur
tembung krama inggil & andhap
-
Ater-ater lan panambang ngoko
Sing
Nganggo:
1. Wong tuwa marang mong tuwa
sing wis kulina
2. Wong tuwa marang wong nom
kang drajade luwih dhuwur
3. Krama
alus
Titikane : - Ngunakake tembung krama lan krama
inggil & andhap
- Ater-ater
lan panambang krama
Sing
nganggo
1. Wong tuwa marang wang tuwa kang
durung kulina
2. Murid marang guru
3. Anak marang bapak ibune
4. Bocah/ wong nom marang wong
tuwa
5. Andhahan marang pimpinan
6. Abdi marang bendara
C.
Sawijing karangan
iku mesthi ana irah-irahane.
Titikane irah-irahan kang becik yaiku:
1.
Jumbuh, karepe ana sambung rapete antarane tema karo isi
2.
Ringkes, karepe ora awujud ukara utawa frase kang rowa
3.
Mencutake, karepe bisa nuwuhake rasa kepengin ngerti marang isine karangan
D.
Manawa arep nggawe
tek pacelathon kudu nggatekake bab kaya ing ngisor iki:
1.
Nemtokake tema
2.
Nemtokake Irah-irahan
3.
Nemtokake Paraga
E. Ngembangake/Gawe teks pacelathon.
Para siswa bisa ngerteni cara- cara nganggit utawa nulis teks pacelathon, upamane kaya ing ngisor iki :
1.
Nemtokake baku utawa pokoking pirembugan
2.
Banjur gawe cengkorongan utawa kerangka,
3.
Merlokake gagasan-gagasan baku kanggo nuntun gawe omongan
lan ngiras pantes matesi omongan supaya ora ngambra-ambra.
4.
Mekarake ukara baku ing cengkorongan kasebut jumbuh karo paraga-paragane,
5.
Bab panulisane migunakake tata tulis kang bener, upamane Paraga lan pacelathone dipisah nganggo tandha waca titik
loro ( : ),
6.
Panulise ukara pacelathon diapit tandha waca
petik loro ( “ ),
7.
Yen arep diparagakake (digawe sandiwara) perlu ukara
katrangan kang nerangake mobah musik tumindake paraga lan setting
F. Nindakake pacelathon
Teks pacelathon sing wis kog tulis mau coba tindakna ana
ing ngarep kelas !
Manawa wis rampung wacanen/tindakna ing ngarep kelas dene
kelompok liyane aweh pambiji, kanggo ancer-ancer gatekna andharan ngisor iki !
Supaya bisa nindakake pacelathon kanthi becik kudu
migatekake babagan kayata :
a.
Wicara :lagu ukara (intonasi).
Lagu ukara kudu jumbuh karo tandha waca kang ana, upamane ukara pitakon iku lagu ing pungkasan ukara kudu munggah,
Manawa ukara pakon lagune rata
ya kudu kaya wong mrentah, lsp
Pakecapan (lafal), Pocapan kudu wijang lan cetha
dhongdhinge, uga aja nganti
groyok, bener
kedale swara kayata aksara : t, th, d, dh, lan sapiturute, aja nganti
kuwalik lan tumpang suh pocapane.
b.
Wirama, yaiku banter
alone swara diukur supaya kang ana bisa krungu, rikat lan rendhete wicara uga kudu digatekake supaya kepenak olehe padha
ngrungokake.
c.
Wiraga: Gestur/ Obahing
awak
d.
Wirasa: Ekspresi
Mbiji Pacelathon
Ing sajrone pacelathon kang perlu digatekake upamane :
a.
Lafal utawa pocapane kepiye, bener apa akeh sing salah’
b.
Intonasi utawa lagu ukarane wis pas apa durung,
c.
wiramane (cepet-rindhik,
alon-sora, lsp.) Gatekna table pambiji
ing ngisor iki !
Lampiran
2
|
Lampiran 3
PEMERINTAH KABUPATEN
KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA ( TEKS DIALOG )
ASPEK PENGETAHUAN
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama : .........................................................
Kelas/No.
Absen :
.........................................................
NO |
SOAL |
WANGSULAN |
SCORE |
ASILING BIJI |
||
1 |
Apa sebabe Laras sowan Pak Priya |
|
1-5 |
|
||
2 |
Kapan anggone sowan |
|
1-5 |
|||
3 |
Manut andharane Pak Priya perangan sesorah iku apa wae |
|
1-5 |
|||
4 |
Apa sing dikarepake patrap, ulat lan uacap iku |
|
1-5 |
|||
Saya mengerjakan soal dengan
sungguh-sungguh dan jujur Tanpa memberi dan meminta bantuan jawaban
dari teman, tanpa menjiplak/ mencontek dari berbagai
sumber |
Tanda tangan |
Nilai:
Score
Perolehan x 5 |
||||
Lampiran
4
PEMERINTAH KABUPATEN
KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA ( TEKS DIALOG )
ASPEK KETERAMPILAN
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas/No.
Absen :
.........................................................
1. Gawea
teks pacelathon kanthi cara kelompok 5 siswa tema “Karesikan ing Sakiwa Tengen”!
2. Paragakna
teks sing wis kokgawe!
Lampiran
5
PEMERINTAH
KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL REMIDI BAHASA JAWA (TEKS
DIALOG)
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Soal:
Wacanen teks
pacelathon ing ngisor iki banjur
golekana unsur intrinsike!
Pacelathon iki katindakake dening Pak RT,
Pak Sholeh, Ilham, lan Krisna, Para siswa didhawuhi nyemak isine
pacelathon kang ditindakake ing pos
Kamling (papan umum), saliyane migatekake isine para siswa uga migatekake
babagan tataran utawa unggah-ungguh basa sing digunakake.
Pak Rt : “Suwe ora katon sajak
sibuk, pak ?”
Pak Sholeh :
“Sibuk napa, Pak.. saweg mumet niki. Sirah kula cumpleng”.
Pak RT :
“Lho, sakit napa, Pak?”
Pak Sholeh :
“Sirah kula mumet, Pak”.
Krisna : “Gerah migren
napa, Pakdhe ? lha kula dherekaken dhateng dhateng dhokter napa pripun, Pakdhe ?”
Pak Sholeh :
“Ora, Kris. Sirahku ki mumet gara-gara aku bubar maca pawarta ing Koran
dhekmau esuk kae lho.”
Pak RT :
“Kabar bab apa ta, Pak
sholeh?”
Pak Sholeh :
“Niku lho pak, penyakit flu babi. Kala wau
enjing kula rak maca Koran. Lha ten koran disebutke menawi penyakit flu babi pun sumebar ngambra-ambra dikuwatirake menawi penyakit
menika saged dados pandemi. Ing Meksiko
kemawon papan ketemunupun penyakit
wau wiwit
wulan Maret 2009, sampun nyerang tiyang cacah 1500 lan 152
ing antawisipun tiwas. Dereng
negari sanesipun kadosta
Kanada lan Amerika Serikat.
Kalaporaken menawi ing Kanada keluwarganipun
cacah nene tiwas amargi ketaman penyakit flu babi
Ilham : “O… prastawa niku ta ?
Ananing penyakit niku rak dereng dumugi Indonesia
ta, Pak ?
Krisna : “Neng dakkira samsaya
suwe ya bisa tekan ing Indonesia, Ham. Nggih to,
Pak RT ?
Ilham : “ La nggih niku, Pak. Kula kuwatir
sanget nek penyakit niku nyebar teng Indonesia. Wingi
kemawon penyakit flu burung durung rampung
dipuntangani, la kok
malah ketambahan penyakit flu babi.”
Pak RT :
“Aku ya wis krungu pawarta kasebut. Ananging kita ora kudu wedi kaya mangkono. Miturut kabare, Bapak
Presiden Susilo Bambang Yudhoyono age- age nganakake rapat cabinet saperlu ngrembug
masalah penyakit flu babi. Presiden mrintahake jajaran menteri supaya
ngleksanakake langkah antisipatif kanggo nyegah mlebune penyakit kasebut
menyang Indonesia. Sawise
rapat kabinet kasebut banjur diterusake
rapat
koordinasi penanggulangan wabah flu babi. Menteri Kesehatan, Siti Fadilah Sapari
ngajab marang masarakat supaya aja
kuwatir
kemungkinan
mlebune virus flu babi alias sub
H1N1 .”
Krisna : “ La menapa virus kasebut
boten saged mlebet datheng Indonesia ?”
Pak RT :
“ Miturut ngendikane Bu Menteri, virus H1N1 iku angel mlebu ing Indonesia jalaran
virus iku mung bisa tumangkar ing dhaerah subtropics, dene
Indonesia iku iklime tropis. Bu Menteri mung dhawuh sanajan
mangkono kita kudu tetap waspada.”
Ilham : “Kenging napa kok kedah
waspada, Pak ?”
Pak RT :
“Ngendikane Bu Menteri, senajan penyakit flu babi angka kematiane ing wektu
iki mung 6,4 persen, adoh dibandhingake flu burung sing nggayuh 80-90
persen, nanging sing mbebayani jalaran
flu iki bisa ditularake liwat
manungsa.”
Pak Soleh :
“Jarene kanggo nyegah nulare penyakit flu babi menyang Indonesia, pamarentah
kejaba ngendhek impor babi, uga niti priksa sarta nganakake
antisipasi ing peternakan babi ing Indonesia. Saliyane iku uga masang alat
deteksi panas badan ing bandara lan
pelabuhan internasional.”
Pak RT :
“La gene panjenengan ya wis pirsa ta, Pak. Dadi ya ora susah bungung lan ngelu.
Pamarentah jelas wis ngupayakake supaya penyakit kasebut ora mlebu menyang
Indonesia.”
Ilham :
“Penyakit flu babi punika nyerang sinten kemawon, nggih Pak ?”
Pak RT :
“Kajaba nyerang manungsa, penyakit iku uga nyerang sato kewan, babi, kucing, lan jaran.”
Kresna : “La, kados pundit
caranipun virus puniku nyebar nggih, Pak ?”
Pak RT :
“Virus iku sumebar liwat hawa, yaiku liwat wahing lan watuke wong kang
lara. Virus iku
ora nular liwat daging babi yen dimasak kanthi suhu minimal
71 derajat Celsius.”
Pak Soleh :
“Panjenengan punapa sampun pirsa
gejala-gejalanipun menawi kataman penyakit puniku, Pak ?”
Pak RT :
“Yen nyerang manungsa, gejala flu babi memper flu manungsa, yaiku demam, lesu,ngelu, watuk, pilek, tenggorokan loro.
Panandang uga ngrasakake
muneg- muneg muntah, lan diare. Wis, Pak Soleh ora susah wedi lan
kuwatir. Sing baku awake dhewe kudu tansah njaga karesikan lan kudu
terus waspada. Rak nggih makaten ta,
Pak Soleh ?”
Pak Soleh :
“Leres, Pak. Aja lali ya kowe Ilham lan Kresna. Kowe sakloron uga kudu
tansah waspada!”
Ilham, :
“Nggih, Pak.
Lampiran 6
PEMERINTAH KABUPATEN
KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA ( TEKS DIALOG )
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama : .........................................................
Kelas/No.
Absen :
.........................................................
NO |
SOAL |
WANGSULAN |
SCORE |
ASILING BIJI |
||
1 |
Sapa wae paraga kang ana ing pacelathon “Nyasar Rumah Sakit amarga
Facebook” |
|
1-5 |
|
||
2 |
Kepriye
watake paraga kasebut? |
|
1-5 |
|
||
3 |
Tuduhna
setting kang
ana ing pacelathon “Nyasar Rumah Sakit amarga Facebook” |
|
1-5 |
|||
4 |
Tulisen
amanat/piwulang saka pacelathon “Nyasar Rumah Sakit amarga Facebook” |
|
1-5 |
|||
Saya mengerjakan soal dengan
sungguh-sungguh dan jujur Tanpa memberi dan meminta bantuan
jawaban dari teman, tanpa menjiplak/ mencontek dari berbagai
sumber |
Tanda tangan |
Nilai:
Score
Perolehan x 5 |
||||