RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 5)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar Kelas/ Semester : VII/ ( Genap ) Mata Pelajaran : Bahasa Jawa Materi Pokok : Aksara
Jawa |
Sub Materi : Kalimat dan paragraf berhuruf Jawa dengan penerapan sandhangan, pasangan dan aksara
angka Alokasi Waktu : 4 x 40 (2 pertemuan) * Minggu ke 1 Mei * Minggu ke 2 Mei |
A. KOMPETENSI
DASAR
4.5. Mengalihaksarakan paragraf Kidang Kencana berhuruf
Latin ke huruf Jawa
B. TUJUAN PEMBELAJARAN
Pertemuan Pertama
1. Mengalihaksarakan
satu paragraf
cerita Kidang Kencana dari huruf Jawa ke huruf
latin
2. Mengalihaksarakan
satu paragraf
cerita Kidang Kencana dari huruf latin ke huruf
Jawa
Pertemuan
Kedua
Setelah menyelesaikan kegiatan
pembelajaran, peserta didik diharapkan dapat:
1. Mencermati/ menunjukkan
kesalahan dalam alih
aksara Jawa
2. Membetulkan
alih aksara yang salah.
C. LANGKAH-LANGKAH
PEMBELAJARAN
Pertemuan Pertama
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit) Kegiatan Inti (60 menit) Penutup (10 menit) |
Ø
Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik
diajak bertanyajawab tentang bentuk aksara Jawa. Ø
Menyampaikan
alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik
Pengumpulan) Ø
Memberikan tayangan power point bentuk aksara Jawa Ø
Mengadakan tanya jawab
tentang materi. Ø
Memberi LK (memantau
peserta didik didalam mengerjakan LK) Ø
Mengumpulkan tugas LK Ø
Membantu membuat
simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi refleksi
(bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan siswa
tentang pengumpulan tugas Ø
Informasi kegiatan
yang akan datang Ø
Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
Pertemuan Kedua
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit) Kegiatan Inti (60 menit) Penutup (10 menit) |
Ø
Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik
diajak bertanyajawab tentang bentuk aksara Jawa. Ø
Menyampaikan
alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik
Pengumpulan) Ø
Memberikan tayangan power point bentuk aksara Jawa,
sandhangan, pasangan dan aksara angka Ø
Mengadakan tanya jawab
tentang materi. Ø
Memberi LK (memantau
peserta didik didalam mengerjakan LK) Ø
Mengumpulkan tugas LK Ø
Membantu membuat
simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi refleksi
(bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan siswa
tentang pengumpulan tugas Ø
Informasi kegiatan
yang akan datang Ø
Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
1.
Penilaian Sikap : Keaktifan siswa dalam bertanya dan menanggapi
kegiatan
pembelajaran lewat grop Wa dan
kesantunan
bahasa yang digunakan
2.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat soal yang dikirim
dengan aplikasi google
form
3.
Penilaian Keterampilan : Hasil mengerjakan LK
.
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2
Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
LAMPIRAN-LAMPIRAN
Lampiran 1
Materi Pertemuan Pertama dan Kedua
A. WUJUDE
AKSARA JAWA
Gatekna Aksara Jawa lan pasangane ing ngisor iki!
* SANDHANGAN LAN
WUJUDE
1. Sandhangan Swara
Wulu i swarane i, Suku u swarane u,
Pepet e swarane e, Taling [ swarane è/é
Taling tarung [ ... o swarne o.
2.
Sandhangan
Panyigeg, kanggo mungkasi/nyigeg swara.
Layar /
nyigeg kanthi r
Wignyan h nyigeg kanthi h
Cecak = nyigeg kanthi ng
Pangkon \ nyigeg kanthi aksara iku dhewe.
3.
Sandhangan
Wyanjana
Pengkal - nyisipi swara ya
Cakra ] nyisipi swara ra
Keret } nyisipi swara re
* TANDHA
a.
Pada
adeg-adeg = ?
b.
Pada lingsa = .
c.
Pada lungsi = ,
d.
Pada pangkat = ;
* ANGKA JAWA
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
* Wujude
angka jawa iku ana kang padha karo aksara jawa, mula kanggo mbedakake
antarane
angka lan aksara kudu dipisah nganggo tandha pada pangkat ; ......... ;
; 1 ; Aksara ga ing
sanjerone pada pangkat kasebut wis dudu aksara
ga
maneh, ananging wis owah dadi angka 1
B. TEKS AKSARA
LATIN
Wacan (Rama Sinta): Kidang Kencana
Kacarita, Prabu Dasarata sampun
sepuh sanget. Sang Prabu arsa lereh
kaprabon. Rama ginadhang-gadhang nggentosi kalenggahanipun ingkang rama.
Ananging, Dewi Kekayi boten narimakaken manawi Rama kawisudha minangka Raja
Ayodya. Dewi Kekayi ngersakaken Barata, putranipun ingkang jumeneng nata. Kanthi awrat ing manah, panyuwunipun Dewi
Kekayi dipunsembadani dening Prabu Dasarata. Wusananipun Rama kedah nglampahi
gesang ing wana dangunipun 14 warsa.
Tindakipun Raden Rama
kadherekaken ingkang garwa, Dewi Sinta, dalah Laksmana. Lampahipun dumugi ing Wana Dhandhaka. Ing
papan punika, tetiganipun kapanggih Sarpakenaka, rayinipun Prabu Rahwana, Raja
Alengkadiraja. Sarpakenaka ingkang asipat raseksa wanodya punika kepencut
kabagusaning Rama. Rama boten nglanggati.
Sarpakenaka lajeng manggihi Laksmana. Laksmana babar pisan boten kirang
weweka. Raseksa wanodya, rayinipun Prabu
Dasamuka, lajeng karumpung grananipun saha kaperung talinganipun. Piyambakipun lajeng ngadhep ingkang raka.
Rakanipun karerepa murih malesaken wirangipun. Prabu Rahwanaraja sagah. Lampahipun Prabu Dasamuka tumuju Wana
Dhandhaka nitih kreta kencana ngambah kadherekaken Kala Marica.
Dumugi Wana Dhandhaka, Kala Marica ingkang asipat raseksa wewah
wujud dados kidang kencana, kidang elok ing warni asisik emas endah
ngelam-elami, ngengreng merak ati. Kidang rukmi nunten wira-wiri sacelaking
papan dunungipun tiyang tetiga. Sinta sumerep kabregasaning kidang.
Piyambakipun gawokk, tuwuh prentuling manah kepengin ngingah kidang rukmi. Rama
kasuwun nyepengaken kewan ingkang
ngelam-elami saha memencut manah punika.
“Dhuh Raden, pangayoming jiwa-raga kula.
Ing sangajenging netra wonten kidang kencana ingkang elok ing warni. Inggih nembe sapisan punika kula sumerep
wujuding kidang ingkang ulesipun kencana. Mendah senenging manah kula manawi
saged ngingah kidang punika minangka panglipuring manah ing salebeting wana
ingkang bawera punika,” aturipun Putri Mantili
“Yayi, salumahing bumi sakureping langit
tan ana kang ngembari. Tresnane pun
kakang marang sliramu tanpa pepindhan. Labuh tresnaku marang sliramu, saiki uga
bakal dakwujudi pepenginanmu. Kidang kang kokkarepake bakal dakcekel. Mula
lilanana pun kakang linggar saka pakuwon,” ngandikanipun Raden Rama dhumateng
ingkang garwa.
“Inggih, Kakangmas. Donga kula saking
papan pasutapan tansah umiring tindak paduka,” aturipun Sinta sinarta esem
ingkang ngujiwat.
“Ya, Yayi. Welinge pun kakang, aja
pisan-pisan metu saka pagering pakuwon tanpa palilahku. Wis yayi, karia
slamet,” ngandikanipun Raden Rama.
Kidang dipuntut wingking dening Raden Rama arsa kacepeng. Kidang
nebih. Rama ngetut malih. Kidang mlajeng sangsaya tebih. Rama ngetog
karosanipun kanthi nututi mlajeng. Danguning dangu plajenging kidang tebih saking dununging pakuwon. Raden Rama suda kasabaranipun. Putra Ayodya punika lajeng
menthang gendhewa
nglepasaken jemparing. Kidang kapanah, kenging cumeprot. Sakala kidang njola, mbekik sarosanipun ngantos kapireng dening Sinta. Pambekiking kidang lamat-lamat kados pisambatipun Raden Rama. Dewi Sinta ndugi bilih
Rama manggih katiwasan. Laksmana kapurih nglari puruging swanten. Kanthi
gegancangan, Laksmana
ngestokaken dhawuh. Samangke Sinta tanpa rowang.
C. TEKS AKSARA
JAWA
? kl mric mlih kif= kenCn, kLinT/ kLnTe/ ai= cedkPp[nN rm
lanSinT. [fwi sinT kep]nnBzetMr= kif= k= [anFh aiku, l[nMhqh supy
kif= aiku ficekel\,
?gelisSi= c]it, kif= kenCn si= [afi [anFh mlia[nN klmric kuwi
te[tl a[zlCeekelCekelL[nN. bnJ|/ fiburu sprnPrn\sya[foh sk
pp[nN [fwi sinT. znTi wusn[n lgi bis kecnDkS
wi[sS fijemPri=, nzi=
bnJ|/ bd/ snlik bli wujufB|t kl mric.
? sk pitulu=z[nN kl mric, fsmuk ksilVif] [fwi sinT, figw
mbu/ bli mev= aX_k. nzi= kl mric [d[w aiy kufu mti ai= asT[n
rmwijy.
LAMPIRAN 2
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
==============================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (AKSARA JAWA)
KELAS VII SEMESTER GENAP
ASPEK
KETERAMPILAN (PRODUK)
NAMA |
|
KELAS /
NOMOR ABSEN |
|
NO |
SOAL |
WANGSULAN |
||
1 |
Prabu Dasamuka sarwi ngrerepa |
|
||
2 |
Kulite mrusuh kuning nemu giring |
|
||
3 |
Abdi kinasih negara Ngalengka |
|
||
4 |
g/w[n rmwijy yaiku... . |
|
||
5 |
rsekS k= [mmB kif= kenCn ... . |
|
||
Aku
mengerjakan soal ulangan harian dengan jujur tanpa menjiplak dari sumber
manapun dan aku mengerjakan sendiri tanpa meminta dan memberi bantuan kepada
siapapun. |
TANDA TANGAN |
NILAI |
||
LAMPIRAN 3
PEMERINTAH
KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
==============================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (AKSARA JAWA)
KELAS VII SEMESTER GENAP
ASPEK
KETERAMPILAN (KINERJA)
fewi sinT |
|
p]bu rhwn |
|
p]j zX=k |
|
ft- kl mric |
|
xsi jtyu |
|
wn dnDk |
|
r[fnRm |
|
s/wi z}xp |
|
LAMPIRAN 4
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
==============================================================
SOAL REMIDI BAHASA JAWA (AKSARA JAWA)
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas/No. Absen :
.........................................................
NO |
SOAL |
PILIHAN |
WANGSULAN |
1 |
wong
loro padha menyang alas Dhandhaka |
A |
pr striyk=pdc=k]m |
2 |
Nanging
Kala Marica menggak |
B |
[wo=[lo[ropdmev=alsDnDk |
3 |
para
satriya kang padha cangkrama |
C |
abFi kinsih negr
z2=k |
4 |
gawe
trenyuh penggalihe Dewi Sinta |
D |
smPunZ[nTosMeflSki=
grisHi=k= kul fmel\ |
5 |
Prabu
Dasamuka sarwi ngrerepa |
E |
nzi=klmric m_gk\ |
6 |
kulite
mrusuh kuning nemu giring |
F |
p]sstWiffrik=[zjwnTh |
7 |
abdi
kinasih negara Ngalengka |
G |
g[wt]evuh
p_glih[a[fwi sinT |
8 |
pawongan
titise Widowati |
H |
p]bu fsmuk s/wi z}xp |
9 |
prasasat
widadari kang ngejawentah |
I |
p[wo=znTiti[sS
wifwti |
10 |
sampun
ngantos medal saking garis ingkang kula damel |
J |
kuli[tTm]|suh kuni=
nemu giri= |
LAMPIRAN 5
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
==============================================================
SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA (AKSARA JAWA)
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama :
______________________________
Kelas : ______________________________
Soal:
1.
Wacanen pada tulisan Jawa ing ngisor iki!
?fumugiwndnDk,klmricai=k=asiptRsekS[wwhwujufF[fo
siKf=kevCn,kif=[a[lokHi=w/niasisikHem[sHnFhzelmHelmMi,[z[zR=merkHti.kif=rukMinunTenWirwiriscelkKi=ppnF|n=uzipunTiy=titig.
?sinTsumexpKb}gsni=Nkif=.piymBkKipunG[wok\tuwuhp}nT|lLi=mnh
ke[pzinZizhkif=rukMi.rmksuwunVep_zke[nKwnHi=k=zelmHelmMisame[mvC|tMnhpunik.
2. Pada ing ngisor iki tulisen nganggo aksara
Jawa!
Kidang
dipuntut wingking dening Raden Rama arsa kacepeng. Kidang nebih. Rama ngetut
malih. Kidang mlajeng sangsaya tebih. Rama ngetog karosanipun kanthi nututi
mlajeng. Danguning dangu plajenging kidang tebih saking dununging pakuwon. Raden Rama suda
kasabaranipun. Putra Ayodya punika lajeng menthang gendhewa nglepasaken
jemparing. Kidang kapanah, kenging cumeprot. Sakala kidang njola, mbekik
sarosanipun ngantos kapireng dening Sinta.
Pambekiking kidang lamat-lamat kados pisambatipun Raden Rama. Dewi Sinta
ndugi bilih Rama manggih katiwasan. Laksmana kapurih nglari puruging swanten.
Kanthi gegancangan, Laksmana ngestokaken dhawuh. Samangke Sinta tanpa rowang.
Lampiran:
6
Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam bentuk jurnal
JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL
Nama Sekolah : SMP Negeri 2 Karanganyar
Kelas/Semester : VII / Semester Genap
Tahun Pelajaran : 2020/2021
No |
Hari/Tgl |
Nama |
Kelas/No |
Catatan
Perilaku |
Butir
Sikap |
Sikap |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|