Pages

Tuesday, December 8, 2020

Tembang Pangkur Serat Wulangreh pada 1


 Tuladha tembang Pangkur 

RPP Serat Wulangreh Pangkur

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 4)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks Serat Wulangreh

Sub Materi      : Teks Serat Wulangreh Pupuh  

                            Pangkur

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 3 Agustus

           

A.        KOMPETENSI DASAR

3.2. Menelaah teks Serat Piwulang Wulangreh pupuh Pangkur

      kejadi

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

1.      Mengidentifikasi Serat Wulangreh

2.      Mengidentifikasi Tembang macapat Pangkur

3.      Mengidentifikasi kosa kata yang terdapat didalam teks  (tembug garba, bawa ma, tanggap na, homonim, homograp, homofon)

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

Ø  Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi

Ø  Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  tembang macapat

Ø  Menyampaikan tujuan pembelajaran.

Ø  Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan)

 

Ø  Memberikan tayangan power point tentang materi (Sejarah teks Serat Wulangreh, Struktur Tembang Macapat Pangkur)

Ø  Mengadakan tanya jawab tentang materi.

Ø  Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

Ø  Mengumpulkan tugas LK

 

Ø  Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

Ø  Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

Ø  Mengingatkan siswa tentang pengumpulan tugas

Ø  Informasi kegiatan yang akan datang

Ø  Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

1.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

2.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

3.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 5)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks Serat Wulangreh

Sub Materi      : Teks Serat Wulangreh Pupuh  

                            Pangkur

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 4 Agustus

           

A.        KOMPETENSI DASAR

3.2. Menelaah teks Serat Piwulang Wulangreh pupuh Pangkur

      kejadi

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

4.      Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam teks piwulang  Serat Wulangreh Pupuh Pangkur

5.      Memparafrase teks Piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

Ø  Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi

Ø  Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  teks Serat Wulangreh

Ø  Menyampaikan tujuan pembelajaran.

Ø  Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan)

 

Ø  Memberikan tayangan power point tentang materi (teks Serat Wulangreh pupuh Pangkur , Cara memparafrase teks tembang macapat, tembug garba, tembung bawa ma, tembung tanggap na, homonim, homograp, homofon)

Ø  Mengadakan tanya jawab tentang materi.

Ø  Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

Ø  Mengumpulkan tugas LK

 

Ø  Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

Ø  Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

Ø  Mengingatkan siswa tentang pengumpulan tugas

Ø  Informasi kegiatan yang akan datang

Ø  Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

4.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

5.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

6.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 6)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks Serat Wulangreh

Sub Materi      : Teks Serat Wulangreh Pupuh  

                            Pangkur

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 1 September

           

A.        KOMPETENSI DASAR

4.2. Menanggapi isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur

      kejadi

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

6.      Memparafrase teks Piwulang serat Wulangreh Pupuh Pangkur

7.      Menuliskan isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur (pada 1-2)

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

Ø  Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi

Ø  Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  cara memparafrase teks tembang

Ø  Menyampaikan tujuan pembelajaran.

Ø  Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan)

 

Ø  Memberikan tayangan power point tentang materi (teks Serat Wulangreh pupuh Pangkur)

Ø  Mengadakan tanya jawab tentang materi.

Ø  Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

Ø  Mengumpulkan tugas LK

 

Ø  Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

Ø  Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

Ø  Mengingatkan siswa tentang pengumpulan tugas

Ø  Informasi kegiatan yang akan datang

Ø  Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

7.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

8.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

9.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 7)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks Serat Wulangreh

Sub Materi      : Teks Serat Wulangreh Pupuh  

                            Pangkur

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 4 September

           

A.        KOMPETENSI DASAR

4.2. Menanggapi isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur

      kejadi

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

8.      Menuliskan isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur

9.      Menulis pokok-pokok isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur

10.  Menanggapi isi teks Piwulang Serat Wulangreh Pupuh Pangkur dengan memberi simpulan tentang nilai-nilai luhur, pesan moral dan amanat yang terkandung didalamnya

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

Ø  Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi

Ø  Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diperlihatkan contoh hasil gancaran teks Serat Wulangreh.

Ø  Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan)

 

Ø  Memberikan tayangan power point tentang materi (Gancaran teks Serat Wulangreh pupuh Pangkur)

Ø  Mengadakan tanya jawab tentang materi.

Ø  Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

Ø  Mengumpulkan tugas LK

 

Ø  Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

Ø  Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

Ø  Mengingatkan siswa tentang pengumpulan tugas

Ø  Informasi kegiatan yang akan datang

Ø  Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

10.     Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

11.     Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

12.     Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

 

LAMPIRAN PERTEMUAN 1

 

A.                SEJARANG RINGKES PAKU BUWANA IV

 

 

 

 

 


           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




           




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


LAMPIRAN PERTEMUAN 2

 

A.                TEKS SERAT WULANGREH PUPUH PANGKUR (PUPUH KE 4)

01

Sekar pangkur kang winarna, lelabuhan kang kanggo wong ngaurip, ala lan becik puniku, prayoga kawruhana, adat waton puniku dipunkadulu, miwah ingkang tata krama, den kaesthi siyang ratri.

Nasihat ini dibalut dengan tembang Pangkur. Seyogianya kau memahami hakikat pengabdian bagi kehidupan, tentang baik dan buruk perlu kau ketahui. Pahami pula ada dan aturan, serta siang malam jangan kau lupakan tata krama

02

Deduga lawan prayoga, myang watara reringa aywa lali, iku parabot satuhu, tan kena tininggala, tangi lungguh angadeg tuwin lumaku, angucap meneng anendra, duga-duga nora kari.

Jangan kau lupakan pertimbangan, boleh sedikit curiga karena hal itu merupakan (keharusan) yang tidak boleh kau lupakan, baik ketka sedang terjaga, duduk, bangun, maupun berjalan, diam, berbicara, maupun tidur (jangan lupakan nalar).

03

Miwah ta sabarang karya, ing prakara kang gedhe lan kang cilik, papat iku aja kantun, kanggo sadina-dina, rina wengi nagara miwah ing dhusun, kabeh kang padha ambegan, papat iku aja lali.

Demikian pula pertimbangan empat perkara dalam segala hal baik yang besar maupun yang kecil jangan kau lupakan, terapkan sehari-hari, siang atau malam, di kota maupun di desa. (Hal ini berlaku) untuk semua makhluk yang bernapas.

04

Kalamun ana manusa, anyinggahi dugi lawan prayogi, iku watake tan patut, awor lawan wong kathah, wong degsura ndaludur tan wruh ing edur, aja sira pedhak-pedhak, nora wurung neniwasi.

Jika ada manusia yang melupakan pertimbangan nalar, itu tak patut berbaur dengan orang banyak. Janganlah kau dekati orang yang tak tahu adat dan hanya menuruti kemauannya sendiri, (orang seperto itu) akan membawa kehancuran.

05

Mapan watake manusa, pan ketemu ing laku lawan linggih, solah muna-muninipun, pan dadi panengeran ingkang, kang apinter kang bodho miwah kang luhur, kang sugih lan kang melarat, tanapi manusa singgih.

Ciri perilaku manusia itu tampak dari bagaimana varanya berjalan dan duduk, tindak-tanduk dalam berbicara. Meskipun orang itu pandai atau bodoh, berderajat tinggi atau hina, kaya atau miskin

06

Ulama miwah maksiyat, wong kang kendel tanapi wong kang jirih, durjana bebotoh kaum, lanang wadon pan padha, panitike manusa wateke wewatekipun, apa dene wong kang nyata, ing pangawruh kang wus pasthi.

Ulama atau penjahat, pemberani maupun penakut, pencuri maupun bebotoh, atau lelaki maupun perempuan semua memiliki ciri-ciri yang sama.

07

Tinitik ing solah muna, lawan muni ing laku lawan linggih, iku panengeran agung, winawas ginrahita, pramilane ing wong kuna-kuna iku, yen amawas ing sujanma, datan kongsi mindho gaweni.

Terlihat dari tindak-tanduk, berbicara, berjalan, dan duduk, itu cirri utama yang mudah diketahui dan dirasakan. Oleh karena itu, orang jaman duu tidak pernah salah dalam menilai orang.

08

Ginulang sadina-dina, wewekane ing basa lan basuki, ing jubriya-kibiripun, sumungah lan sesongaran, mung sumendhe sakarsanira Hyang Agung, ujar sirik kang rineksa, kautaman ulah wadi.

 

 

 

09

Masa mengko mapan arang, kang katemu ing basa kang basuki, ingkang lumrah wong puniku, dhengki srei lan dora, iren meren dahwen pinasten kumingsun, opene nora prasaja, jail mutakil bakiwit.

Masa sekarang, sangat sulit menemukan perilaku yang baik. Umumnya (manusia sekarang) itu dengki, serakah, dan pembohong, malas, iri, senang encela, sombong, tidak jujur, jahil, banyak curiga, dan curang

 

10

Alaning liyan den andhar, ing becike liyan dipunsimpeni, becike dhewe ginunggung, kinarya pasamuan, nora ngrasa alane dhewe ngendhukur, wong mangkono wateknya, nora kena denpedhaki.

Kejelekan orang lain disebarluaskan, sementara kebaikan (orang lain) disembunyikan, kebaikannya sendiri disanjung-sanjung dan dibicarakan dalam pertemuan, tidak merasa kejelekannya sendiri bertumpuk. Orang yang bertabiat seperti itu tidak layak kau dekati.

11

Iku wong durjana murka, nora nana mareme jroning ati, sabarang karepanipun, nadyan wusa katekan, karepane nora mari saya banjur, luwamah lawan amarah, iku kang den tut wuri.

Orang seperti itu disebutpenjahat serakah, tidak pernah merasa puas meskipun semua keinginannya telah terpenuhi, kemauannya tidak ernah berhenti, malah semakinmenjadi-jadi, menurutkan hawa nafsu lawamah dan amarah.

12

Ing sabarang tingkah polah, ing pangucap tanapi lamun linggih, sungkan asor ambekipun, pan lumuh kaungkulan, ing sujanma pangrasane dhewekipun, nora nana kang memadha, angrasa luhur pribadi.

Segala tingkah laku, dalam berbicara maupun duduk, tabiatnya tidak mau dikalahkan oleh orang lain, tidak mau ada yang menyamai, ia merasa dirinya paling tinggi.

13

Aja nedya katempelan, ing wewatek kang tan panates ing budhi, watek rusuh nora urus, tunggal lawan manusa, dipun sami karya labuhan kang patut, darapon dadi tuladha, tinuta ing wuri.

Jangan sampai kau dihinggapi tabiat yang tidak pantas karena perilaku jahat seperti itu tidak patut disandang manusia. Seyognya berbuatlah kebajikan sehingga menjadi suri teladan dan panutan di kemudian hari.

14

Aja lunyu lemer genjah, angrong pasanakan nyumur gumuling, ambubut arit puniku, watek datan raharja, pan wong lunyu nora pantes dipunenut, monyar-manyir tan anteban, dela lemeran puniku.

Janganlah bersikap lunyu lemer genjah, angrong pasanakan nyumur gumuling, dan ambubut arit karena sifat itu tidak akan menyelamatkanmu, tidak patut kau anut. Watak lunyu itu artinyakata-katanya tidak bisa dipegang, sedangkan sifat lemer

15

Para penginan tegesnya, genjah iku cak-cekan barang kardi, angrong pasanak liripun, remen ulah miruda, mring rabine sadulur miwah ing batur, mring sanak myang prasanakan, sok senenga den ramuhi.

Adalah mudah tergiur sesuatu. Genjah artinya senang berkata jorok, angrong pasanakan artinya senang berselingkuh dengan istri orang, dan jika sudah mencintai istri sahabat atau kerabat harus terlaksana.

16

Nyumur guling linira, ambeladhah nora duwe wewadi, nora kene rubung-rubung, wewadine den umbar, mbuntut arit punika pracekanipun, ambener ing pangarepan, nanging nggarethel ing wuri.

Nyumur gumuling artinya tidak dapat menyimpan rahasia, jika mendengar kabar (meskipun sebagian) langsung disebarluaskan. Mbuntut arit artinya di awal terdengar baik tapi menggerutu di belakang.

17

Sabarang kang dipun ucap, nora wurung amrih oleh pribadi, iku labuhan patut, aja na nedya nulad, ing wateking nenem prakara punika, sayogyane ngupayaa, lir mas tumimbul ing warih.

Semua yang diucapkannya hanya untuk keuntungan diri sendiri. Hal itu bukan kebajikan yang baik, dan jangan ada yang meniru keenam sifat di atas. Seyogianya berlakulan seperti emas yang tersembul di permukaan. (mas tumimbul merupakan isyarat pola tembang berikutnya yaitu maskumambang).

 

B.                 Tembung tanggap na

Tembung Tanggap na yaiku: yaiku tembung lingga kang oleh seselan "-in-

Tuladha: tinata, binabar, rinangkul, lsp

                                   

C.                Tembung Bawa ma

Tembung Bawa Ma yaiku: tembung kang oleh sselan -um-

Tuladha: tumata, tumoleh, gumelar

 

D.                TEMBUNG GARBA

     Tembung garban yaiku: Tembung camboran kang sambungan (sandhi) né awujud wandamenga (basa Indonesia: suku kata terbuka) lan wanda aksara swara (vokal), tembung-tembung kasebut banjur bisa luluh (ginarba) dadi siji dadi swara anyar. Tembung kuwi banjur disebut tembung garban.

Tuladha:
• a + a = a
Kusuma + astuti = kusumastuti
• a + i = e
Teka + ing = tekèng
Ira + iku = irèku
• a + e = e
Warna + edi = warnèdi
• a + u = o
Wira + utama = wirotama
• i + a (i,e,o,u) = y
Sami + oncat = samyoncat
• u + a (i,e,o,u) = w
Tumuju + ing = tumujwèng
Sawetara ater-ater utawa panambang kang wanguné kaya wanda kasebut uga dadi sandhigarban.

Tuladha:
• sa +ulah = solah
• sami + a = samya
• ke + legi + an = kelegèn

 

E.                 Tembung Homonin, Homograf lan Homofon

Tembung homonim yaiku tembung-tembung kang padha pangucapane lan padha panulisane, nanging beda tegese sebab asale tembung kang beda

           

F.                 Lembar Kerja Siswa

Gancarna tembang Pamgkur ing Serat Wulangreh pada 1 tekan 5!        

 

 

 

LAMPIRAN PERTEMUAN 3 & 4

 

PIWULANG LUHUR

            Manut Kemendiknas (2010:11) nilai karakter ana 18 kang diarani  pilar nilai karakter, kang mujudake nilai luhur bangsa Indonesia. Nilai kasebut yaiku: (1) religious, (2) jujur, (3) toleransi, (4) disiplin, (5) kerja keras, (6)  kreatif, (7) mandiri, (8) demokratis, (9) rasa ingin tahu, (10) semangat kebangsaan, (11) cinta tanah air, (13) menghargai prestasi, (14) bersahabat atau komunikatif,( 15) cinta damai, (15) gemar menyimak, (16) pedeuli lingkungan, (17) peduli sosial, (18) tanggung jawab.

            Kajaba piwulang luhur kang kapacak ing 18 pilar pendidikan karakter kasebut, isih ana maneh piwulang luhur kang patut dituladhani dening para siswa, upama:

a.                   Dadi wong ora gumedhe/ adigang adigung adiguna

b.                  Dadi wong tansah nagjeni liyan, sumanak, rumaket, tepa slira

c.                   Dadi manungsa aja kedanan drajat lan pangkat

d.                  Dadi wong kudu nglembah manah marang sapadha-padha

e.                   Dadi manungsa kudu gemi setiti ngati-ati.

f.                    Dadi manungsa aja ngaji pupung mumpung

g.                  Dadi manungsa iku aja dumeh

 

LEMBAR KERJA SISWA PERTEMUAN KE 3

Tulisen isi pokok tembang Pangkur pada 1-5!

 

LEMBAR KERJA SISWA PERTEMUAN KE 4

Tulisen piwulang luhur/ nilai karakter tembang Pangkur pada 1-5!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN SOAL

 

PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (SERAT WULANGREH)

ASPEK PENGETAHUAN

KELAS VII SEMESTER GASAL

Soal :

      I. Wangsulana pitakon ing ngisor iki kanthi milih aksara a, b, c utawa d tumrap wangsulan sing paling bener!

 

1.Serat Wulangreh iku mujudake buku kang isine babagan piwulang-piwulang

luhur kang migunani banget marang para manungsa, dene sing ngriptaSerat Wulangreh iku sawijining ratu kang asmane yaiku ..... Panjenengane jumeneng                        ratu ing kraton .....

            A.        Susuhunan Pakubuwono IV - Surakarta        

            B.        Susuhunan Mangkunagara IV - Surakarta

            C.        Susuhunan Pakualam  IV - Jogjakarta                       

     D.        Susuhunan Hamengkubuwana IV - Jogjakarta

 

2. Pupuh Pangkur iku perangane Serat Wulangreh sing kaping...

     a. 1                     b. 2                    c. 3                         d. 4

 

3. Pupuh Pangkur ing Serat Wulangreh dumadi saka ………… pada. 

     a. 15                      b. 16                     c. 17                         d. 18

 

4. Saben sapada tembang Pangkur dumadi saka ………….. gatra.

     a. 5                        b. 6                         c. 7                          d. 8

 

5. Surasa/ isi pokok sing ana ing pupuh Pangkur kaya ing ngiusor iki, kajaba...

     a. bab tata krama                                             c. mbedakake tumindak ala lan becik

     b. carane ndeleng wataking manungsa           d. watak adigang adigung adiguna

 

Pada 1.     Kang sekar pangkur winarna,

                 lelabuhan kang kanggo ing wong urip,

                 ala lan becik puniku,

                 prayoga kawruhana,

                 adat waton puniku dipun kadulu,

                 miwah ta ing tata krama,

                 den kaesthi siyang ratri.

 

6. Kang sekar pangkur winarna. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. didhelikake                          b. dicritakake             

     c. diomongake                         d. dikandhakake

 

7. Prayoga kawruhana. Gatra kasebut tegese yaiku...

     a. becike critana                      b. becike ngertenana              

     c. becike golekana                   d. becike kandhanan

 

8. Den kaesthi siyang ratri. Gatra kasebut tegese yaiku...

     a. digatekne esuk lan sore                              

     b.  digatekneesuk lan bengi                

     c.  digatekne awan lan sore                

     d.  digatekne awan lan bengi

 

9. Sing prayoga kudu dimangerteni ing tembang Pangkur pada 1 yaiku...

     a. tumindak nalisir                               c. tumindak ala lan becik

     b. tumindak kang pinter                      d. tumindak kang bener

 

Pada 2      Deduga lawan prayoga,

                 myang watara reringa aywa lali,

                 iku parabot satuhu

                 tan kena tininggala,

                 tangi lungguh angadeg tuwin lumaku

                 angucap meneng myang nendra,

                 duga-duga aja kari

 

10. Prabote wong urip kang ora kena ditinggal yaiku...

     a. deduga, prayoga, degsura, watara

     b. deduga, degsura, watara, reringa

     c. deduga, prayoga, watara, reringa

     d. deduga, reringa, prayoga, degsura

 

11. Deduga lawan prayoga. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. katentreman             b. kira-kira                   c. kabecikan                d. keslametan

 

12. Angucap meneng myang nendra. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. ratu                          b. turu                          c. guneman                  d. tangi

 

13. Tingkah laku kang ngati-ati amarga rasa kang ora percaya iku diarani...

     a. deduga                    b. prayoga                   c. watara                      d. reringa

 

14. Tingkah laku kang tansah nganggo pangira-ira iku diarani...

     a. deduga                    b. prayoga                   c. watara                      d. reringa

 

Pada 4      Kalamun ana manungsa,

                 tan anganggo ing duga lan prayogi,

                 iku watake tan patut,

                 awor lawan wong kathah,

                 wongdegsura ndaludur tan wruh ing edur,

                 aja sira pedhak-pedhak

                 nora wurung neniwasi.

 

 

15. Manawa ana manungsa kang ora nganggo duga lan prayoga iku akibate...

     a. disenengi wong akeh                       c. diseneni wong akeh

     b. ora patut awor wong akeh               d. ora oleh nunggu karo wong akeh

 

 

16. Manawa cedhak-cedhak marang wong kang ora duwe aturan bakal...

     a. gawe cilaka              b. gawe mulya             c. gawe gela                d. gawe susah

 

17. Wong degsura ndaludur tan wruh ing edur. Gatra kasebut tegese yaiku...

     a. wong angkara ora ngerti pagaweyan kang becik               

     b. wong angkara ora ngerti sikap lan tumindak kang ala                  

     c. wong angkara ora ngerti pagaweyan kang ala       

     d. wong angkara ora ngerti sikap lan tumindak kang becik

 

18. Aja sira cedhak-cedhak. Saka gatra kasebut, sing dikarepake tembung sirayaiku...

     a. kowe                        b. aku                          c. dheweke                  d. kita

 

     Pada 3 :           Miwah ta sabarang karya,

                             ing prakara gedhe kalawan cilik,

                             papat iku datan kentun,

                             kanggo sadina-dina,

                             rina wengi neng praja miwah ing dhusun,

                             kabeh kang padha ambekan,

                             papat iku aja lali.

 

19. Miwah ta sabarang karya. Tembung sing kagaris tegese yaiku ... .

     a. kasenengan              b. pakumpulan             c. kaluhuran                 d. pagaweyan

 

20. Rina wengi neng praja miwah ing dhusun. Gatra kasebut tegese ... .

     a. Esuk lan bengi neng kraton lan ing desa

     b. Awa lan bengi neng kota lan ing desa

     c. Esuk lan bengi neng kota lan ing desa

     d. Awan lan bengi neng kraton lan ing desa 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN SOAL KETERAMPILAN

 

PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

================================================================SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (SERAT WULANGREH)

ASPEK KETRAMPILAN

KELAS VII SEMESTER GASAL

 

 

Tulisen isi baku Serat Wulangreh banjur jlentrehna piwulang luhur/ amanate!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN REMIDI

 

 

PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

SOAL REMIDI BAHASA JAWA (SERAT WULANGREH)

KELAS VII SEMESTER GASAL

 

Soal :

      I. Wangsulana pitakenan ing ngandhap punika kanthi maringi tandha ping ( X )!

1.Sing  nganggit serat Wulangreh yaiku...

     a. R. Ng. Ranggawarsita

     b. Ki Hadiwijana Yasawidagda

     c .Kanjeng Susuhunan Pakubuwana IV

     d. Sultan Hamengkubuwana IV

2. Pupuh Pangkur iku perangane Serat Wulangreh sing kaping...

     a. 1                     b. 2                    c. 3                         d. 4

3. Pupuh Pangkur ing Serat Wulangreh dumadi saka ………… pada. 

     a. 15                      b. 16                     c. 17                         d. 18

4. Saben sapada dumadi saka ………….. gatra.

     a. 5                        b. 6                         c. 7                          d. 8

5. Surasa/ isi pokok sing ana ing pupuh Pangkur kaya ing ngiusor iki, kajaba...

     a. bab tata krama                                             c. mbedakake tumindak ala lan becik

     b. carane ndeleng wataking manungsa           d. watak adigang adigung adiguna

 

Pada 1.     Kang sekar pangkur winarna,

                 lelabuhan kang kanggo ing wong urip,

                 ala lan becik puniku,

                 prayoga kawruhana,

                 adat waton puniku dipun kadulu,

                 miwah ta ing tata krama,

                 den kaesthi siyang ratri.

 

6. Kang sekar pangkur winarna. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. didhelikake              b. dicritakake              c. diomongake             d.         dikandhakake

7. Prayoga kawruhana. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. critana                      b. ngertenana               c. golekana                  d. kandhanan

8. Den kaesthi siyang ratri. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. esuk                         b. awan                        c. sore                          d. bengi

9. Sing prayoga kudu dimangerteni ing tembang Pangkur pada 1 yaiku...

     a. tumindak nalisir                               c. tumindak ala lan becik

     b. tumindak kang pinter                      d. tumindak kang bener

 

 

 

Pada 2      Deduga lawan prayoga,

                 myang watara reringa aywa lali,

                 iku parabot satuhu

                 tan kena tininggala,

                 tangi lungguh angadeg tuwin lumaku

                 angucap meneng myang nendra,

                 duga-duga aja kari

 

10. Prabote wong urip kang ora kena ditinggal yaiku...

     a. deduga, prayoga, degsura, watara

     b. deduga, degsura, watara, reringa

     c. deduga, prayoga, watara, reringa

     d. deduga, reringa, prayoga, degsura

11. Deduga lawan prayoga. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. katentreman             b. kira-kira                   c. kabecikan                d. keslametan

12. Angucap meneng myang nendra. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. ratu              b. turu              c. guneman                  d. tangi

13. Tingkah laku kang ngati-ati amarga rasa kang ora percaya iku diarani...

     a. deduga                    b. prayoga       c. watara                      d. reringa

14. Tingkah laku kang tansah nganggo pangira-ira iku diarani...

     a. deduga                    b. prayoga       c. watara                      d. reringa

 

Pada 4      Kalamun ana manungsa,

                 tan anganggo ing duga lan prayogi,

                 iku watake tan patut,

                 awor lawan wong kathah,

                 wongdegsura ndaludur tan wruh ing edur,

                 aja sira pedhak-pedhak

                 nora wurung neniwasi.

15. Manawa ana manungsa kang ora nganggo duga lan prayoga iku akibate...

     a. disenengi wong akeh                       c. diseneni wong akeh

     b. ora patut awor wong akeh               d. ora oleh nunggu karo wong akeh

16. Manawa cedhak-cedhak marang wong kang ora duwe aturan bakal...

     a. gawe cilaka              b. gawe mulya             c. gawe gela    d. gawe susah

17. Wong degsura ndaludur tan wruh ing edur. Tembung sing kagaris tegese yaiku...

     a. tatanan                     b. aturan                      c. angger-angger          d. kira-kira

18. Aja sira pedhak-pedhak. Sing dikarepake tembung sira yaiku...

     a. kowe                        b. aku              c. dheweke                  d. kita

19. Susuhunan Pakubuwana IV iku narendra ing kraton...

     a. Kartasura                 b. Surakarta                 c. Mangkunegaran       d. Jogyakarta

20. Wong degsura iku nduwe watak... .

     a. brangasan                b. menegan                  c. seneng menehi         d. aleman

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN PENGAYAAN

 

 

PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA (TEKS SERAT WULANGREH)

KELAS VII SEMESTER GASAL

 

Nama                           : ...........................................   Kelas/No. Absen         : .............

            Soal     :

                        Gawea tembang Pangkur sapada wae kanthi tema kegiatan ing sekolahmu!

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lampiran Penilaian Sikap

Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam bentuk jurnal

 

JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL

Nama Sekolah               : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/Semester             : VII / Semester Gasal

Tahun Pelajaran            : 2020/2021

 

No

Hari/Tgl.

Nama

Kelas/No

Catatan Perilaku

Butir Sikap

Sikap

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PARIKAN BASA JAWA bu Sulis

  Parikan yaiku Unen-unen kang nduweni tenger: Kedadeyan saka 2 ukara Saben saukara dumadi saka 2 gatra Ukara kaping 1 minangka purwaka Ukar...