RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 8)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar Kelas/ Semester : VII/ ( Gasal ) Mata Pelajaran : Bahasa Daerah ( Jawa ) Materi Pokok : Teks Cerita Rakyat/
Sastra babad |
Sub Materi : Teks cerita rakyat Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan) * Minggu ke 1 Oktober |
A. KOMPETENSI
DASAR
3.3. Memahami isi teks cerita
rakyat
kejadi
B. TUJUAN PEMBELAJARAN
1.
Mengidentifikasi teks cerita rakyat
2.
Mengartikan kata- kata
yang dianggap sulit
3.
Mengidentifikasi jenis-jenis kata
4.
Menjawab dan mengajukan pertanyaan
tentang isi bacaan dalam ragam krama termasuk
menganalisa unsur-unsur intrinsik yang terdapat didalam teks
C. LANGKAH-LANGKAH
PEMBELAJARAN
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit)
Kegiatan Inti (60 menit)
Penutup (10 menit) |
Ø
Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik
diajak
mengingat-ingat cerita rakyat yang diketahui. Ø
Menyampaikan
alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik
Pengumpulan)
Ø
Memberikan tayangan
power point tentang materi (teks Jaka Tarub, jenis kata, unsur
intrinsic cerita) Ø
Mengadakan tanya jawab
tentang materi. Ø
Memberi LK (memantau
peserta didik didalam mengerjakan LK) Ø
Mengumpulkan tugas LK
Ø
Membantu membuat
simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi refleksi
(bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan siswa
tentang pengumpulan tugas Ø
Informasi kegiatan
yang akan datang Ø
Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
1.
Penilaian Sikap : Keaktifan dan kesantunan bahasa
2.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form
3.
Penilaian Keterampilan : Hasil mengerjakan LK
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2 Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
Sumarni, S.Pd.,
M.Pd. Dra. Sulistyowati
NIP. 19601006 198112 2 003 NIP.
19670408 200701 2 016
RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 9)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar Kelas/ Semester : VII/ ( Gasal ) Mata Pelajaran : Bahasa Daerah ( Jawa ) Materi Pokok : Teks Cerita Rakyat/
Sastra babad |
Sub Materi : Teks cerita rakyat Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan) * Minggu ke 1 Oktober |
A. KOMPETENSI
DASAR
4.3. Menceritakan kembali
cerita-cerita rakyat
kejadi
B. TUJUAN PEMBELAJARAN
5.
Menuliskan
pokok- pokok isi bacaan
teks cerita rakyat
6.
Menyusun isi pokok-pokok cerita rakyat menjadi sebuah cerita utuh untuk dicerita kan secara lisan dalam ragam
krama
C. LANGKAH-LANGKAH
PEMBELAJARAN
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit)
Kegiatan Inti (60 menit)
Penutup (10 menit) |
Ø
Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan presensi Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik
diajak
mengingat-ingat cerita rakyat yang telah dipelajari. Ø
Menyampaikan
alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik
Pengumpulan)
Ø
Memberikan tayangan
power point tentang materi (teks Timun Emas) Ø
Mengadakan tanya jawab
tentang materi. Ø
Memberi LK (memantau
peserta didik didalam mengerjakan LK) Ø
Mengumpulkan tugas LK
Ø
Membantu membuat
simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi refleksi
(bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan siswa
tentang pengumpulan tugas Ø
Informasi kegiatan
yang akan datang Ø
Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
4.
Penilaian Sikap : Keaktifan dan kesantunan bahasa
5.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form
6.
Penilaian Keterampilan : Hasil mengerjakan LK
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2 Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
Sumarni, S.Pd.,
M.Pd. Dra. Sulistyowati
NIP. 19601006 198112 2 003 NIP.
19670408 200701 2 016
LAMPIRAN MATERI PERTEMUAN KESATU
A. TEKS
Jaka
Tarub
Wonten satunggaling dhusun ing tengahing wana ing nama
Dhusun Tarub. Ing dhusun kala wau gesang satunggaling kaluwarga mlarat/miskin
asmanipun Mbok Randha. Mbok Randha namung gesang kaliyan anakipun ingkang
sesilih Jaka Tarub. Padamelan saben
dintenipun inggih menika pados ron pisang tuwin
ron jatos saperlu dipunsade
dhateng peken. Ron menika dipunlintokaken kaliyan uwos saha kabetahan
sanesipun.lampahipun dhateng peken ngantos pinten-pinten minggu amargi tebih
saking kitha.Pedamelan sanesipun Jaka Tarub menika mbebedhag utawi pados kewan
dhateng wana. Kewan kala wau dipuntedhaminangka
kanggelawuhpun nedha.
Wonten
ing satunggaling dinten ing kaluwarga menika boten gadhah ulam kangge
nedha, lajeng Jaka Tarub pamit kaliyan biyungipun ajeng kesah dhateng wana
kangge mbebedhag. Kados adatipun menawi mbebedhag bidhalipun bakda subuh
supados wangsulipun boten serap. Ananging boten mangertos sababipun,
anggenipunmbebedhag menika sampun dangu boten angsal punapa-punapa, menika Jaka Tarub nembe apes menapa kados
pundi. Wusana Jaka Tarub nerasaken lampah.
Jaka
Tarub boten kuciwa, piyambakipun taksih nglajengaken lampahipun
ingkang tebih sanget wonten ing lebetipun wana. Ananging ngantos dalu JakaTarub
taksih boten angsal punapa-punapa.Saking sayahipun Jaka Tarub kepengin sumene
ngantos tilem saestu, amargi lampahipun menika tebih sanget.Jaka Tarub tilem
ing salebetipun wana. Piyambakipun kaget amargi kepireng swanten tiyang-tiyang estri sami gegujengan. Amargi
pengin mangertos swanten menika lan
saking pundi asalipun swanten kala wau,
pramila Jaka Tarub madosi sumbering swanten menika. Piyambakipun boten
pitados. Salebeting manah gumun lannguda raos: “jan-jane aku ngimpi apa ora ya?
Mosok aku krungu wong -wong wadon padha geguyonan, cekikikan. Iku swara wong
wadon tenan apa memedi ya?” Makaten ing batosing Jaka Tarub.
Boten
dangu saking raos gumunipun, Jaka Tarub lajeng mangertosi bilih wonten
widadari-widadari ingkang samigegojegan tuwin siram ing sendhang ing tengahing
wana. Sansaya dangu swanten kala wau sansaya cetha. Menika andadosaken
manahipun Jaka Tarub sansaya badhe magertosi
wujud sajatosipun para widadari kala wau. Jaka Tarub sansaya nyelaki
sendhang ingkang dipunginakaken siram dening para widadari punika. Sansaya
dangu sansaya celak lan cetha trawaca wujuding widadari amargi dalu menika
kaleres wulan purnama. Sasampunipun Jaka
Tarub ningalii para widadari ingkang nembe siram kala wau, sanalika Jaka Tarub
gumregah tuwin tuwuh pepenginan badhe
ngepek semah salah satunggaling widadari
ingkang nembe siram kala wau.
Amargi
raos tresna penginipun, pramila Jaka Tarub lajeng nggodhani para widadari
kasebat, kanthi cara salah satunggaling rasukanipun widadari kapandung lan
dipunsimpen.
|
Para
widadari boten pirsai pokalipun Jaka Tarub kala wau. Sasampunipun mentas
anggenipun siram, para widadari sami gantos busana. Kados menapa kagetipun
amargi salah satunggaling widadari muwun amargi rasukanipun ical. |
Widadari
sanesipun nyelaki saprelu paring pambiyantu madosi rasukan ingkang ical kala
wau, nanging tetep kemawon boten pinanggih.Widadari ingkang kecalan rasukan
sagedipun namung muwun kemawon ngantos netranipun bengeb.Kanthi kapeksa,
widadari sanesipun nilaraken widadari ingkang nembe kecalan rasukan.Widadari
ingkang kecalan rasukan taksih muwun amargi kajawi wuda blejet kadi dene bayi,
sariranipun widadari kala wau sampun kraos asrep sanget.
Widadari
ingkang nembe muwun kala wau kejot sanget tuwin lingsem, boten kanyana-nyana
kedhatengan satunggaling nem-neman bagus praupanipun, dedeg pideksa.Widadari
kala wau lingsem sanget amargi boten ngagem busana, pramila lajeng mundhut
ron-ronan ing wana kasebat saprelu kangge nutupi auratipun.Widadari kasebat
taksih muwun teras.Jaka tarub sansaya nyelaki tuwin ngarih-arih dhateng
widadari kala wau.Panglipuripun supados widadari kala wau boten muwun
sesenggukan.Anggenipun ngarih-arih dhateng widadari menika kasil, wusana
widadari kala wau kendel boten muwun malih.
Jaka
Tarub nyuwun pirsa dhateng widadari kala wau.
“Panjenengan
sinten asmanipun.Kok dalu-dalu muwun ing madyaning wana, kenging
menapa?”Makaten pitakenipun Jaka Tarub.Widadari kala wau lajeng paring
wangsulan.
“Nama kula Nawang Wulan. Kula kala wau rak adus
wonten sendhang, boten mangertas, sasampunipun mentas, rasukan kula kok boten
wonten. Menika ingkang njalari kula nangis.Menapa boten wirang kula
samangke.Kados pundi samangke manawi ngantos kadenangan tiyang, ing mangka kula
wuda kadi dene bayi makaten.”
“Boten
usah muwun teras cah ayu, sakedhap malih rasukan panjenengan mesthi
kapanggih.Manawi kapanggih, kula badhe dipunparingi bebana menapa?”Makaten
pitakenanipun Jaka Tarub.”
“Bebana?Bebana
menapa ingkang sampeyan betahaken?nama kemawon boten mangertos kok badhe
nyukani bebana. Ateges mokal menika.”
“Saestu,
kula badhe atur bebana.Sampun ta, bebananipun siip saestu.”
“Bebana
boten wigatos, ingkang wigatos rasukan kula wonten pundi?”
“Sakedhap,
prajanjenipun dipunsarujuki menapa boten?”Makaten pitakenan Jaka Tarub ngemu
raos mesakaken.
“Inggih,
kula sarujuk.”
“Sarujuk
saestu?Matur nuwun.Nama kula Jaka Tarub.”
“Dados,
ingkang ngumpetaken rasukan kula panjenengan ta?”Makaten pitakenan Nawang
Wulan.”
“Inggih,
ingkang ngumpetaken rasukan Nawang Wulan inggih kula amargi kula tresna sanget
dhateng panjengan.”
Jumbuh
kalayan prajanjen antawis Nawang Wulan kaliyan Jaka Tarub.Manawi saged
manggihaken rasukan badhe kaparingan bebana. Bebana ingkang kajengaken inggih menika Nawang Wulan dados semahipun
Jaka Tarub. Wusana kekalihipun wangsul sesarengan.Kekalihipun sampun sarujuk
anggenipun jejodhoan.
Anggenipun
jejodhoan antawisipun nawang Wulan tuwin Jaka Tarub kapatutan putra ingkang ayu
praupanipun ingkang dipunnamani Nawang Sih. Nawang Sih boten nakal saha tansah nrimah dhateng
kawontenanipun tiyang sepuh.
Satunggaling
dinten, Nawang Wulan badhe dhateng lepen saprelu ngumbahi rasukan amargi
rasukan ingkang reged kathah sanget.Kajawi ngumbahi ugi adang sekul ingkang
dipuntutupi kekep.Saderengipun dhateng lepen, nawang Wulan pesen dhateng Joko
Tarub supados nenggani Nawang Sih saha nenggani anggenipun adang sekul.Kanthi pesen
supados kekep ingkang kangge ngedang sekul boten kabikak.Jaka Tarub sansaya
kapengin mangertosi isinipun kekep kala wau. Amargi ing manahipun Tarub taken”
kena apa ya kok kekep ora oleh dibukak.”
Sasampunipun
Nawang Wulan kesah dhateng lepen, kekep kabikak
Jaka Tarub. Kados menapa kagetipun manah Jaka Tarub sasampunipun mangertosi
bilih ingkang dipun dang dening Nawang Wulan namung arupi pantun sawulen.Jaka
Tarub boten ngugemi ing prajanjen saha pesenipun Nawang Wulan.Ing mangka kanthi
mbikak kekep kala wau, ateges kasektenipun Nawang Wulan minangka widadari ical.
Sasampunipun
Nawang Wulan mantuk saking ngumbahi saha mangertosi bilih Jaka Tarub mbikak
kekep ingkang sampun dados awisanipun kala wau, pramila Nawang Wulan nesu
sanget dhateng jaleripun, tuwin kadakwa manawi Jaka Tarub salah satunggaling
tiyang ingkang boten saged ngugemi prajanjen. Pramila saking menika Nawang
Wulan rumaos dipunece dening Jaka tarub lan kasekten minangka widadari saestu
ical. Nawang Wulan boten gadhah kasekten, samenika manawi badhe adang sekul
inggih kawiwitan nutu pantun dados uwos lajeng dipundang kados limrahipun
manungsa ing alam donya.
Ing
satunggaling dinten Nawang Wulan nglempit gelaran klasa. Kados pundi kaget manahipun Nawang Wulan
mirsani rasukan widodari wonten ing ngandapipun klasa kala wau, piyambakipun
kaget lajeng duka dhumateng sisihanipun amargi rumaos sampun
dipunapusi/dipunpaeka. Nawang Wulan lajeng kagungan niyat badhe minggah dhateng
kahyangan malih kempal kaliyan widadari sanesipun kalayan ngagem rasukan
menika. Saderengipun minggah ing kahyangan, Nawang Wulan pesen kaliyan Nawang
Sih inggih putranipun, manawi piyambakipun kangen dhateng ingkang ibu inggih
Nawang Wulan supados ningali rembulan
amargi ing tengahing rembulan kasebat wonten bayangipun Nawang Wulan.
Nawang Wulan saestu
minggah dhateng kahyangan kalayan ngagem rasukan widadari kala wau. Nanging
sasampunipun dumugi kahyangan, Nawang
Wulan boten dipuntampi malih dados widodari amargi sampun kecampuran kaliyan
manungsa. Amargi boten dipuntampi malih kempal kaliyan widadari sanesipun,
pramila manahipun sakit.Nawang Wulan rumaos lingsem sanget saha boten purun
njelma malih dados manungsa, amargi manungsa menika remen ngapusi saha rekaos
gesangipun.Menika bedasanget kaliyan widadari ingkang resik penggalihipun saha
boten remen ngapusi sesamining gesang.
B. UNSUR
INTRINSIK
1. TemaYaiku
sing dadi underane prakara crita.
Tuladhane:
kamanungsan, kabudayan, kasusilan, sesrawungan, katresnan,lsp.
2. ParagaYaiku pelaku kang mbangun
cerita.
Paraga
kaperang dadi loro:
-
Paraga pokok (tokoh utama)
-
Paragakang sipate mbyantu (tokoh pembantu).
3.
WatakYaiku tandha-tandha fisik (dhuwur, lemu, pesek,
lsp) lan tandha- tandha
non-fisik kang diduweni paraga (galak,
sumeh, grapyak, pinter, lsp).
4.
Setting Yaiku papan , wektu lan swasana kadadeane crita.
-
Papan: pasar, sawah, dalan, kantor.
-Wektu:
esuk, awan, sore, bengi
-Swasana: susah, bungah, nrenyuhake, sumelang,lsp
5.
Sudut pandang / point of
view Yaiku ing ngendi pengarang
mapanake dheweke ing
cerita.
Sudut
pandhang iku kaperang ana 2:
- Pengarang ing sanjeroning crita ( ana paraga aku)
-Pengarang
ing sanjabaning crita (nggunakakejeneng wong/ ora
nggunakake paraga aku
6. Amanat
Yaiku piweling kang arep diwenehake pengarang
marang wong kang
macacrita.
Amanat
bisa asifat pakon lan bisa uga menggak/ menging
7.
Alur/plot Yaiku
lakune cerita saka wiwitan nganti pungkasane crita.
Alur
bisa kabedakake:
-
Alur maju
-
Alur mundur
- Alur campuran
C. JENISE
TEMBUNG
Jinise tembung iku akeh, kayata:
1. Tembung aran (kata benda)
Yaiku jenenge sekabehing apa bae kang dianggep barang.
Tuladha: wit, tuk, pari, Solo, sapi,
srengenge, prakara, lsp.
2. Tembung kriya (kata kerja)
Yaiku sakabehing tembung sing mratelakake solah bawa utawa tandang gawe.
Tuladha: nangis, mlaku, turu, lunga, ditulis, ngguyu, mulih, lsp.
3. Tembung kaanan (kata sifat)
Yaiku sakabehing tembung kang mratelakake
kaanane utawa watake (sifat) barang.
Tuladha: abang, cilik, kuru, lemu, panas,
adhem, lega, sesak, resik, reged, lsp.
4
Tembung sesulih (kata ganti)
Yaiku sakabehing tembung kang kanggo nyulihi
utawa ngganti jeneng barang utawa wong supaya ora bola-bali nyebut jenenge
barang utawa wong mau.
Tembung sesulih bisa kaperang dadi telung
werna:
a. Tembung sesulih wong kapisan (aku, ingsun,
kula, abdi dalem, lsp.)
b.Tembung sesulih wong kapindho (dheweke,
kowe, sampeyan, sliramu, lsp.)
c. Tembung sesulih wong katelu (dheweke,
panjenengane lsp.)
5. Tembung ancer-ancer (kata depan)
Yaiku sakabehing tembung kang dianggo
nggandheng tembung ing sajroning ukara.
Tuladha: menyang, ing, saka, marang, karo, lsp
6. Tembung
wilangan (kata bilangan)
Tuladha: siji, loro, seprapat, kapisan,
kapindho, sepira, lsp.
7. Tembung panggandheng (kata penghubung/ kata
sambung)
Yaiku sakabehing tembung kang nyambung ukara
siji lan sijine ing ukara rangkep ukara camboran (kalimat majemuk)
Tuladha: dene, nanging, banjur, mulane, sarta,
lan, kajaba, jalaran, sabab, marga, awit, lsp
8. Tembung Panyeru(kata seru)
Yaiku tembung kang nggambarake wedharing rasa
seneng, rasa kaget, rasa kuciwa, rasa gumun, lsp.
Tuladha: adhuh, ah, eh, lho, nah, wah, lha,
kok, hus, lsp.
9. Tembung Panyilah(kata
sandang)
Yaiku
tembung sing dianggo nyilahake patrap, barang, bab,utawa liyane.
Tuladha:
a. Ingkang rama ngasta wonten pundi Mbak?
b. Para tamu katuran jumeneng sawetawis.
c. Si Suta lan si Soma mlaku bebarengan.
d. Sri Sultan misuwur kabecikane.
e. Sang Prabu nembe semedi.
D. LEMBAR
KERJA SISWA PERTEMUAN KESATU
1. Ayo nggoleki unsur
intrinsik kang ana ing crita “ Jaka Tarub “
2. Ayo ngringkes isi poko
crita “ Jaka Tarub “
3. Ayo nggoleki tuladha
tembung manut jenise kang ana ing crita “ Jaka Tarub “
LAMPIRAN MATERI PERTEMUAN KEDUA
A. TEKS
TIMUN MAS
Kacarita
ing desa Tuwung ana Mbok Tumi
sing kijenan tanpa bojo lan anak. Mbok Tumi wis tuwa apa
maneh wadon, mula ora bisa ndandani omahe sing wis rusak kepangan rayap.
Pagaweane
Mbok Tumi nggarap tegal. Saben esuk budhal lan sorene lagi mulih. Nalika ngiyup
ana ing sangisore wit amarga kepanasen, dheweke kelingan kedadeyan sing
dialami bojone, yaiku Pak Toso ilang.
Mung ditemokake sandhangane sing wis suwek-suwek gubras getih. Manut critane masyarakat desa Tuwung, Pak Toso
dipangan Buta Ijo. Buta ijo iku sing mbaureksa alas Gungliwangliwung.
Dumadakan Mbok Tumi njenggirat kaget. Lemah sing
dilungguhi obah. Saya suwe kaya bumine lindhu.“Haee…Mbok tuwek elek.Aku luwe.”Suwarane
gumleger.Jebul iku omongane Buta Ijo. Sing diajak omongan ngewel wedi. Mbok
Tumi takon, “Sam….sam….sampeyan sinten?”
Wangsulane sing ditakoni, “Buta Ijo…aku njaluk pangan daging wong!” Buta Ijo emoh daginge Mbok Tumi amarga kuru
lan wis tuwa.
Sadurunge
lunga, Buta Ijo ngelungi wiji timun siji marang Mbok Tumi. Omonge, “Iki tanduren ana ing sacedhake omahmu. 17
taun maneh aku mrene.” Amarga Mbok Tumi durung mudheng karepe, mula takon, “17 taun malih mriki ajeng napa?”
“Arep njaluk timun.”Wangsulane cekak banjur lunga.Jangkahe Buta Ijo ndadekake
lemahe gonjing.
Wiji
timun ditandur ana ing kebon mburi omah. Saben dina disirami nganti kaping 7
manut prentahe Buta Ijo. Wiji mau wis dadi tanduran timun sing subur. Wohe akeh
tur gedhe-gedhe. Nanging ana timun siji sing paling gedhe. Gedhene ngluwihi
semangka. Dening pak Kasiyo timun sing gedhe banget iku diarani timun ajaib.
Pak kasiyo lan tangga-tanggane diwenehi wiji timun dening Mbok Tumi. Nanging
eloke nalika ditandur ora gelem thukul.
Timun
ajaib wis katon tuwa, mula arep diundhuh. Mbok Tumi nyedhaki timun ajaib.Ana
kaelokan, timun ajaibe bisa obah-obah dhewe, glundhang-glundhung.Amarga gumun,
timun iku dibopong menyang pawon arep disigar Mbok Tumi.Mbok randha iku nyigare
ngati-ati.Nah….jebul timune isi bayi wadon. “oeek…oeek.” Bayine nangis.
Mbok
Tumi bungah banget.Saiki dheweke duwe anak wadon.Anak iku dijenengi TIMUN MAS.
Mbok Tumi ngundang tangga teparone diajak nekseni lan bungah-bungah. Timun Mas
dianggep anake dhewe.Tambah gedhe tambah katon ayune.Menyang ngendi bae Timun
Mas mesthi diajak.Timun Mas sregep mbantu ibune.
Timun
Mas saiki wis umur 17 taun. Wektune Buta
Ijo nemoni Mbok Tumi. Nalika wong wadon loro iku lagi turon nyritakake jaman biyen nganti Timun Mas
Keturon. Dumadakan ditekani Pak Kawit. Mbok Tumi lan Timun Mas dikon lunga adoh
amarga Buta Ijo wis cedhak. Mbok Tumi bingung amarga anake arep dijaluk. Tenan,
Buta Ijo wis teka, omonge, “Endi timune ?” Buta Ijo bungah weruh Timun Mas sing
lagi turu. Mung kari ngangkat digawa menyang alas Gungliwangliwung. Mbok Tumi
kandha, “ampun sakniki.Larene nembe sakit.Yen sakit daginge boten eca.Daginge
pait.”“Wah, trus kapan?”Buta Ijo takon. Mbok Tumi nerangake yen 3 dina maneh
Timun Mas mesthi mari. Buta Ijo bali mulih maneh kanggo ngenteni 3 dina.
Wis
ora bisa alesan maneh.Buta Ijo njaluk Timun Mas.Timun Mas dikon mlayu
lunga.Mbok Tumi nyangoni kanthong putih cacah 5 kanggo sarana uwal saka Buta
Ijo. Kanthong siji isine wiji timun, kanthong loro isine uyah, kanthong 3 isine
mrica, kanthong papat isine dom, la kanthong lima isine trasi. Ora let suwe
Buta Ijo teka. Dikandhani Mbok Tumi yen Timun Mas ora ana omah. Mbuh lunga menyang ngendi.
Buta
Ijo mburu playune Timun Mas. Sadurunge kecandhak, karo mlayu Timun Mas nyebar wiji timun. Wiji timun dadi sawah timun.Buta Ijo dadi
mandheg.Dheweke mangani timun nganti kewaregen.Buta Ijo mlayu maneh nututi
Timun Mas. Jarake wis cedhak, banjur Timun Mas nyebar uyah dadi kali sing
banjir. Buta Ijo ndadak nyabrang.Timun Mas nyebar mrica dadi geni
mulat-mulat.Buta Ijo kapeksa mateni geni dhisik.Buta Ijo terus mburu Timun Mas.
Timun Mas nyebar dom dadi wit-witan gedhe kang ana erine. Buta Ijo kepentok wit-wit mau. Buta Ijo ndadak ngangkati wit-witan supaya ambruk. Timun Mas
krasa kesel banget.Ambegane ngos-ngosan. Kanthonge sing digawa mung kari siji. Timun Mas mlayu maneh amarga
wis krungu swarane Buta Ijo, “Timun…Timun Mas ..” Pungkasane Timun Mas nyebar
trasi.Trasi dadi sawah lendhut.Buta Ijo mandheg.Saka kadohan Timun Mas nantang,
“Ayo, yen wani mrenea.Cekelen aku!”Buta Ijo tambah nesu.Dheweke nglumpati sawah
lendhut. Amarga Buta Ijo wis kesel mula lumpatane ora bisa adoh. Buta Ijo
kejegur sawah lendhut. Suwe-suwe Buta Ijo ambles ana ing sawah lendhut Buta Ijo
mati, Timun Mas menang.
Pungkasaning
dongeng, Timun Mas bisa kumpul karo
ibune yaiku Mbok Tumi. Uripe tentrem uwal saka panguwasane Buta Ijo.
B. UNGGAH-UNGGUH BASA/ RAGAM BASA JAWA:
1.
Ngoko lugu
Titikan/
wujude: - Kabeh tembunge ngoko
-
Ater-ater lan panambang ngoko
Sing nganggo:
1.
Bocah marang bocah
2. Wong tuwa marang bocah
3. Bapak Ibu marang putrane
4.Pimpinan marang andhahan
5. Bendara marang abdi
6. Guru marang murid
7. Wong ngudarasa
2. Ngoko
alus
Titikane
: - Tembung ngoko dicampur
tembung krama inggil& andhap
- Ater-ater
lan panambang ngoko
Sing
Nganggo:
1. Wong tuwa marang mong tuwa sing
wis kulina
2. Wong tuwa marang wong nom kang
drajade luwih dhuwur
3. Krama
alus
Titikane : - Ngunakake tembung krama lan krama
inggil & andhap
- Ater-ater lan
panambang krama
Sing
nganggo
1. Wong tuwa marang wang tuwa kang durung
kulina
2. Murid marang guru
3.Anak marang bapak ibune
4.Bocah/ wong nom marang wong tuwa
5. Andhahan marang pimpinan
6. Abdi marang bendara
C. LEMBAR
KERJA SISWA PERTEMUAN KEDUA
1. Ayo ngringkes crita “Timun Mas” kanthi
nggunakake basa Krama.
LAMPIRAN SOAL ASPEK PENGETAHUAN
DINAS
PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN
SMP
NEGERI 2 KARANGANYAR
JL.
LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website
: http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEKS CERITA
RAKYAT)
KELAS VII SEMESTER GASAL
ASPEK
PENGETAHUAN
Jodhokna perangan A karo perangan B kang jumbuh!
No |
Perangan A |
Wangsulan |
Pilihan |
Perangan B |
1 |
Sing
kandha manawa bisa menehi anak marang mbak randha yaiku... . |
|
A |
Segara
lendhut |
2 |
Dening
Sang pertapa mbok randha diwenehi buntelan kang isine .... werna |
|
B |
Sabar
lan ora gampang nglokro |
3 |
Buntelan
kang isi dom bareng diuncalake malih dadi... |
|
C |
Nawangsih |
4 |
Buntelan
kang isi uyah bareng diuncalake malih dadi... |
|
D |
Pari
sawuli |
5 |
Buta
Ijo tiwas nalika ngliwati trasi kang diuncalake dening Timun Emas kang owah
dadi.... |
|
E |
Alas
pring |
6 |
Abdi
ingkang kadhawuhan ngreksa keris pusaka |
|
F |
Golek
kewan ing alas |
7 |
Widodari
ingkang dados garwanipun Jaka Tarub |
|
G |
Buta
Ijo |
8 |
Putranipun
Jaka Tarub |
|
H |
Nawang
Wulan |
9 |
Sing
didang dening garwane Jaka tarub |
|
I |
Alas
pring |
10 |
Pedamelan
sanesipun Jaka Tarub menika mbebedhag. Tegese mbebedhak yaiku... |
|
J |
Papat |
11 |
Udheng
kajereng dening Dewata Cengkar tansah mulur tansaya wiyar lan panjang ngantos
dumugi ing gisiking seganten. Tegese udheng yaiku... |
|
K |
Segara amba lan jero |
12 |
Watake
Timun Emas yaiku.... |
|
L |
Iket |
13 |
Wit, banyu, lendhut kalebu jinise tembung.... |
|
M |
Kriya |
14 |
Nutu, adang, mbeburu kalebu jinise tembung... |
|
N |
Aran |
15 |
Siji, salosin, selawe kalebu jinise tembung.... |
|
O |
Wilangan |
1.
Kacarita ing desa Tuwung ana Mbok Tumi sing kijenan tanpa bojo lan
anak. Mbok Tumi wis tuwa apa
maneh wadon, mula ora bisa ndandani omahe sing wis rusak kepangan rayap. Mbok Tumi ora bisa
ndandani omahe amarga sebab iki kajaba... .
a.
Wong wadon lan wis tuwa
b.
Wong sing mung urip ijen
c.
Wong wadon sing ora nduwe anak
d.
Wong sing sugih raja brana
2.
LAMPIRAN SOAL ASPEK KETERAMPILAN
DINAS
PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN
SMP
NEGERI 2 KARANGANYAR
JL.
LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website
: http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEKS CERITA
RAKYAT)
KELAS VII SEMESTER GASAL
ASPEK
KETERAMPILAN
Critakna crita rakyat “Jaka Tarub” / “ Timun
Mas “ nganggo basa krama!
LAMPIRAN SOAL REMIDI
DINAS
PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN
SMP
NEGERI 2 KARANGANYAR
JL.
LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website
: http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL REMIDI BAHASA JAWA (TEKS CERITA
RAKYAT)
KELAS VII SEMESTER GASAL
Nama :
......................................................... Kelas/No. Absen :
.............
Siswa diberi tugas untuk membaca salah satu
contoh cerita rakyat kemudian diberi soal remidi.
Isenana ceceg-cecek ing ngisor iki kanthi
trep!
1. Irah-irahan cerita rakyat kasebut yaiku….
2. Sapa paraga utama cerita rakyat kasebut….
3. Sapa wae arane paraga ing sajroning cerita
rakyat kasebut….
4. Jinise alur cerita rakyat kasebut yaiku… .
5. Jinise latar cerita rakyat kasebut yaiku ... .
6. Apa piwulang becik saka crita rakyat kasebut?
7. Sapa arane paraga kang duwe watak becik manut
crita kasebut?
8. Sebutna latar wektu kang ana ing crita
kasebut!
9. Tegese tembung misuwur ing crita kasebut
yaiku…
10. Sebutna wujude latar swasana kang ana ing
crita rakyat kasebut!
LAMPIRAN
SOAL PENGAYAAN
DINAS
PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN
SMP
NEGERI 2 KARANGANYAR
JL.
LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website
: http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA (TEKS CERITA
RAKYAT)
KELAS VII SEMESTER GASAL
Nama :
......................................................... Kelas/No. Absen :
.............
A. MATERI
PENGAYAAN
AJISAKA
Kacariyos
ing jaman rumiyin wonten tiyang enem saking Tanah Hinduhustan asmanipun Aji
Saka. Piyambakipun putra ratu, ananging kepengin dados pandhita ingkang
wasis.Remenipun paring piwucal babagan kawruh warni-warni. Piyambakipun lajeng
tindak saperlu mencaraken ngelmu lan kawruh ing Tanah Jawa.
Anuju
satunggaling dinten, Aji Saka saestu tindak dhateng Tanah Jawi kadherekaken
abdi cacah kalih inggih menika Dora lan Sembada. Nalika dugi ing Pulo Majeti
sami leren. Aji Saka nilar abdi pun Dora ing Pulo Kasebat, dene selajengipun
nerasake tindak kadherekaken pun Sembada. Saderengipun tindak Dora dipunweling
supados mboten kesah saking pulo Majeti sarta kapasrahan nengga keris
pusakanipun Aji Saka. Dora kadhawuhan ngreksa pusaka lan mboten
dipunkeparengaken ngaturaken pusaka kasebat dhaten sinten kemawon menawi mboten
Aji saka piyambak ingkang mundhut.
Aji
Saka kadherekaken Sembada nuli tindak tumuju dhateng Tanah Jawi njujug ing
negari Medhang Kamolan, ingkang ratunipun jejuluk Prabu Dewata cengkar dene
patihipun Kyai Tengger. Prabu Dewata Cengkar mujudaken ratu ingkang kawentar
remen dhahar daging manungsa, pramila sedaya kawula sami ajrih lan kathah
ingkang sami nilaraken kraton Medhang Kamolan.
Kacariyos
Aji Saka ing Medhang Kamolan jumeneng dados guru, kathah tiyang ingkang sumadya
dados siswanipun. Para siswanipun sami sumuyud lan tresna jalaran Aji Saka
kagungan sifat ingkang asih lan remen tetulung.
Nalika
semanten Aji Saka mondhok ing griyanipun nyai randha Sengkeran lan dipunpundhut
putra dening nyai randha. Kyai Patih lan nyai randha ugi dados siswanipun Aji
Saka.
Prabu
Dewata Cengkar duka sanget nalika sampun mboten wonten tiyang ingkang saguh
dados tedhanipun. Aji Saka sumadya purun dados tedhanipun Dewata Cengkar. Nyai randha lan kyai patih kejot
penggalihipun mireng kesaguhanipun Aji saka, nanging Aji Saka matur bilih
mboten badhe wonten kedadosan ingkang awon. Aji Saka ngersakaken dhumateng nyai randha lan kyai patih supados nyowanaken
dhateng Prabu Dewata Cengkar.
Prabu
Dewata Cengkar rumaos marem dene sampun pikantuk dhaharan, pramila saderengipun
kadhahar Aji Saka dipunkeparengaken ngaturaken panyuwunan. Aji Saka namung
ngersakaken siti ingkang wiyaripun sami kaliyan udheng ingkang dipunagem, lan
pangukuripun kedah Prabu Dewata Cengkar piyambak.
Prabu
Dewata Cengkar nglilani, nuli wiwit ngukur siti. Aji Saka nyepeng udheng saking
kraton, Dewata Cengkar njereng udheng
kasebat. Udheng kajereng dening Dewata Cengkar tansah mulur tansaya wiyar lan
panjang ngantos dumugi ing gisiking seganten Kidul. Sareng sampun mepet ing
seganten udheng dipunkipataken dening Aji Saka, Dewata Cengkar mencelat lajeng
kecemplung seganten lan malih dados baya pethak ingkang ngratoni seganten
Kidul.
Aji
Saka lajeng kajumenengaken dados ratu ing Medhang Kamolan. Aji Saka kemutan
dhumateng abdinipun pun Dora ingkang
kadhawuhan nengga saha ngreksa pusaka ing Pulo Majeti, lajeng dhawuh dhumateng
Sembada kinen murugi lan nyuwun pusaka ingkang tinilar ing Pulo Majeti kasebat.
Saduginipun ing Pulo Majeti Sembada nyariyosaken menapa ingkang dados
wigatosipun inggih menika kadhawuhan Aji Saka supados nyuwun keris pusaka lan
ngajak pun Dora sowan dhateng Medhang Kamolan. Dora mboten masrahaken keris
pusaka amargi mundhi dhawuh saking Aji Saka bilih mboten dipunkeparengaken
nyukakaen keris pusaka dhumateng sinten kemawon menawi mboten Aji Saka piyambak
ingkang ngersakaken. Wusana Dora lan
Sembada tukar paben, dangu-dangu dados perang tandhing . Kekalihipun sami
sektinipun, kekalihipun sami setya dhumateng dhawuh satemah kekalihipun ugi
tewas sampyuh.
Sampun sawatawis wekdal Aji Saka
paring dhawuh dhumateng Sembada ananging dereng wonten pawartos. Aji Saka
lajeng tindak piyambak dhateng Pulo Majeti, nanging saeba kejot penggalihipun
Aji Saka dupi priksa abdi kekalih sampun tewas dados wangke. Piyambakipun
rumaos keduwung awit saking dhawuhipun
anjalari abdi kekalih tewas. Kangge ngurmati abdi kekalih ingkang setya dhateng
dhawuh pramila Aji Saka lajeng nyerat seratan ingkang ungelipun ha na ca ra ka,
da ta sa wa la, pa dha ja ya nya, ma ga ba tha nga. Seratan menika ingkang
kawentar dados aksara jawi.
B. TUGAS SISWA
1. Tulisen ringkesane crita “Aji Saka” nggunakake basa Krama!
2. Wangsulana
kanthi cara milih wangsulan ing sisih tengen!
No |
Perangan A |
Wangsulan |
Pilihan |
Perangan B |
1 |
Abdi
ingkang kadhawuhan ngreksa keris pusaka |
|
A |
Aji Saka |
2 |
Tiyang
enem saking Hindhustan |
|
B |
Dewata
Cengkar |
3 |
Abdi
ingkang ndherekaken tindakipun Aji Saka dhateng Tanah Jawi |
|
C |
Kyai
Tengger |
4 |
Pepatih
ing Medhang Kamolan |
|
D |
Dora |
5 |
Ratu
ing kraton Medhang Kamolan kang
mangane daging manungsa |
|
E |
Sembada
|
6 |
Ha
na ca ra ka |
|
F |
Mung
kari bangke |
7 |
Da
ta sa wa la |
|
G |
Ana
utusan |
8 |
Pa
dha ja ya nya |
|
H |
Padha
ngestokake dhawuh |
9 |
Ma
ga ba tha nga |
|
I |
Padha
ngestokake dhawuh |
LAMPIRAN LEMBAR PENILAIAN SIKAP
Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam bentuk jurnal
JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL
Nama Sekolah : SMP Negeri 2 Karanganyar
Kelas/Semester : VII / Semester Gasal
Tahun Pelajaran : 2020/2021
No |
Hari/Tgl. |
Nama |
Kelas/No |
Catatan
Perilaku |
Butir
Sikap |
Sikap |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|