RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 1)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar Kelas/ Semester : VII/ ( Genap ) Mata Pelajaran : Bahasa Daerah ( Jawa ) Materi Pokok : Teks dengaran
deskriptif |
Sub Materi : Teks dengaran deskriptif tentang
peristiwa budaya Alokasi Waktu : 4 x 40 (2
pertemuan) * Minggu ke 1 Januari * Minggu ke 2
Januari |
A. KOMPETENSI
DASAR
3.1.
Memahami isi teks deskriptif tentang peristiwa
budaya
4.1. Menanggapi isi teks deskriptif tentang peristiwa budaya
kejadian
B. TUJUAN
PEMBELAJARAN
Pertemuan
Pertama:
1.
Mengidentifikasi informasi tentang teks deskripsi
2.
Mendaftar dan mengartikan kata sulit dalam teks
3.
Menanggapi isi teks deskripsi
4.
Menyampaikan nilai positif (piwulang luhur) dari teks deskripsi
5.
Mengidentifikasi paribasan
Pertemuan Kedua:
1.
Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit
2.
Mengajukan dan menjawab pertanyaan bacaan
3.
Menuliskan ringkasan bacaan
4.
Menanggapi isi teks deskriptif tentang peristiwa budaya dalam ragam krama
C. LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN
Pertemuan
Pertama
KEGIATAN |
RINCIAN
KEGIATAN |
ü Pendahuluan (10 menit) |
Ø
Menyapa
peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran,
peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang jenis dan macam teks. Ø
Menyampaikan
tujuan pembelajaran. Ø
Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Pengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas dan Penilaian Harian) |
ü Kegiatan Inti (60 menit) |
Ø
Memberikan
tayangan power point tentang materi teks diskripsi dengan judul “Kendurenan”
dan Paribasan Ø
Mengadakan
tanya jawab tentang materi Ø
Memberi
LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK serta memantau tentang
keaktifan bertanya dan menanggapi lewat aplikasi WA) Ø
Mengumpulkan
hasil tugas LK |
ü Penutup (10
menit) |
Ø
Membantu
membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi
refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan
siswa tentang teknik pengumpulan tugas Ø
Informasi
kegiatan yang akan datang Ø
Penguatan
yang berhubungan dengan sikap |
Pertemuan
Kedua
KEGIATAN |
RINCIAN
KEGIATAN |
ü Pendahuluan (10 menit) |
Ø
Menyapa
peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran,
peserta didik diingatkan kembali dengan uraian identifikasi, cara menanggapi
dan cara menemukan nilai karakter/ yang ada didalam teks diskripasi, . Ø
Menyampaikan
tujuan pembelajaran. Ø
Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Pengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas dan Penilaian Harian) |
ü Kegiatan Inti (60 menit) |
Ø
Memberikan
tayangan power point tentang materi teks diskripsi dengan judul “Candhi
Borobudur” Ø
Mengadakan
tanya jawab tentang materi Ø
Memberi
LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK serta memantau tentang
keaktifan bertanya dan menanggapi lewat aplikasi WA) Ø
Mengumpulkan
hasil tugas LK |
ü Penutup (10
menit) |
Ø
Membantu
membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi
refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan
siswa tentang teknik pengumpulan tugas Ø
Informasi
kegiatan yang akan datang Ø
Penguatan
yang berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
1.
Penilaian Sikap : Keaktifan siswa dalam bertanya dan menanggapi
kegiatan pembelajaran lewat grop Wa dan
kesantunan bahasa yang digunakan
2.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat
soal yang dikirim dengan aplikasi google
form
3.
Penilaian
Keterampilan : Hasil
mengerjakan LK
.
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2
Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
Sumarni, S.Pd., M.Pd. Dra. Sulistyowati
NIP. 19601006
198112 2 003
NIP.
19670408 200701 2 016
LAMPIRAN-LAMPIRAN
A.
Lampiran 1
Pertemuan Pertama:
1.
Materi Teks diskripsi
Kendurenan
Wektu iku aku didhawuhi bapak supaya nekani
adicara kendurenan ing daleme Pak Daryanto, sesepuh ing kampungku. Ing daleme
Pak Daryanto, bapak- bapak ing RT-ku wis padha kumpul kanthi lenggah ing klasa.
Klasa kang dilenggahi bapak- bapak iku mau digelar ing ruwang tengah daleme Pak
Daryanto. Anggone lenggah mau tumata rapi, lenggah jejer pesagi ngupengi ambeng
sing uga ditata jejer. Ambeng- ambeng iku diwadhahi baskom. Ana sing baskom
plastik, ana uga sing baskom seng. Ambeng- ambeng iku dumadi saka sega kang
dhuwure ditatani lawuh maneka warna. Kanggo misahake sega lan lawuh, ing nduwur
sega diwenehi lemek. Ana sing nganggo lemek kertas, godhong gedhang, utawa
plastik. Lawuh- lawuh sing tumumpang ing ndhuwur sega mau ditata kanthi rapi.
Sing wujud jangan ana sing diwadhahi takir, sudhi utawa lepek, dene lawuh
gorengan tempe, gereh, peyek, entho- entho (rempah) cukup ditata kanthi rapi
mubeng manut wujude lemek. Ing ndhuwur lawuh isih diwenehi tutup. Godhong gedhang,
serbet, lan koran dadi tutup ambeng- ambeng iku.
Ing antarane bapak- bapak sing lenggah mau, ana
priyayi sing lenggah ing pojok adoh karo lawang omah iku. Priyayi iku rada
sepuh ngagem kupluk, ya iku sing mimpin donga ing kendurenan. Priyayi mau lumrah
kasebut kaum. Lumrahe kaum kuwi wis wasis ing bab ngelmu agama. Kaum mau miwiti
donga sawise rombongan kenduren dianggep wis kumpul kabeh. Sadurunge donga,
kaum ngandharake ancase dianakake kendurenan. Maksude ora liya nyuwun
keslametan, karukunan tumrap warga lan kaluwargane sing padha ngumpul.
Donga rampung, tutup- tutup ambeng dibukak.
Kanthi mardika warga kang kumpul padha ngedhapi ambeng sing ana ngarepe. Bisa
milih ambenge tanggane. Rampung ngedhapi ambenge sing cedhak karo lenggahe
banjur padha kondur.
(Kapethik saka Buku Marsudi Basa Lan Sastra Jawa
Kelas VII Kurikulum 2013).
2.
Pengertian Teks Diskripsi
Teks diskripsi yaiku: Teks kang isine
nggambarake utawa aweh ngerti sawijining bab tertamtu kanthi kanthi peprincen
kang remit lan komplit satemah sing maca lan sing krungu kaya-kaya bisa
ngerti/nyawang dhewe, ngrasakake, ngicipi lan ngganda langsung marang bab sing
diandharake.
3.
Paribasan
Ing wacan kasebut bisa diprangguli
tetembungan utawa unen-unen , tuladha:
Ø
Desa mawa cara nagara
mawa tata.
Ø
Arep jamure emoh watange
Ø
Rukun agawe santosa, crah agawe bubrah
Ø
Ana daulate ora ana begjane
Tetembungan cacah papat
kuwi klebu tuladha paribasan. Lha, apa ta paribasan kuwi ?
Paribasan yakuwi
unen-unen kang wis gumathok racikane lan mawa teges tartemtu. Dhapukane
paribasan awujud ukara utawa kumpulaning tembung (frase) , lan kalebu basa
pinathok. Yen Miturut Ki Sunarso ing Bothekan Basa Jawi,
paribasan yakuwi tetembungan wantah bae ora kasamun ing upama utawa
pepindhan.Lan miturut Siman Widyatmanta ing Buku “Berbahasa Jawa” nerangake,
paribasan (peribahasa) yaitu ungkapan yang hanya mempunyai arti kiasan, tetapi
tidak mengandung pepindhan (perumpamaan). Saka katerangancacah telu kuwi bisa
digawe dudutan, paribasan yakuwi
unen-unen utawa tetembungan kang wantah lan gumathok kang ngemu surasa entar
ora kasamun ing pepindhan. Kang
kacithak kandel iki bae sing diapalake dening siswa.
Banjur apa tegese
paribasan 4 ing dhuwur ?
1.
Desa
mawa cara nagara mawa tata, tegese yakuwi saben panggonan duwe tata cara
(pranatan) dhewe-dhewe,
2.
Arep
jamure emoh watange, tegese yakuwi gelem kepenake ora gelem rekasane,
3.
Rukun
agawe santosa, crah agawe bubrah, tegese yakuwi yen padha rukun mesthi bakal
kuwat, yen padha congkrah mesthi bakal rusak,
4.
Ana
adulate ora ana begjane, tegese yakuwi arep nemu kabegjan nanging ora sida
Pertemuan Kedua
1.
Materi Teks Diskripsi
Candi Borobudhur
Candhi Borobudhur mujudake candhi
Buddha sing mapan ing Borobudhur, Magelang, Jawa Tengah, Indonesia. Papane
candhi dumunung watara 100 km ing kidul kulone Semarang, 86 km ing sisih kulone
Surakarta, lan 40 km ing lor kulone Yogyakarta.
Candhi kang awujud stupa iki
didegake dening para pengrasuk agama Buddha Mahayana kira-kira taun 800-an
Masehi ing jaman peprentahan wangsa Syailendra. Borobudhur kuwi candhi utawa
kuwil Buddha kang gedhe dhewe sadonya, lan minangka salah sawijining monumen
Buddha kang paling gedhe sadonya.
Candhi Barabudhur dumadi saka 9 tataran yaiku
enem teras wujud pasagi lan telu wujud bundher, kanthi pucukan wujud cungkup
ing pusere. Candhi iki direnggani panel relief cacah 2.672 lan reca Buda
cacah 504. Cungkup pusere kinubengan reca Buda lungguh cacah 72 sing padha
dipapanake ing njero stupa-stupa sing bolong-bolong.
Borobudhur nduweni
relief budha paling komplit lan paling akeh sadonya. Stupa
baku mapan ing tengah ngiras pantes minangka mustakane wewangunan
iki, dikupengi dening telung baris stupa kang ana balongane. Cacahe stupa sing
ngupengi yaiku 72.stupa baku ing jerone ana reca lagi lenggah sila ing
sandhuwuring trate.
Candhi Borobudhur
mujudake gambaran jagat raya kang dibangun minagkapapan suci kanggo ngluhurake
budha lan piguna minangka papan ziyarah kanggo nenuntun manungsa pindah saka
alam napsu kadonyan tumuju pepandhang kawicaksanan laras karo ajaran budha.
Sing pada ziyarah mlebu
lewat sisi wetan lan mlaku mubeng saarah manut pandom jam, banjur munggah
undhak-undhakkan candake ngliwati telung tataran. Tataran kasebut yaiku
Kamandhatu (tataran hawa nepsu), Rupadatu (tataran wujud),lan Tataran Arupadatu
(tataran tan maujud). Sajeroning lumaku sing padha ziyarah ngliwati
rerangkening trowongan lan undhak-undhakan kanti jingglengi watara 1.460 panel
relief kang endah ing temboking candhi.
Miturut bukti sejarah,
borobudhur ditinggalake ing abad ka-14 bebarengan karo kendhone perbawa Karajan
hindhu lan budha ing jawa sarta wiwit mlebune perbawa islam. Jagat lagi
wiwit nglenggana anane wewangunan iki sawise wewangunan iki ditemokake
dening sir Thomas Stamford rafles ing 1814 sing wektu iku dadi gubernur inggris
ing jawa.
Wiwit wektu iku
borobudhur didandhani lan dislametake. Ing taun 1975 nganthi 1982 candhi
kasebut didandhani. Saka pambudidayane pamarintah republik Indonesia lan
UNESCO, candhi kasebut mlebu ing situs warisan dunia.
Borobudhur saiki isih digunakake kanggo
ziyarah agama kabukti saben taun warga budha saindhenging nuswantara lan negara manca kumpul ing
borobudhur kanggo mengeti Trisuci Waisak. Ing jagading
pariwisata, borobudhur dadi papan wisata kang paling akeh ditekani para
plancong ing indonesia.
2.
Piwulang Luhur ing Teks Diskripsi
Dene piwulang
luhur iku bisa dideleng kaya ing katrangan iki:
Manut
Kemendiknas (2010:11) nilai karakter ana 18 kang diarani pilar
nilai karakter, kang mujudake nilai luhur bangsa Indonesia. Nilai kasebut
yaiku: (1) religious, (2) jujur, (3) toleransi, (4) disiplin, (5) kerja keras,
(6) kreatif, (7) mandiri, (8)
demokratis, (9) rasa ingin tahu, (10) semangat kebangsaan, (11) cinta tanah
air, (13) menghargai prestasi, (14) bersahabat atau komunikatif,( 15) cinta
damai, (15) gemar menyimak, (16) peduli lingkungan, (17) peduli sosial, (18)
tanggung jawab.
Kajaba
piwulang luhur kang kapacak ing 18 pilar pendidikan karakter kasebut, isih ana
maneh piwulang luhur kang patut dituladhani dening para siswa. Yaiku babagan
ajaran luhur kang diparingake mligine
marang wong Jawa.
B.
Lampiran 2
PEMERINTAH
KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA ( TEKS DESKRIPSI )
KELAS VII SEMESTER GENAP
ASPEK PENGETAHUAN
Nama :
......................................................... Kelas
/ No. Absen : .............
Wacan ing ngisor iki kanggo mangsuli soal
nomer 1 - 5
Kendurenan
Rahmad didhawuhi bapak supaya nekani
adicara kendurenan ing daleme Pak Daryanto, sesepuh ing kampungku. Ing daleme
Pak Daryanto, bapak-bapak wis padha kumpul kanthi lenggah sila ing klasa kang
wis ginelar ing ruwang tengah. Anggone lenggah tumata rapi jejer-jejer pesagi
ngupengi ambeng kang ditata jejer lan uga rapi. Ambeng-ambeng iku diwadhahi
baskom, dumadi saka sega kang ndhuwure ditatani lawuh maneka warna. Kanggo
misahake sega lan lawuh, ing ndhuwur sega diwenehi lemek godhong kang diarani
samir. Lawuh-lawuh sing tumumpang ing dhuwur sega mau ditata kanthi rapi, ana
sing diwadhahi takir lan sudhi.
1. Tembung
dwi lingga kang tinemu ing wacan kang irah-irahane Kenduren iku cacahe ana
... .
a. 3 b. 4 c. 5 d. 6
2. Perlune
bapak ndhawuhi Rahmad menyang daleme Pak Daryanto supaya ... .
a. sowan Pak Daryanto c. nekani adicara kendurenan
b. ngeterake ambengan d. arep nata lan ngedum ambengan
3. Tembung
bawa ma kang ana ing wacan nduwur yaiku ... .
a. ginelar,
sesepuh c. tumata, tumumpang
b. lenggah, ngupengi d. diarani, ditatani
4. Kanggo
misahake sega lan lawuh, ing ndhuwur sega diwenehi lemek godhong kang diarani... .
a. sudhi b. takir c. samir d. baskom
5. Bapak-bapak
anggone kenduren ing daleme Pak Daryanto ana ing... .
a. ruang tengah c. latar
b. ruang ngarep d. kebon
Wacan ing ngisor iki kanggo mangsuli soal
nomer 6
- 7
Kaum mau miwiti ndonga sawise rombongan kenduren
dianggep sing kumpul kabeh. Sadurunge ndonga, kaum ngandharake tujuan
dianakake kenduren. Karepe ora liya nyuwun keslametan, kerukunan tumrap
warga lan keluwargane sing padha ngumpul.
6. Donga ing kenduren kawiwitan nalika... .
a. Kabeh sing padha kenduren lagi padha
nata ambengane
b. Kabeh sing padha kenduren wis padha
ngumpul
c. Kabeh sing padha kenduren wiwit ndonga
bebarengan
d. Kabeh sing padha kenduren padha ngedum
ambengane dhewe-dhewe
7. Sing disuwun warga nalika nganakake kenduren yaiku... .
a. Kasarasan lan kasugihan
b. Katentreman lan kasugihan
c. Keslametan lan kerukunan
d. Keslametan lan kasugihan
Wacan ing ngisor iki kanggo mangsuli soal
nomer 8
- 10
Candhi
Borobudhur
Candhi Borobudhur mujudake candhi
Buddha sing mapan ing Borobudhur, Magelang, Jawa Tengah, Indonesia. Papane
candhi dumunung watara 100 km ing kidul kulone Semarang, 86 km ing sisih kulone
Surakarta, lan 40 km ing lor kulone Yogyakarta.
Candhi kang awujud stupa iki
didegake dening para pengrasuk agama Buddha Mahayana kira-kira taun 800-an
Masehi ing jaman peprentahan wangsa Syailendra. Borobudhur kuwi candhi utawa
kuwil Buddha kang gedhe dhewe sadonya, lan minangka salah sawijining monumen
Buddha kang paling gedhe sadonya.
8. Gagasan baku ing alenia siji wacan Candhi
Borobudhur yaiku ... .
a. papan dununge candhi Borobudhur
b. candhi Borobudhur mapan ing Borobudhur
c. dumunung watara100 km ing kidul kulone
Semarang
d. dumunung 40 km ing lor kulone
Yogyakarta
9. Ing ngisor iki kalebu ukara kang ana
tembung wilangane, kajaba ... .
a. Borobudhur kuwi candhi utawa kuwil
Buddha kang gedhe dhewe
b. papane candhi dumunung watara100 km ing
kidul kulone Semarang
c. didegake dening para pengrasuk agama
Buddha Mahayana kira-kira taun 800-an
Masehi
d. saka Surakarta isih 86 km kanthi arah
lor kulon.
10.
Candhi kang awujud stupa iki
didegake dening para pengrasuk agama Buddha Mahayana
kira-kira taun 800-an Masehi ing jaman peprentahan ... .
a. Wangsa Wasya c. Wangsa
Syailendra
b. Wangsa Syiwa d. Darmawangsa
11. Borobudhur saiki isih
digunakake kanggo ziyarah agama kabukti saben taun warga Buddha
saindhenging nuswantara lan negara manca kumpul ing Borobudhur kanggo
mengeti Trisuci Waisak. Ing jagading
pariwisata, Borobudhur dadi papan wisata kang paling akeh ditekani para
plancong ing Indonesia. Saka
pratelan wacan kasebut nuduhake
manawa Borobudhur isih digunakake
kanggo ziyarah agama kanthi bukti
yaiku ... .
a. Borobudhur dadi papan wisata kang endah
lan kaloka
b. warga Buddha
saindhenging nuswantara lan negara manca kumpul ing Borobudhur
kanggo mengeti Trisuci Waisak
c. Borobudhur dadi papan wisata kang
paling akeh ditekani para plancong ing Indonesia
d. Borobudhur kuwi candhi utawa kuwil
Buddha kang gedhe dhewe sadonya
12. Candhi Borobudhur mujudake candhi Buddha
sing mapan ing... .
a. Borobudhur Magelang c. Magetan
b. Prambanan d. Jogyakarta
13. Sing dadi titikane wacana deskripsi yaiku... .
a. dicritakake kanthi urut wektune
b. diceritakake kanthi tujuan aweh
pangaribawa
c. dicritakake kanthi tujuan ajak-ajak
d. dicritakake kanthi remit lan komplit
14. Tataran Kamadhatu nggambarake jaman... .
a. sadurunge manungsa lair c. sawise manungsa lair
b. bebarengan manungsa lair d. sawisi manungsa mati
15. Reca sing mapan ing stupa Candhi Borobudhur iku reca... .
a. Bima c. Bharata
b. Buddha d. Brahmana
C.
Lampiran 3
PEMERINTAH
KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA ( TEKS DESKRIPSI )
KELAS VII SEMESTER GENAP
ASPEK KETERAMPILAN
Disajikan contoh teks deskripsi. Peserta didik diberi tugas untuk meringkas
dan memberi tanggapan tentang teks.
D.
Lampiran 4
PEMERINTAH
KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL REMIDI BAHASA JAWA (TEKS DESKRIPSI)
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama :
......................................................... Kelas
/ No. Absen : .............
* Disajikan contoh teks deskripsi
Peserta didik diberi tugas untuk meringkas dan memberi tanggapan tentang
teks dengan menggunakan ragam basa
krama!
E.
Lampiran 5
PEMERINTAH
KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com
================================================================
SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA (TEKS DESKRIPSI)
KELAS VII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas / No. Absen : .............
Gawea tuladha teks diskripsi kang nyritakake sawijining barang utawa kedadeyan sing
ana sesambungane karo kabudayan kanthi nggunakake basa krama!
F.
Lampiran 6
G.
Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam bentuk jurnal
JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL
Nama Sekolah :
SMP Negeri 2 Karanganyar
Kelas/Semester :
VII / Semester Genap
Tahun Pelajaran :
2020/2021
No |
Hari/Tgl |
Nama |
Kelas/No |
Catatan Perilaku |
Butir Sikap |
Sikap |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|