Pages

Monday, January 11, 2021

RPP Bahasa Jawa 7 Genap (Teks Diskripsi)

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 1)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2      

                                 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Genap )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks dengaran deskriptif

Sub Materi      : Teks dengaran deskriptif

                            tentang peristiwa budaya

Alokasi Waktu : 4 x 40 (2 pertemuan)

                           * Minggu ke 1 Januari

                           * Minggu ke 2 Januari

           

A.        KOMPETENSI DASAR

3.1. Memahami isi teks deskriptif tentang peristiwa budaya

4.1. Menanggapi isi teks deskriptif  tentang  peristiwa budaya

      kejadian                                                                                   

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

            Pertemuan Pertama:

1.      Mengidentifikasi informasi tentang teks deskripsi

2.      Mendaftar dan mengartikan kata sulit dalam teks

3.      Menanggapi isi teks deskripsi

4.      Menyampaikan nilai positif (piwulang luhur) dari teks deskripsi

5.      Mengidentifikasi paribasan

Pertemuan Kedua:

1.      Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit

2.      Mengajukan dan menjawab pertanyaan bacaan

3.      Menuliskan ringkasan bacaan

4.      Menanggapi isi teks deskriptif tentang peristiwa budaya dalam  ragam krama

 

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

            Pertemuan Pertama

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

ü  Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø   Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa

Ø   Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  jenis dan macam teks.

Ø   Menyampaikan tujuan pembelajaran.

Ø   Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Pengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas dan Penilaian Harian)

ü Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

Ø   Memberikan tayangan power point tentang materi teks diskripsi dengan judul “Kendurenan” dan Paribasan

Ø   Mengadakan tanya jawab tentang materi

Ø   Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK serta memantau tentang keaktifan bertanya dan menanggapi lewat aplikasi WA)

Ø   Mengumpulkan hasil tugas LK

 

 

ü Penutup (10 menit)

Ø   Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

Ø   Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

Ø   Mengingatkan siswa tentang teknik pengumpulan tugas

Ø   Informasi kegiatan yang akan datang

Ø   Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

            Pertemuan Kedua

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

ü  Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ø   Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa

Ø   Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian identifikasi, cara menanggapi dan cara menemukan nilai karakter/ yang ada didalam teks diskripasi, .

Ø   Menyampaikan tujuan pembelajaran.

Ø   Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Pengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas dan Penilaian Harian)

ü Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

Ø   Memberikan tayangan power point tentang materi teks diskripsi dengan judul “Candhi Borobudur”

Ø   Mengadakan tanya jawab tentang materi

Ø   Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK serta memantau tentang keaktifan bertanya dan menanggapi lewat aplikasi WA)

Ø   Mengumpulkan hasil tugas LK

 

ü Penutup (10 menit)

Ø   Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

Ø   Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

Ø   Mengingatkan siswa tentang teknik pengumpulan tugas

Ø   Informasi kegiatan yang akan datang

Ø   Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

 

D.        PENILAIAN

1.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan siswa dalam bertanya dan menanggapi

   kegiatan pembelajaran lewat grop Wa dan  

   kesantunan bahasa yang digunakan

2.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google

   form

3.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

.

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

            NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN-LAMPIRAN

A.           Lampiran 1

Pertemuan Pertama:

1.             Materi Teks diskripsi

Kendurenan

 

Wektu iku aku didhawuhi bapak supaya nekani adicara kendurenan ing daleme Pak Daryanto, sesepuh ing kampungku. Ing daleme Pak Daryanto, bapak- bapak ing RT-ku wis padha kumpul kanthi lenggah ing klasa. Klasa kang dilenggahi bapak- bapak iku mau digelar ing ruwang tengah daleme Pak Daryanto. Anggone lenggah mau tumata rapi, lenggah jejer pesagi ngupengi ambeng sing uga ditata jejer. Ambeng- ambeng iku diwadhahi baskom. Ana sing baskom plastik, ana uga sing baskom seng. Ambeng- ambeng iku dumadi saka sega kang dhuwure ditatani lawuh maneka warna. Kanggo misahake sega lan lawuh, ing nduwur sega diwenehi lemek. Ana sing nganggo lemek kertas, godhong gedhang, utawa plastik. Lawuh- lawuh sing tumumpang ing ndhuwur sega mau ditata kanthi rapi. Sing wujud jangan ana sing diwadhahi takir, sudhi utawa lepek, dene lawuh gorengan tempe, gereh, peyek, entho- entho (rempah) cukup ditata kanthi rapi mubeng manut wujude lemek. Ing ndhuwur lawuh isih diwenehi tutup. Godhong gedhang, serbet, lan koran dadi tutup ambeng- ambeng iku.
Ing antarane bapak- bapak sing lenggah mau, ana priyayi sing lenggah ing pojok adoh karo lawang omah iku. Priyayi iku rada sepuh ngagem kupluk, ya iku sing mimpin donga ing kendurenan. Priyayi mau lumrah kasebut kaum. Lumrahe kaum kuwi wis wasis ing bab ngelmu agama. Kaum mau miwiti donga sawise rombongan kenduren dianggep wis kumpul kabeh. Sadurunge donga, kaum ngandharake ancase dianakake kendurenan. Maksude ora liya nyuwun keslametan, karukunan tumrap warga lan kaluwargane sing padha ngumpul.
Donga rampung, tutup- tutup ambeng dibukak. Kanthi mardika warga kang kumpul padha ngedhapi ambeng sing ana ngarepe. Bisa milih ambenge tanggane. Rampung ngedhapi ambenge sing cedhak karo lenggahe banjur padha kondur.
(Kapethik saka Buku Marsudi Basa Lan Sastra Jawa Kelas VII Kurikulum 2013)
.

 

2.             Pengertian Teks Diskripsi

Teks diskripsi yaiku: Teks kang isine nggambarake utawa aweh ngerti sawijining bab tertamtu kanthi kanthi peprincen kang remit lan komplit satemah sing maca lan sing krungu kaya-kaya bisa ngerti/nyawang dhewe, ngrasakake, ngicipi lan ngganda langsung marang bab sing diandharake.

 

3.             Paribasan

                Ing wacan kasebut bisa diprangguli tetembungan utawa unen-unen , tuladha:

Ø    Desa mawa cara nagara mawa tata.

Ø    Arep jamure emoh watange

Ø    Rukun agawe santosa, crah agawe bubrah

Ø    Ana daulate ora ana begjane

Tetembungan cacah papat kuwi klebu tuladha paribasan. Lha, apa ta paribasan kuwi ?

Paribasan yakuwi unen-unen kang wis gumathok racikane lan mawa teges tartemtu. Dhapukane paribasan awujud ukara utawa kumpulaning tembung (frase) , lan kalebu basa pinathok. Yen Miturut Ki Sunarso ing Bothekan Basa Jawi, paribasan yakuwi tetembungan wantah bae ora kasamun ing upama utawa pepindhan.Lan miturut Siman Widyatmanta ing Buku “Berbahasa Jawa” nerangake, paribasan (peribahasa) yaitu ungkapan yang hanya mempunyai arti kiasan, tetapi tidak mengandung pepindhan (perumpamaan). Saka katerangancacah telu kuwi bisa digawe dudutan, paribasan yakuwi unen-unen utawa tetembungan kang wantah lan gumathok kang ngemu surasa entar ora kasamun ing  pepindhan. Kang kacithak kandel iki bae sing diapalake dening siswa.

Banjur apa tegese paribasan 4 ing dhuwur ?

1.      Desa mawa cara nagara mawa tata, tegese yakuwi saben panggonan duwe tata cara (pranatan) dhewe-dhewe,

2.      Arep jamure emoh watange, tegese yakuwi gelem kepenake ora gelem rekasane,

3.      Rukun agawe santosa, crah agawe bubrah, tegese yakuwi yen padha rukun mesthi bakal kuwat, yen padha congkrah mesthi bakal rusak,

4.      Ana adulate ora ana begjane, tegese yakuwi arep nemu kabegjan nanging ora sida

 

             

               

Pertemuan Kedua

1.             Materi Teks Diskripsi

 

Candi Borobudhur

            Candhi Borobudhur mujudake candhi Buddha sing mapan ing Borobudhur, Magelang, Jawa Tengah, Indonesia. Papane candhi dumunung watara 100 km ing kidul kulone Semarang, 86 km ing sisih kulone Surakarta, lan 40 km ing lor kulone Yogyakarta.

            Candhi kang awujud stupa iki didegake dening para pengrasuk agama Buddha Mahayana kira-kira taun 800-an Masehi ing jaman peprentahan wangsa Syailendra. Borobudhur kuwi candhi utawa kuwil Buddha kang gedhe dhewe sadonya, lan minangka salah sawijining monumen Buddha kang paling gedhe sadonya.

Candhi Barabudhur dumadi saka 9 tataran yaiku enem teras wujud pasagi lan telu wujud bundher, kanthi pucukan wujud cungkup ing pusere. Candhi iki direnggani panel relief cacah 2.672 lan reca Buda cacah 504. Cungkup pusere kinubengan reca Buda lungguh cacah 72 sing padha dipapanake ing njero stupa-stupa sing bolong-bolong.

           

Borobudhur nduweni relief budha paling komplit lan paling akeh sadonya. Stupa baku mapan ing tengah ngiras pantes minangka mustakane wewangunan iki, dikupengi dening telung baris stupa kang ana balongane. Cacahe stupa sing ngupengi yaiku 72.stupa baku ing jerone ana reca lagi lenggah sila ing sandhuwuring trate.

Candhi Borobudhur mujudake gambaran jagat raya kang dibangun minagkapapan suci kanggo ngluhurake budha lan piguna minangka papan ziyarah kanggo nenuntun manungsa pindah saka alam napsu kadonyan tumuju pepandhang kawicaksanan laras karo ajaran budha.

Sing pada ziyarah mlebu lewat sisi wetan lan mlaku mubeng saarah manut pandom jam, banjur munggah undhak-undhakkan candake ngliwati telung tataran. Tataran kasebut yaiku Kamandhatu (tataran hawa nepsu), Rupadatu (tataran wujud),lan Tataran Arupadatu (tataran tan maujud). Sajeroning lumaku sing padha ziyarah ngliwati rerangkening trowongan lan undhak-undhakan kanti jingglengi watara 1.460 panel relief kang endah ing temboking candhi.

Miturut bukti sejarah, borobudhur ditinggalake ing abad ka-14 bebarengan karo kendhone perbawa Karajan hindhu lan budha  ing jawa sarta wiwit mlebune perbawa islam. Jagat lagi wiwit nglenggana anane wewangunan iki  sawise wewangunan iki ditemokake dening sir Thomas Stamford rafles ing 1814 sing wektu iku dadi gubernur inggris ing jawa.

Wiwit wektu iku borobudhur didandhani lan dislametake. Ing taun 1975 nganthi 1982 candhi kasebut didandhani. Saka pambudidayane pamarintah republik Indonesia lan UNESCO, candhi kasebut mlebu ing situs warisan dunia.

Borobudhur saiki isih digunakake kanggo ziyarah agama kabukti saben taun warga budha saindhenging nuswantara lan negara manca kumpul ing borobudhur kanggo mengeti Trisuci Waisak. Ing jagading pariwisata, borobudhur dadi papan wisata kang paling akeh ditekani para plancong ing indonesia.

2.             Piwulang Luhur ing Teks Diskripsi

Dene piwulang luhur iku bisa dideleng kaya ing katrangan iki:

Manut Kemendiknas (2010:11) nilai karakter ana 18 kang diarani  pilar nilai karakter, kang mujudake nilai luhur bangsa Indonesia. Nilai kasebut yaiku: (1) religious, (2) jujur, (3) toleransi, (4) disiplin, (5) kerja keras, (6)  kreatif, (7) mandiri, (8) demokratis, (9) rasa ingin tahu, (10) semangat kebangsaan, (11) cinta tanah air, (13) menghargai prestasi, (14) bersahabat atau komunikatif,( 15) cinta damai, (15) gemar menyimak, (16) peduli lingkungan, (17) peduli sosial, (18) tanggung jawab.

Kajaba piwulang luhur kang kapacak ing 18 pilar pendidikan karakter kasebut, isih ana maneh piwulang luhur kang patut dituladhani dening para siswa. Yaiku babagan ajaran luhur kang diparingake  mligine marang wong Jawa.

         

 

 

 

 

 

 

B.            Lampiran 2

 

PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

================================================================

SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA ( TEKS DESKRIPSI )

KELAS VII SEMESTER GENAP

ASPEK PENGETAHUAN

 

Nama               : .........................................................      Kelas / No. Absen  : .............

Wacan ing ngisor iki kanggo mangsuli soal nomer 1 - 5

 

Kendurenan

            Rahmad didhawuhi bapak supaya nekani adicara kendurenan ing daleme Pak Daryanto, sesepuh ing kampungku. Ing daleme Pak Daryanto, bapak-bapak wis padha kumpul kanthi lenggah sila ing klasa kang wis ginelar ing ruwang tengah. Anggone lenggah tumata rapi jejer-jejer pesagi ngupengi ambeng kang ditata jejer lan uga rapi. Ambeng-ambeng iku diwadhahi baskom, dumadi saka sega kang ndhuwure ditatani lawuh maneka warna. Kanggo misahake sega lan lawuh, ing ndhuwur sega diwenehi lemek godhong kang diarani samir. Lawuh-lawuh sing tumumpang ing dhuwur sega mau ditata kanthi rapi, ana sing diwadhahi takir lan sudhi.

 

1.         Tembung dwi lingga kang tinemu ing wacan kang irah-irahane Kenduren iku        cacahe ana ... .

            a.         3                      b.         4                      c.         5                      d.         6

                                   

2.         Perlune bapak ndhawuhi Rahmad menyang daleme Pak Daryanto supaya ... .

            a.         sowan Pak Daryanto               c.         nekani adicara kendurenan

            b.         ngeterake ambengan               d.         arep nata lan ngedum ambengan

           

3.         Tembung bawa ma kang ana ing wacan  nduwur  yaiku ... .

          a.       ginelar, sesepuh                      c.         tumata, tumumpang

            b.         lenggah, ngupengi                   d.         diarani, ditatani

           

4.         Kanggo misahake sega lan lawuh, ing ndhuwur sega diwenehi lemek godhong kang          diarani... .

            a.         sudhi               b.         takir                 c.         samir                d.         baskom

 

5.         Bapak-bapak anggone kenduren ing daleme Pak Daryanto ana ing... .

            a.         ruang tengah               c.         latar

            b.         ruang ngarep               d.         kebon

 

 

Wacan ing ngisor iki kanggo mangsuli soal nomer 6 - 7

                Kaum mau miwiti ndonga sawise rombongan kenduren dianggep sing kumpul kabeh. Sadurunge ndonga, kaum ngandharake tujuan dianakake kenduren. Karepe ora liya nyuwun keslametan, kerukunan tumrap warga lan keluwargane sing padha ngumpul.

 
 


           

 

 

 

 

 

6.         Donga ing kenduren kawiwitan nalika... .

            a.         Kabeh sing padha kenduren lagi padha nata ambengane

            b.         Kabeh sing padha kenduren wis padha ngumpul

            c.         Kabeh sing padha kenduren wiwit ndonga bebarengan

            d.         Kabeh sing padha kenduren padha ngedum ambengane dhewe-dhewe

 

7.         Sing disuwun warga nalika nganakake kenduren yaiku... .

            a.         Kasarasan lan kasugihan

            b.         Katentreman lan kasugihan

            c.         Keslametan lan kerukunan

            d.         Keslametan lan kasugihan

 

Wacan ing ngisor iki kanggo mangsuli soal nomer 8 - 10

 

Candhi Borobudhur

            Candhi Borobudhur mujudake candhi Buddha sing mapan ing Borobudhur, Magelang, Jawa Tengah, Indonesia. Papane candhi dumunung watara 100 km ing kidul kulone Semarang, 86 km ing sisih kulone Surakarta, lan 40 km ing lor kulone Yogyakarta.

            Candhi kang awujud stupa iki didegake dening para pengrasuk agama Buddha Mahayana kira-kira taun 800-an Masehi ing jaman peprentahan wangsa Syailendra. Borobudhur kuwi candhi utawa kuwil Buddha kang gedhe dhewe sadonya, lan minangka salah sawijining monumen Buddha kang paling gedhe sadonya.

 

8.         Gagasan baku ing alenia siji wacan Candhi Borobudhur yaiku ... .

            a.         papan dununge candhi Borobudhur

            b.         candhi Borobudhur mapan ing Borobudhur

            c.         dumunung watara100 km ing kidul kulone Semarang

            d.         dumunung 40 km ing lor kulone Yogyakarta

 

9.         Ing ngisor iki kalebu ukara kang ana tembung wilangane, kajaba ... .

            a.         Borobudhur kuwi candhi utawa kuwil Buddha kang gedhe dhewe

            b.         papane candhi dumunung watara100 km ing kidul kulone Semarang

            c.         didegake dening para pengrasuk agama Buddha Mahayana kira-kira taun                           800-an Masehi

            d.         saka Surakarta isih 86 km kanthi arah lor kulon.

 

10.       Candhi kang awujud stupa iki didegake dening para pengrasuk agama Buddha      Mahayana kira-kira taun 800-an Masehi ing jaman peprentahan ... .

            a.         Wangsa Wasya                       c.         Wangsa Syailendra

            b.         Wangsa Syiwa                         d.         Darmawangsa

 

11.                   Borobudhur saiki isih digunakake kanggo ziyarah agama kabukti saben taun          warga             Buddha saindhenging nuswantara lan negara manca kumpul ing      Borobudhur     kanggo mengeti Trisuci Waisak.  Ing jagading pariwisata,      Borobudhur dadi papan          wisata kang paling akeh ditekani para plancong ing       Indonesia. Saka pratelan wacan          kasebut nuduhake manawa Borobudhur isih             digunakake kanggo ziyarah agama kanthi      bukti yaiku ... .

            a.         Borobudhur dadi papan wisata kang endah lan kaloka

            b.         warga Buddha saindhenging nuswantara lan negara manca kumpul ing                              Borobudhur kanggo mengeti Trisuci Waisak

            c.         Borobudhur dadi papan wisata kang paling akeh ditekani para plancong ing                       Indonesia

            d.         Borobudhur kuwi candhi utawa kuwil Buddha kang gedhe dhewe sadonya

 

12.       Candhi Borobudhur mujudake candhi Buddha sing mapan ing... .

            a.         Borobudhur Magelang                        c.         Magetan

            b.         Prambanan                                          d.         Jogyakarta

 

13.       Sing dadi titikane wacana deskripsi yaiku... .

            a.         dicritakake kanthi urut wektune

            b.         diceritakake kanthi tujuan aweh pangaribawa

            c.         dicritakake kanthi tujuan ajak-ajak

            d.         dicritakake kanthi remit lan komplit

 

14.       Tataran Kamadhatu nggambarake jaman... .

            a.         sadurunge manungsa lair                    c.         sawise manungsa lair

            b.         bebarengan manungsa lair                  d.         sawisi manungsa mati

           

15.       Reca sing mapan ing stupa Candhi Borobudhur iku reca... .

            a.         Bima                                                    c.         Bharata

            b.         Buddha                                               d.         Brahmana

           

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C.           Lampiran 3

 


PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

================================================================

SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA ( TEKS DESKRIPSI )

KELAS VII SEMESTER GENAP

ASPEK KETERAMPILAN

 

Disajikan contoh teks deskripsi. Peserta didik diberi tugas untuk meringkas dan memberi tanggapan tentang teks.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D.           Lampiran 4

 

 


PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

================================================================

SOAL REMIDI BAHASA JAWA (TEKS DESKRIPSI)

KELAS VII SEMESTER GENAP

 

Nama               : .........................................................      Kelas / No. Absen  : .............

 

 

*          Disajikan contoh teks deskripsi

            Peserta didik diberi tugas untuk meringkas dan memberi tanggapan tentang teks    dengan menggunakan ragam basa krama!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E.            Lampiran 5

 

 


PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

================================================================

SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA (TEKS DESKRIPSI)

KELAS VII SEMESTER GENAP

 

Nama               : .........................................................      Kelas / No. Absen  : .............

 

Gawea tuladha teks diskripsi kang nyritakake sawijining barang utawa kedadeyan sing ana sesambungane karo kabudayan kanthi nggunakake basa krama!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F.            Lampiran 6

G.            

Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam bentuk jurnal

 

JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL

Nama Sekolah               : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/Semester             : VII / Semester Genap

Tahun Pelajaran            : 2020/2021

 

No

Hari/Tgl

Nama

Kelas/No

Catatan Perilaku

Butir Sikap

Sikap

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

Sunday, December 27, 2020

Crita Timun Mas

 

 

A.        TEKS

TIMUN MAS

                Kacarita  ing desa Tuwung  ana Mbok Tumi sing kijenan tanpa bojo lan anak. Mbok Tumi wis tuwa apa maneh wadon, mula ora bisa ndandani omahe sing wis rusak kepangan rayap

        Pagaweane Mbok Tumi nggarap tegal. Saben esuk budhal lan sorene lagi mulih. Nalika ngiyup ana ing sangisore wit amarga kepanasen, dheweke kelingan kedadeyan sing dialami  bojone, yaiku Pak Toso ilang. Mung ditemokake sandhangane sing wis suwek-suwek gubras getih. Manut  critane masyarakat desa Tuwung, Pak Toso dipangan Buta Ijo. Buta ijo iku sing mbaureksa alas Gungliwangliwung.

        Dumadakan  Mbok Tumi njenggirat kaget. Lemah sing dilungguhi obah. Saya suwe kaya bumine lindhu.“Haee…Mbok tuwek elek.Aku luwe.”Suwarane gumleger.Jebul iku omongane Buta Ijo. Sing diajak omongan ngewel wedi. Mbok Tumi takon, “Sam….sam….sampeyan sinten?”  Wangsulane sing ditakoni, “Buta Ijo…aku njaluk pangan daging wong!”  Buta Ijo emoh daginge Mbok Tumi amarga kuru lan wis tuwa.

        Sadurunge lunga, Buta Ijo ngelungi wiji timun siji marang Mbok Tumi. Omonge,  “Iki tanduren ana ing sacedhake omahmu. 17 taun maneh aku mrene.” Amarga Mbok Tumi durung mudheng karepe, mula  takon, “17 taun malih mriki ajeng napa?” “Arep njaluk timun.”Wangsulane cekak banjur lunga.Jangkahe Buta Ijo ndadekake lemahe gonjing.

        Wiji timun ditandur ana ing kebon mburi omah. Saben dina disirami nganti kaping 7 manut prentahe Buta Ijo. Wiji mau wis dadi tanduran timun sing subur. Wohe akeh tur gedhe-gedhe. Nanging ana timun siji sing paling gedhe. Gedhene ngluwihi semangka. Dening pak Kasiyo timun sing gedhe banget iku diarani timun ajaib. Pak kasiyo lan tangga-tanggane diwenehi wiji timun dening Mbok Tumi. Nanging eloke nalika ditandur ora gelem thukul.

        Timun ajaib wis katon tuwa, mula arep diundhuh. Mbok Tumi nyedhaki timun ajaib.Ana kaelokan, timun ajaibe bisa obah-obah dhewe, glundhang-glundhung.Amarga gumun, timun iku dibopong menyang pawon arep disigar Mbok Tumi.Mbok randha iku nyigare ngati-ati.Nah….jebul timune isi bayi wadon. “oeek…oeek.” Bayine nangis.

        Mbok Tumi bungah banget.Saiki dheweke duwe anak wadon.Anak iku dijenengi TIMUN MAS. Mbok Tumi ngundang tangga teparone diajak nekseni lan bungah-bungah. Timun Mas dianggep anake dhewe.Tambah gedhe tambah katon ayune.Menyang ngendi bae Timun Mas mesthi diajak.Timun Mas sregep mbantu ibune.

        Timun Mas saiki wis umur 17 taun.  Wektune Buta Ijo nemoni Mbok Tumi. Nalika wong wadon loro iku lagi turon  nyritakake jaman biyen nganti Timun Mas Keturon. Dumadakan ditekani Pak Kawit. Mbok Tumi lan Timun Mas dikon lunga adoh amarga Buta Ijo wis cedhak. Mbok Tumi bingung amarga anake arep dijaluk. Tenan, Buta Ijo wis teka, omonge, “Endi timune ?” Buta Ijo bungah weruh Timun Mas sing lagi turu. Mung kari ngangkat digawa menyang alas Gungliwangliwung. Mbok Tumi kandha, “ampun sakniki.Larene nembe sakit.Yen sakit daginge boten eca.Daginge pait.”“Wah, trus kapan?”Buta Ijo takon. Mbok Tumi nerangake yen 3 dina maneh Timun Mas mesthi mari. Buta Ijo bali mulih maneh kanggo ngenteni  3 dina.

        Wis ora bisa alesan maneh.Buta Ijo njaluk Timun Mas.Timun Mas dikon mlayu lunga.Mbok Tumi nyangoni kanthong putih cacah 5 kanggo sarana uwal saka Buta Ijo. Kanthong siji isine wiji timun, kanthong loro isine uyah, kanthong 3 isine mrica, kanthong papat isine dom, la kanthong lima isine trasi. Ora let suwe Buta Ijo teka. Dikandhani Mbok Tumi yen Timun Mas ora ana  omah. Mbuh lunga menyang ngendi.

        Buta Ijo mburu playune Timun Mas. Sadurunge kecandhak, karo mlayu Timun Mas  nyebar wiji timun.  Wiji timun dadi sawah timun.Buta Ijo dadi mandheg.Dheweke mangani timun nganti kewaregen.Buta Ijo mlayu maneh nututi Timun Mas. Jarake wis cedhak, banjur Timun Mas nyebar uyah dadi kali sing banjir. Buta Ijo ndadak nyabrang.Timun Mas nyebar mrica dadi geni mulat-mulat.Buta Ijo kapeksa mateni geni dhisik.Buta Ijo terus mburu Timun Mas. Timun Mas nyebar dom dadi wit-witan gedhe kang ana erine.  Buta Ijo kepentok  wit-wit mau. Buta Ijo ndadak  ngangkati wit-witan supaya ambruk. Timun Mas krasa kesel banget.Ambegane ngos-ngosan. Kanthonge sing digawa  mung kari siji. Timun Mas mlayu maneh amarga wis krungu swarane Buta Ijo, “Timun…Timun Mas ..” Pungkasane Timun Mas nyebar trasi.Trasi dadi sawah lendhut.Buta Ijo mandheg.Saka kadohan Timun Mas nantang, “Ayo, yen wani mrenea.Cekelen aku!”Buta Ijo tambah nesu.Dheweke nglumpati sawah lendhut. Amarga Buta Ijo wis kesel mula lumpatane ora bisa adoh. Buta Ijo kejegur sawah lendhut. Suwe-suwe Buta Ijo ambles ana ing sawah lendhut Buta Ijo mati, Timun Mas menang.

            Pungkasaning dongeng,  Timun Mas bisa kumpul karo ibune yaiku Mbok Tumi. Uripe tentrem uwal saka panguwasane Buta Ijo.

 

B.    UNGGAH-UNGGUH BASA/ RAGAM BASA JAWA:

1.    Ngoko lugu
       Titikan/ wujude:       - Kabeh tembunge  ngoko
                                           - Ater-ater lan panambang ngoko

       Sing nganggo:
       1. Bocah marang bocah
       2. Wong tuwa marang bocah

       3. Bapak Ibu marang putrane
       4.Pimpinan marang andhahan

       5. Bendara marang abdi

       6. Guru marang murid

       7. Wong ngudarasa
2.    Ngoko alus
       Titikane :       - Tembung ngoko dicampur tembung krama inggil& andhap
                               - Ater-ater lan panambang ngoko
       Sing Nganggo:
       1. Wong tuwa marang mong tuwa sing wis kulina
       2. Wong tuwa marang wong nom kang drajade luwih dhuwur
3.    Krama alus
       Titikane :
       - Ngunakake tembung krama lan krama inggil & andhap

                               - Ater-ater lan panambang krama


       Sing nganggo

       1. Wong tuwa marang wang tuwa kang durung kulina
       2. Murid marang guru
       3.Anak marang bapak ibune
       4.Bocah/ wong nom marang wong tuwa
       5. Andhahan marang pimpinan

            6. Abdi marang bendara

PARIKAN BASA JAWA bu Sulis

  Parikan yaiku Unen-unen kang nduweni tenger: Kedadeyan saka 2 ukara Saben saukara dumadi saka 2 gatra Ukara kaping 1 minangka purwaka Ukar...