Pages

Tuesday, October 6, 2020

RPP Bahasa Jawa 7 Gasal: Teks Narasi

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 1)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks narasi

Sub Materi      : Teks narasi tentang peristiwa

                            atau  Kejadian

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 4 Juli

           

A.        KOMPETENSI DASAR

3.1. Memahami isi teks narasi tentang peristiwa atau kejadian

      kejadian                                                                                   

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

1.         Mengidentifikasi teks narasi

2.         Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit yang terdapat dalam  teks narasi tentang peristiwa atau kejadian.

3.         Mengidentifikasi bentuk kata yang terdapat didalam teks (tembung lingga dan tembung andhahan)

4.         Nyritakake isine teks narasi

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

1.      Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa

2.      Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  jenis dan macam teks.

3.      Menyampaikan tujuan pembelajaran.

4.      Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas)

 

1.      Memberikan tayangan power point tentang materi teks narasi Gunung Kelud Njeblug Maneh

2.      Mengadakan tanya jawab tentang materi

3.      Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

4.      Mengumpulkan hasil tugas LK

 

1.      Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

2.      Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

3.      Mengingatkan siswa tentang teknik pengumpulan tugas

4.      Informasi kegiatan yang akan datang

5.      Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

1.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

2.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

3.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

.

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

            NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 2)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks narasi

Sub Materi      : Teks narasi tentang peristiwa

                            atau  Kejadian

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 5 Juli

           

A.        KOMPETENSI DASAR

4.1. Menulis ringkasan teks narasi tentang peristiwa atau kejadian

      kejadian                                                                                   

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

1.      Menulis ringkasan teks narasi tentang peristiwa atau kejadian

2.      Menyusun teks narasi

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

1.      Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa

2.      Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  teks narasi dan bentuk kata.

3.      Menyampaikan tujuan pembelajaran.

4.      Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas)

 

1.      Memberikan tayangan power point tentang materi teks narasi Pandemi Corona

2.      Mengadakan tanya jawab tentang materi

3.      Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

4.      Mengumpulkan tugas LK

 

1.      Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

2.      Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

3.      Mengingatkan siswa tentang teknik pengumpulan tugas

4.      Informasi kegiatan yang akan datang

5.      Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

4.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

5.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

6.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

.

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

            NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

 

 

 

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 3)

Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/ Semester     : VII/ ( Gasal )

Mata Pelajaran       : Bahasa Daerah ( Jawa )

Materi Pokok         : Teks narasi

Sub Materi      : Teks narasi tentang peristiwa

                            atau  Kejadian

Alokasi Waktu : 2 x 40 (1 pertemuan)

                           * Minggu ke 1 Agustus

           

A.        KOMPETENSI DASAR

3.1. Memahami isi teks narasi tentang peristiwa atau kejadian

      kejadian                                                                                   

B.        TUJUAN PEMBELAJARAN

3.      Mengidentifikasi unsur-unsur intrinsik yang terdapat didalam teks

4.      Mengungkapkan isi pokok teks narasi

5.      Menanggapi isi teks narasi

 

C.        LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

KEGIATAN

RINCIAN KEGIATAN

Pendahuluan  (10 menit)

 

 

 

 

 

Kegiatan Inti (60 menit)

 

 

 

 

Penutup (10 menit)

1.      Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa

2.      Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik diingatkan kembali dengan uraian tentang  teks narasi

3.      Menyampaikan tujuan pembelajaran.

4.      Menyampaikan  alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas)

 

1.      Memberikan tayangan power point tentang materi teks narasi Kedadeyan Ing Kamar Mandi

2.      Mengadakan tanya jawab tentang materi

3.      Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan LK)

4.      Mengumpulkan tugas LK

 

1.      Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah diberikan

2.      Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari peserta didik)

3.      Mengingatkan siswa tentang teknik pengumpulan tugas

4.      Informasi kegiatan yang akan datang

5.      Penguatan yang berhubungan dengan sikap

 

D.        PENILAIAN

7.         Penilaian Sikap                :  Keaktifan dan kesantunan bahasa

8.         Penilaian Pengetahuan     :  Perangkat soal yang dikirim dengan aplikasi google form

9.         Penilaian Keterampilan    :  Hasil mengerjakan LK

 

.

                                                                                                Karanganyar,   Juli 2020

            Mengetahui

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

            NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 19670408 200701 2 016

 

 

 

LAMPIRAN  PERTEMUAN 2

*          MATERI

A.        TEKS NARASI

Gunung Kelud Njeblug Maneh

Nalika surya kaping 13 Pebruari 2014, Gunung Kelud ngalami gempa vulkanik kaping 190. Gempa vulkanik mau luwih dahsyat maneh nalika jam 12.00 nganti 18.00 nganti ping 442. Nalika jam 9 bengi luwih 15 menit, status Gunung Kelud saka siaga dadi awas, mula ing tlatah iki warga banjur padha ngungsi. Kurang luwih 5 km saka kawah Kelud wis disterilke saka kegiyatan manungsa. Kurang  luwih jam 10 bengi, kegiyatan manungsa  diendheg utawa disterilke kang maune radhius 5 km, saiki dadi radhius 10 km. Iku kabeh kanggo keamanan amarga gunung Kelud wis ngetokake lahar panas lan awu vulkanik.

Udan krikil saka Gunung Kelud sansaya ndadi, saengga para warga kumudu-kudu diungsekake mligine warga ing tlatah Kecamatan Ngancar, Kedhiri, lan Kota Pare Kedhiri. Miturut rekomendasi saka Pusat Vulkanologi, Mitigasi, lan Bencana Geologi (PVMBG), tlatah  Wates didadekake panggonan ngungsi warga kang mapan ing tlatah  radhius 10 km saka Gunung Kelud amarga erupsi tipe eksplosif kaya ing taun  1990 bisa dumadi kanthi dahsyat. Kaya dene kang diramal sadurunge, nalika jam 10 bengi luwih 50 menit surya kaping 13 Pebruari 2014, Gunung Kelud njeblug mawa ledhakan tipe eksplosif. Gunung Kelud ngetokake  awu vulkanik kurang luwih 17 km dhuwure lan ngetokake krikil kanthi kekuwatan 25 km adohe. Swarane ledhakan kaprungu nganti Solo lan Yogja kang adohe kurang luwih 200 km malah nganti tekan Purbalingga kang adohe kurang luwih 300 km saka Gunung Kelud. Nalika jam 1 bengi utawa dini hari yaiku tangal 14  Februari 2014, swarane  Gunung Kelud njeblug nganti tekan Jombang. Wong-wong kang mapan ing Kabupaten Kedhiri rumangsa miris atine nyekseni Gunung Kelud “ngamuk” ngetokake lahar vulkanik kang sansaya nggegirisi. Watara jam 2 bengi swara gemuruh Gunung Kelud rada kurang mung wae isih ngetokake awu vulkanik.  BMKG isih tetep waspada  lan tetep ngungsekake para warga adohe kira-kira 10 km.

 

B.        TEMBUNG LINGGA LAN TEMBUNG ANDHAHAN

Ø  Tembung Lingga yaiku tembung kang durung owah saka asale

Ø  Tembung Andhahan yaiku tembung kang wis owah saka asale

Owahe sarana:

-           Ditambah:

            *          Ngarep (ater-ater)

            *          Tengah (seselan)

            *          Mburi (panambang)

            *          Ngarep mburi

            *          Tengah mburi

-           Dirangkep:

            *          Kabeh tembunge (dwi lingga)

            *          Wanda ngarep (dwi purwa)

            *          Wanda mburi (dwi wasana)

-           Dicambor/ dicampur  

Ø  Tembung lingga kang kawuwuhan panambang -an diarani tembung wisesana lingga

Tuladha : ruwat + -an  == ruwatan

Ø  Tembung lingga kang kawuwuhan seselan -in- diarani tembung tanggap na

Tuladha : sebat + -in- == sinebat

 

 

 

 

 

 

C.        LEMBAR KERJA SISWA

1.      Nalika  Gunung Kelud njeblug, ing wanci tabuh 09 bengi luwih 15 menit iku ana kedadeyan apa?

2.      Apa sing ditindakake nalika Gunung Kelud wis udan krikil nganstu ndadi?

3.      Apa akibate nalika Gunung Kelud njeblug?

 

LAMPIRAN  PERTEMUAN 2

*          MATERI

A.        TEKS NARASI

Pandhemi Corona

 

Dina Rebo Surya kaping 11 Maret 2020 salah sawijining pasien sing nandhang lelara  positif corona tilar donya sawise dirawat ing rumah sakit paling gedhe ing Solo.

            Esuke yaiku ing dina Kemis surya kaping 12 Maret 2020. Pihak rumah sakit nganakake patemon karo para wartawan sarta ngandharake manawa pasien sing tialar donya iku pancen bubar nekani sawijining acara ing Bogor lan saka asiling tes dinyatakake manawa positif corona

Dina Jumat surya kaping 13 Maret 2020, walikota  Solo netepake status KLB (Kejadian Luar Biasa), amarga warga cacah loro pancen  positif Corona. Kedadeyan iku njalari kegiatan para siswa ditindakake ing omahe dhewe-dhewe suwene 14 dina.

            Kedadeyan kasebut banjur dieloni dening kabupaten-kabupaten liyane kalebu Karanganyar. Dina Setu surya kaping 14 Maret 2020 kabeh para siswa ing karanganyar wiwit nindakake kegiatan ana ing omah suwene 14 dina. Kahanan kasebut ndadekake kegiatan PTS sing maune bakal dianakake ing dina Senin surya kaping 15 nganti Setu surya kaping 20 maret 2020 kapeksa cabar dianakake

Pat belas (14) dina suwene tetela kahanan isih durung bisa dikandhakake bebas saka corona. Ing wektu kasebut  malah Menteri Pendidikan dan Kebudayan ngetokake Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam masa darurat penyebaran virus Corona, Nalika dina  Selasa 24 Maret 2020. Surat Edaran iku uga ngemot kawicaksanan Mendikbud babagan  Ujian Nasional mligi  tahun 2020 ora dianakake, ya amarga sansaya ngrebdane virus Corona ing Indonesia lan ing donya.

Nganti tekan rampunge tahun pelajaran 2019/2020, para siswa isih padha nindakake kegiatan ing omah. Pasinaon ditindakake ing ngomah kanthi cara daring. Kahanan iki isih lumaku nganti tekan awale tahun pelajaran anyar yaiku ing taun 2020/2021. Kabeh durung padha  ngerti kapan bakal rampung, Corona bakal ilang saka bumi Indonesia. Mbok menawa  yen kabeh padha ngecakake protokol kesehatan kabeh padha kalis saka bebaya corona, lan sing paling wigati kabeh kudu tansah ndedonga nyenyuwun marang Gusti supaya kahanan enggal pinaringan ayem tentrem maneh.

 

 

B.        UNGGAH-UNGGUH BASA JAWA

Unggah-ungguhing Basa iku antarane kaya ing ngisor iki:

1.    Ngoko lugu
     Titikan/ wujude:       - Kabeh tembunge  ngoko
                                         - Ater-ater lan panambang ngoko

       Sing nganggo:
     1. Bocah marang bocah
     2. Wong tuwa marang bocah

            3. Bapak Ibu marang putrane
     4. Pimpinan marang andhahan

            5. Bendara marang abdi

            6. Guru marang murid

            7. Wong ngudarasa


2.  Ngoko alus
     Titikane :       - Tembung ngoko dicampur tembung krama inggil & andhap
                             - Ater-ater lan panambang ngoko
     Sing Nganggo:
     1. Wong tuwa marang mong tuwa sing wis kulina
     2. Wong tuwa marang wong nom kang drajade luwih dhuwur


3. Krama alus
     Titikane :
       - Ngunakake tembung krama lan krama inggil & andhap

                                    - Ater-ater lan panambang krama
     Sing nganggo

            1. Wong tuwa marang wang tuwa kang durung kulina
     2. Murid marang guru
     3. Anak marang bapak ibune
     4. Bocah/ wong nom marang wong tuwa
     5. Andhahan marang pimpinan

                        6. Abdi marang bendara

 

C.        LEMBAR KERJA SISWA

Coba kowe gawea teks narasi wiwit kowe pendaftaran ing SMP nganti ditampa ing SMP!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN  PERTEMUAN 3

*          MATERI

A.        TEKS NARASI

Kedadeyan ing Kamar Mandhi

Sawise sawetara anggonku ngobrol karo Pak Jaya, aku banjur pamit menyang kamar mandhi. Aku kelingan yen durung sholat Isya. Aku mangkat wudhu. Nalika aku wudhu, krasa yen ana tangan kang ngelus-elus gegerku. Aku kaget banget. Batinku, iki mesthi Pak Jaya kang ngelus-elus, mulane dakjarke wae. Nanging… yen astane Pak Jaya kok kasar banget lan …abot banget kaya beras seket kilo. Atiku sansaya mrinding. Ora watara suwe, ana swara glodhak…aku kaget banget lan njumbul. Dakkira kucing utawa tikus, nanging kok ora wujude. Githokku mrinding lan anyep kabeh awakku.  Aku arep mbengok mesthi sing padha sare kaget. Aku meneng wae, nanging … jantungku kaya-kaya copot. Watara samenit anggonku ngleremake rasa jirihku, aku banjur mbukak kran saprelu wudhu maneh. Kran dakbukak, banyu mili lan aku wudhu. Nalika aku masuh rai  lan tangan, githokku mrinding lan mambu wangi-wangi. Kaya-kaya ana kang nyekeli gegerku maneh lan ngelus-elus sirahku. Aku tetep nerusake wudhu. Nanging… nalika aku arep nerusake ngusap setengah sirah, tanganku krasa yen ana kang nyekeli. Rasane abot banget. Sapa kang nyekeli, aku ora ngerti. Ora let suwe, lawang kamar mandhi mbukak dhewe ing mangka maune katutup rapet lan Pak Jaya isih ing kamar ngarep. Dher… dher, glodhak  keprungu swara lawang dibalang wong. Ora let suwe  nalika aku nyedhaki lawang mau, sirahku malah kathuthuk lawang sabanter-bantere. Mbok menawa iki mung perasaanku wae amarga wis kesel lan ngantuk. Senajan ngantuk kedadeyan iki bener-bener dakalami ing kamar mandhi mau. 

“ Bapak sampun wudhu?” Mangkono pitakonku.

“ Sampun Mas. Wonten kran ngajeng.” Mangkono katrangane Pak Jaya. Wusana aku lan Pak Jaya sholat,  dene Pak Jaya kang  dadi imame.

Atiku isih gumun karo kedadeyan kang nembe wae dakalami. Batinku muni, Pak Jaya jebule wudhu ing kran ngarep ora ing kran mburi cedhak kamar mandhi. Atiku sansaya wedi. Dadi piyayi sing ngelus-elus gegerku mau nalika aku wudhu dudu Pak Jaya. Lha terus sapa? Mangkono batinku takon.

Sawise sholat rampung aku banjur lungguh maneh ing ruang tamu. Aku isih kelingan kadadeyan ing kamar mandhi. Jam wis nuduhake angka 1. Aku bola-bali angop pertandha ngantuk banget. Watara sedhela, Pak Jaya rawuh.

“ Sampun ngantuk, Mas?” Pitakone Pak Jaya cekak.

“ Sampun kok, Pak.” Wangsulanku kanthi ngenggoni subasita.

“ Menawi sampun ngantuk, Mas tilem wonten kamar ngajeng menika, dene kula kamar sisihipun.” Mangkono Pak Jaya anggone nerangake marang aku.

“ Kula…kula nyuwun wangsul kemawon, Pak.” Mangkono anggonku matur kanthi rasa wedi.

“ Kok sajak ajrih wonten menapa, Mas?” Mangkono pitakone Pak Jaya maneh.

“Boten… boten  wonten menapa-menapa, Pak.” Wangsulanku ngemu rasa wedi kang ora bisa daktutupi.

“Ajrih tilem piyambak nggih? Boten wonten menapa kok, Mas.” Mangkono panglipure mantan guruku kanthi alus lan tresna banget kaya dene marang putrane dhewe.

“ Ng…nggih, Pak. Kula ajrih sanget.”

“Wonten menapa. Mas? Griya kula boten wonten menapa-menapanipun.” Mangkono panglipure Pak Jaya.

“ Nanging… “

“ Nanging kados pundi, Mas. Menapa dipunkancani Bapak?”

“ Nggih, Pak. Kula saestu ajrih.”

“ Manawi makaten, mangga kula kancani.”

            Aku banjur menyang kamar lan dikancani Pak Jaya. Mripatku ngantuk banget. Bola-bali aku angop. Aku turu ing dhipan, Pak Jaya ora sare mung pinarak ing sisihku. Senajan aku ngantuk banget, nanging aku durung bisa turu amarga saking kesele lan kagawa rasa wedi ngelingi prastawa/peristiwa kang dumadi ing kamar mandhi. Prastawa iki ora dakcritakake  Pak Jaya amarga aku wedi Pak Jaya mengko bisa tersinggung. Aku meneng wae. Mripatku dakcoba dakremake nanging angel banget. Sikilku krasa pegel

banget amarga wiwit esuk nganti bengi tansah mubeng ngalor ngidul sakiwa tengene Malioboro nganti tuntas. Pak Jaya isih pinarak ing sisihku saprelu ngancani aku.

 

B.        UNSUR INTRINSIK

            Unsur intrinsik yaiku unsur-unsur utawa perangan-perangan kang ana ing sajerone karya sastra. Sandiwara klebu karya sastra, mula ana ing sajrone sandiwara mesthi ana unsur-unsur intrinsike. Unsur intrinsik iku upamane:

    1. Tema, yaiku sawijining amanat baku sing dilairake panganggit ana ing sajroning karangane (skenario).
    2. Topik uga diarani bakuning pirembugan yaiku apa ta apa kang narik kawigaten sing bakal dijlentrehake ing tulisan.
    3. Irah-irahan (lakon) iku tulisan kang magepokan karo bakuning pirembugan (topik) kanggo njenengi sawijining karangan
    4. Paraga, yaiku wong-wong kang padha srawung ana ing lakon sandiwara. Paraga,  manut  Drs. Teguh Supriyanto, M.Hum. bisa dipilah dadi papat, yaiku:

a.                  Protagonis, paraga sing dadi lakone (paraga utama),

b.                  Antagonis, paraga kang  dadi mungsuhe protagonis

c.                  Panyengkuyung, paraga kang aweh pambiyantu paraga utama murih kelakon gegayuhane.

d.                  Pamurung, paraga kang  saliyane paraga antagonis kang uga kepengin gegayuhane paraga utama wurung.

5.      Alur crita iku lakuning crita wiwitan nganti pungkasaning crita kang sambung sinambung.

Alur ana 2, yaiku:

a.                  Alur Maju, nyritakake lelakon kang lagi dumadi utawa kang bakal dumadi

b.                  Alur Mundur (sotor balik), nyritakake utawa ngeling-eling  lelakon kang wis dumadi

    1. Watak iku sipating paraga kang katon saka guneman, wohing gagasan, lan solah bawane
    2. Latar/Setting, yaiku papan, wayah, kaanan sosial, lan piranti kang dianggo ing sawijining adegan.

Mula latar manut Drs. Teguh Supriyanto, M.Hum. ana 4:

                        a) Latar Panggonan,

                        b) Latar Wektu,

                        c) Latar Sosial,

                        d) Latar Piranti

 

C.        BAB SING KUDU DIGATEKAKE MANAWA AREP MACA/ CRITA

*          Manawa arep maca/ crita kudu nggatekake bab-bab kaya ing ngisor iki:

            1.         Pocapan (lafal)

                        Kepriye ngucapake pocapan da, dha, ta, lan tha uga swara jejeg lan miring kudu wijang.

            2.         Lagu Ukara (intonasi)

                        Kepriye nglagokake ukara-ukara manut jenise.

            3.         Wirama (tempo)

                        Kepriye wirama anggone crita. Kawaca cepet, rindhik, alon apa banter.

            4.         Wiraga (gesture)

                        Kepriye solah tingkah obahing raga nalika crita.

 

PENILAIAN HARIAN 1

 

PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR

DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN

SMP NEGERI 2 KARANGANYAR

JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070

Website : http://www.smpn2-kra.sch.id E-mail : smpn2_kra@ymail.com

==================================================================

SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEKS NARASI)

ASPEK PENGETAHUAN

KELAS VII SEMESTER GASAL

 

I.          Wangsulana pitakon iki kanthi cara milih aksara a, b, c utawa d kang koanggep       bener!

 

1.         Teks narasi iku nyritakake kedadeyan/ kisah ing sakiwa tengenmu kanthi titikan ... .

            a.   dicritakake kanthi menehi alesan              b.   dicritakake kanthi cetha lan komplit

            c    dicritakake kanthi dhasar urutan wektu    d.   dicritakake kanthi tujuan narik kawigaten

 

            Gatekna pratelan iki!

1. Kanggo aweh pendidikan & kanggo aweh ngerti

2. Kanggo aweh Panglipur & kanggo aweh refleksi

3. Kanggo aweh refleksi & kanggo aweh daya imaginasi

4. Kanggo aweh conto & kanggo aweh larangan

 

 

 

 

 

 

 


2.         Sing kalebu tujuan teks narasi kaya kasebut ing ndhuwur yaiku....

            a.   nomer 1 & 2          b.   nomer 2 & 3          c.   nomer 1, 2 & 3      d.   nomer 4

 

3.         Sifate teks narasi yaiku... .

            a.   khayalan & non fiksi                     b.   khayalan& fiksi

            c.   nyata & non fiksi                           d.   rekaan& fiksi

 

4.         Perangan teks narasi kang nyritakake manawa paraga wis wiwit oleh godha/ konflik arane... .

            a.   orientasi                 b.   komplikasi             c.   resolusi                  d.   narasi

 

5.         Perangan teks narasi kang ngandharake  manawa  pengarang wiwit ngenalake para paraga arane... .

            a.   orientasi                 b.   komplikasi             c.   resolusi                  d.   narasi

 

            Gatekna pratelanteks iki, banjur kanggo mangsuli pitakon nomer 6 - 7!

 

Nalika surya kaping 13 Pebruari 2014, Gunung Kelud ngalami gempa vulkanik kaping 190. Gempa vulkanik mau luwih dahsyat maneh nalika jam 12.00 nganti 18.00 nganti ping 442. Nalika jam 9 bengi luwih 15 menit, status Gunung Kelud saka siaga dadi awas, mula ing tlatah iki warga banjur padha ngungsi. Kurang luwih 5 km saka kawah Kelud wis disterilke saka kegiyatan manungsa. Kurang  luwih jam 10 bengi, kegiyatan manungsa  diendheg utawa disterilke kang maune radhius 5 km, saiki dadi radhius 10 km. Iku kabeh kanggo keamanan amarga gunung Kelud wis ngetokake lahar panas lan awu vulkanik.

 

 

 

 

 

 


           

 

 

 

 

 

 

6.         Gunung Kelud ngalami gempa vulkanik kang luwih dahsyat nganti kaping 442.     Kedadeyan             kasebut dumadi... .

            a.   tabuh 12.00 - 21.00                                   b.   tabuh 21.15 - 22.00

            c.   tabuh 12.00 - 18.00                                   d.   tabuh 22.00 - 22.50

 

7.         Status Gunung Kelud saka siaga dadi awas. Kedadeyan kasebut dumadi tabuh... .

            a.   12.00                     b.   18.00                     c.   21.15                     d.  22.50

 

            Gatekna teks iki, banjur kanggo mangsuli pitakon nomer 8 - 10!

            Swarane ledhakan kaprungu nganti Solo lan Yogja kang adohe kurang luwih 200 km malah nganti tekan Purbalingga kang adohe kurang luwih 300 km saka Gunung Kelud. Nalika jam 1 bengi utawa dini hari yaiku tangal 14  Februari 2014, swarane  Gunung Kelud njeblug nganti tekan Jombang. Wong-wong kang mapan ing Kabupaten Kedhiri rumangsa miris atine nyekseni Gunung Kelud “ngamuk” ngetokake lahar vulkanik kang sansaya nggegirisi. Watara jam 2 bengi swara gemuruh Gunung Kelud rada kurang mung wae isih ngetokake awu vulkanik.  BMKG isih tetep waspada  lan tetep ngungsekake para warga adohe kira-kira 10 km.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


8.         Swarane ledhakan kaprungu nganti kang adohe kurang luwih 200 km,mula bisa     keprungu nganti taka kutha iki, kajaba... .

            a.   Solo                       b.   Yogja                    c.Purbalingga  d.   Purwakarta

 

9.         Para warga kang diungsekake yaiku kang manggon ing radhius... .

            a.   40 km                    b.   30 km                    c.   20 km                    d.   10 km

 

10.       Wong-wong kang  rumangsa miris atine nyekseni Gunung Kelud “ngamuk” ngetokake     lahar             vulkanik yaikukang mapan ing... .

            a.   Jombang                b.   Kedhiri                  c.Solo              d.   Yogja

 

11.       Dumadosipun banjir bandhang  rikala surya kaping 28 Januari 2014. Ukara pitakon           kang jumbuh karo pratelan kasebut yaiku... .

            a.   Ing pundi dumadosipun banjir bandhang?

            b.   Kados pundi dumadosipun banjir bandhang?                 

            c.   Dhateng pundi dumadosipun banjir bandhang?  

            d.   Kala menapa dumadosipun banjir bandhang?

 

12.       Banjir bandhang dumados ing kecamatan Undhakan Kabupaten Pati. Ukara pitakon          kang             jumbuh karo pratelan kasebut yaiku... .

            a.   Ing pundi dumadosipun banjir bandhang?

            b.   Kados pundi dumadosipun banjir bandhang?                 

            c.   Dhateng pundi dumadosipun banjir bandhang?  

            d.   Kala menapa dumadosipun banjir bandhang?

 

13.       Ingkang njalari banjir inggih menika jawah ingkang deres tan wonten pedhotipun.             Ukara             pitakon kang   jumbuh karo pratelan kasebut yaiku... .

            a.   Sinten ingkang njalari banjir?

            b.   Pinten ingkang njalari banjir?

            c.   Menapa ingkang njalari banjir?

            d.   Kapan ingkang njalari banjir?

 

14.       Gunggungipun griya risak wonten 44 griya. Ukara   pitakon kang   jumbuh karo    pratelan kasebut yaiku... .

            a.   Sinten gunggungipun griya ingkang risak?

            b.   Pinten gunggungipun griya ingkang risak?

            c.   Menapa gunggungipun griya ingkang risak?

            d.   Kapan gunggungipun griya ingkang risak?

 

15.       Toya saking redi tumuju lepen Undhakan ingkang njalari banjir. Tembung redi      tegese... .

            a.   kali                         b.   gunung                              c.   alas                                    d.   kebon

 

16.       Saperangan ageng tlatah Pantura kenging banjir/ bena. Tembung tlatah tegese kaya ing     ngisor iki kajaba....

            a.   dhaerah                  b.   wilayah                              c.   wewengkon           d.   pantai

 

            Gatekna teks iki, banjur kanggo mangsuli pitakon nomer 17 - 22!

Kedadeyan ing Kamar Mandhi

            Sawise sawetara anggonku ngobrol karo Pak Jaya, aku banjur pamit menyang kamar mandhi. Aku kelingan yen durung sholat Isya.Aku mangkat wudhu.Nalika aku wudhu, krasa yen ana tangan kang ngelus-elus gegerku.Aku kaget banget.Batinku, iki mesthi Pak Jaya kang ngelus-elus, mulane dakjarke wae. Nanging… yen astane Pak Jaya kok kasar banget lan …abot banget kaya beras seket kilo. Atiku sansaya mrinding. Ora watara suwe, ana swara glodhak…aku kaget banget lan njumbul. Dakkira kucing utawa tikus, nanging kok ora ana wujude. Githokku mrinding lan anyep kabeh awakku.  Aku arep mbengok mesthi sing padha sare kaget. Aku meneng wae, nanging … jantungku kaya-kaya copot.Watara samenit anggonku ngleremake rasa jirihku, aku banjur mbukak kran saprelu wudhu maneh. Kran dakbukak, banyu mili lan aku wudhu. Nalika aku masuh rai  lan tangan, githokku mrinding lan mambu wangi-wangi. Kaya-kaya ana kang nyekeli gegerku maneh lan ngelus-elus sirahku. Aku tetep nerusake wudhu.Nanging… nalika aku arep nerusake ngusap setengah sirah, tanganku krasa yen ana kang nyekeli.Rasane abot banget.Sapa kang nyekeli, aku ora ngerti. Ora let suwe, lawang kamar mandhi mbukak dhewe ing mangka maune katutup rapet lan Pak Jaya isih ing kamar ngarep. Dher… dher, glodhak  keprungu swara lawang dibalang wong. Ora let suwe  nalika aku nyedhaki lawang mau, sirahku malah kathuthuk lawang sabanter-bantere. Mbok menawa iki mung perasaanku wae amarga wis kesel lan ngantuk. Senajan ngantuk kedadeyan iki bener-bener dakalami ing kamar mandhi mau.

           

           

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.       Paraga ing wacan kasebut yaiku... .

            a.   Aku & bapake Pak Jaya                            b.   Aku & putrane Pak Jaya

            c.   Aku & Pak Jaya                                        d.   Aku & gurune Pak Jaya

 

18.       Setting papan ing crita kasebut kaya ing ngisor iki, kajaba... .

            a.   ruang tamu            b.   kamar mandhi       c. kamar tidur              d.   kamar mburi

 

19.       Aku arep mbengok mesthi sing padha sare kaget. Aku meneng wae, nanging         jantungku kaya-kaya copot. Setting swasana ing teks kasebut yaiku... .

            a.   seneng                   b.   bahagia                              c.     jirih                      d.   nesu

20.       Sawise sawetara anggonku ngobrol karo Pak Jaya, aku banjur pamit menyang kamar        mandhi. Aku kelingan yen durung sholat Isya.Aku mangkat wudhu. Setting wektu ing    teks kasebut    yaiku... .

            a.   esuk                       b.   awan                                  c.   sore                        d.   bengi

 

21.       Keperluane paraga Aku menyang kamar mandhi saperlu arep nindakake... .

            a.   adus                       b.   wisuh                     c.   wudlu                    d.   umbah-umbah

 

22.       Paraga aku rumangsa kaweden nalika ana kedadeyan ing ngisor iki, kajaba... .

            a.   Ana tangan kang ngelus-elus gegere.                  

            b.   Krungu swara glodhag

            c.   Ngerti manawa lawang mbukak dhewe

            d.   Mambu ganda ora enak

 

            Gatekna teks iki, banjur kanggo mangsuli pitakon nomer 23 - 25!

Aku banjur menyang kamar lan dikancani Pak Jaya. Mripatku ngantuk banget.Bola-bali aku angop.Aku turu ing dhipan, Pak Jaya ora sare mung pinarak ing sisihku. Senajan aku ngantuk banget, nanging aku durung bisa turu amarga saking kesele lan kagawa rasa wedi ngelingi prastawa/peristiwa kang dumadi ing kamar mandhi. Prastawa iki ora dakcritakake  Pak Jaya amarga aku wedi Pak Jaya mengko bisa tersinggung. Aku meneng wae.Mripatku dakcoba dakremake nanging angel banget.Sikilku krasa pegel banget amarga wiwit esuk nganti bengi tansah mubeng ngalor ngidul sakiwa tengene Malioboro nganti tuntas.Pak Jaya isih pinarak ing sisihku saprelu ngancani aku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


23.       Sanajan krasa ngantuk banget nanging paraga Aku ora bisa turu amarga kaya ing ngisor iki, kajaba... .

            a.   anggone turu dikancani Pak Jaya  b.   awake krasa kesel lan pegel

            c.   isih kagawa rasa wedi                   c.   Isih kelingan prastawa ing kamar mandhi

 

24.       Kedadeyan ing kamar mandhi ora dicritakake marang pak Jaya amarga... .

            a.   khawatir manawa pak Jaya melu wedi     b.   khawatir manawa pak Jaya                                                                                                     tersinggung

            c.   khawatir manawa pak Jaya ora bisa sare  d.   khawatir manawa pak Jaya nesu

 

25.       Pratelan kang nuduhake kedadeyan ing wacan kaya ing ngisor iki, kajaba... .

            a.   Paraga Aku krasa kesel                                        

            b.   Paraga Aku krasa wedi

            c.   Pak Jaya ngancani paraga Aku ing kamar           

            d.   Pak Jaya tersinggung karo paraga Aku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMPIRAN PENILAIAN SIKAP

Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam bentuk jurnal

 

JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL

Nama Sekolah               : SMP Negeri 2 Karanganyar

Kelas/Semester             : VII / Semester Gasal

Tahun Pelajaran            : 2020/2021

 

No

Hari/Tgl.

Nama

Kelas/No

Catatan Perilaku

Butir Sikap

Sikap

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naskah Siaran Radio: Cangkriman

 

NASKAH  SIARAN

“KARANGANYAR BELAJAR”

RADIO SWIBA KARANGANYAR

SELASA, 2I APRIL 2020

 

Mata Pelajara  : Bahasa Jawa

Kelas/ Semt.    : VII/ Genap

Nama Guru     : Dra. Sulistyowati

NIP.                 : 19670408  200701 2 016

Unit Kerja       : SMP Negeri 2 Karanganyar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


SCRIPT SIARAN PENIDIDIKAN DI RADIO SWIBA KARANGANYAR

 

Assalamualaikum warohmatullohiwabarakatu

Para pamiyarsa ingkang kula urmati/ lan mligine marang anak-anakku/ para siswa SMP/ ing saindhenging laladan Karanganyar lan sakiwa tengene sing taktresnani//

Wilujeng enjing/ ketemu maneh karo ibu Sulistyowati / ing acara  KARANGANYAR BELAJAR/ acara iki digiyarake dening Radio Swiba FM/ Radionya Karanganyar/

Ora lali/// ing tanggal 21 April iki bu Sulis kepengin ndherek mangayubagya// jalaran dina iki nuju ngepasi dina wiyosane Ibu Kartini.//

Ing wektu iki mengko/ suwene kurang luwih 30 menit/ Bu Sulis bakal ngajak bebarengan para siswa /nyinau piwulang  utawa MATA PELAJARAN Basa Jawa/ kanthi wosing pasinaon yaiku babagan Cangkriman.

Sadurunge  kawiwitan/ Ayo...// Anak-anakku siswa kabeh/ luwih dhisik padha ndedonga bebarengan/ nyenyuwun marang Gusti Kang Maha Kuwasa/ muga tansah pinaringan bagas waras/ tansah rahayu  lan tansah bagya mulya//  Panyuwunan kang mligi/ konjuk marang  ngarsane Gusti Kang Maha Asih/ muga-muga/ kahanan Indonesia/ kang lagi nadhang musibah/ kanthi anane lelara kang disebabake dening VIRUS COVID 19/ enggala bisa bali dadi ayem tentrem maneh//. AAMIIN

O...ya/ aja lali/ para siswa nyawisake buku lan piranti kanggo nulis/ mbok menawa /ana perangan-perangan wigati / kang bakal koktulis/ amarga ing pungkasane acara iki mengko/ bu Sulis bakal paring pitakon  utawa ayahan / sing kudu kok wangsuli utawa kokayahi//

 

Para siswa/ sadurunge mirengake andharan babagan cangkriman/ bu Sulis arep maringi tembang luwih dhisik/ Kabeh padha seneng nembang ta?.... Tembang sing arep daktembangake yaiku tembang macapat pocung.... Bapak pucung dudu watu dudu gunung/ Sangkamu ing sabrang/ dedegira ageng inggil/ Yen lumampah si pucung lembehan grana//

 

para siswa wis padha tau krungu tembang macapat pocung kasebut....? apa malah wis padha bisa  nembang ....?/

Tembang pocung sing wis ditembangake bu Sulis iku mau/ tetela ana batangane lho!! / ayo sapa sing bisa mbatang utawa mbedhek? apa batangan utawa bedhekan ing tembang pocung iku....? wo...ya...//pinter tenan para siswa kabeh ...batangane utawa bedhekane yaiku kewan Gajah.

Para siswa... ngerti apa ora/ yen tembang pocung kasebut uga kalebu tuladhane cangkriman/ sebab ing tembang iku ana batangane utawa bedhekake//

 

 

Kanggo mangerteni babagan cangkriman kang luwih komplit/  mulane/ para siswa bakal dakajak sinau bebarengan babagan cangkriman // Babagan sing bakal disinau iki mengko ing antarane:

A. Tegese cangkriman

B. Gunane cangkriman

C. Jinise cangkriman

D. Tuladhane cangkriman

 

Saiki Bu sulis arep wiwiti/ paring andharan   babagan cangkriman kasebut/

Perangan  A :  Tegese cangkriman.

Manut Bausastra Jawa / bausastra iku bahasa indonesiane padha karo kamus//

Cangkriman asale saka tembung cangkrim/ sing tegese bedhek utawa batang // dadi cangkriman bisa ditegesi/ bedhekan utawa batangan // Ana maneh sing negesi manawa cangkriman iku tetembungan/ ditata kanthi runtut/ kang teges utawa isine ngemu karep supaya diwangsuli// Saka katrangan iku  bisa dijupuk dudutane utawa kesimpulane/ manawa cangkriman iku / padha karo unen-unen/ utawa tetembungan sing kudu dibedhek utawa dibatang utawa diwangsuli/ Wis cetha ta saiki bab tegese cangkriman iku..??/ /

 

Bacute Perangan B: / Perangan B yaiku gunane cangkriman//  Cangkriman iku /lumrahe mung digunakake kanggo sarana dedolanan utawa gegojekan/  yen pinuju jejagongan karo kanca ing kalane nganggur// dadi cangkriman iku mung kanggo ngisi wektu pinuju lodhang utawa longgar wae// Nanging ana uga sing nggunakake/ manawa cangkriman iku bisa kanggo ing wektu kang wis ditemtokake/ lan ana ing kahanan kang mirunggan// ing kene gunane cangkriman wis ora kanggo sarana dedolanan meneh/ nanging wis kanggo sarana ngasah pikir supaya luwih lantip utawa pinter// wis ya ...iku mau gunane cangkriman//

 

Para siswa saiki Perangan C// Perangan C yaiku jinise cangkriman//

Cangkriman iku bisa diperang dadi 4 jinis yaiku:

1.         Cangkriman pepindhan/

2.         cangkriman blenderan/

3.         cangkriman wancahan // lan

4.         cangkriman kang awujud tembang//

 

Ing kene bu Sulis arep ngandharake jinise cangkriman kasebut siji mbaka siji//

1. Cangkriman pepindhan

Sing diarani cangkriman  pepindhan yaiku: cangkriman kang awujud ukara/ kang mèmper kaya barang sing dikarepake/ utawa barang saknyatane // dadi cangkriman pepindhan iku pancen cangkriman sing dijumbuhake karo irib-iribane (kemiripan) barang sing dikarepake // Gandheng cangkriman pepindhan iku mau dijumbuhake karo irib-iribene barang sing dikarepake/ mula cangkriman pepindhan uga bisa diarani cangkriman irib-iriban//

 

2. Cangkriman blenderan

Manawa  cangkriman blenderan yaiku/ cangkriman kang mengku surasa utawa karep nyrekal/ amarga pancen tujuwane/ kanggo nyrekal sing diajak cecangkriman supaya keblender utawa keplesed mbedheke// dadi manawa arep mbedhek cangkriman blenderan iki mbutuhake sikap kang ngati-ati/ sebab yen ora ngati-ati bakal keblender utawa keplesed temenan// iki ora keplesed amarga dalane lunyu ngono kae lho ya...nanging sing dikarepake keplesed tetembungane//

 

Bacute/  angka  3 yaiku cangkriman wancahan// Tembung wancahan asale saka tembung wancah sing tegese bisa tugel, bisa cekak// dadi Wancahan tegese tugelan utawa cekakan bahasa Indonesiane padha karo singkatan/Wancahan sing arep kanggo cangkriman iku/ kudu dijumbuhake karo unine tembung-tembunge// Dadi Cangkriman wancahan iki/ wujude mung tugelan/ utawa cekakaning tembung-tembung / sing arep kanggo cangkriman//La... Lumrahe/ tembung -tembung ing cangkriman iku/ anggone nugel utawa nyekak/ kanthi ngilangake wanda utawa suku kata sing ngarep //  dadi sing dienggo lumrahe mung wanda sing mburi wae//

Iku mau sing dikarepake cangkriman wancahan.

 

Dene jinise cangkriman  sing angka 4  / yaiku cangkriman kang awujud  tembang//

Cangkriman kang awujud   tembang iku jan-jane mung cangkriman kang ditata kanthi wujud tembang// Lha/ tembang sing dienggo iki lumrahe tembang macapat//  Lan sing paling kerep dienggo yaiku tembang macapat pocung// kaya sing wis ditembangake ing ngarep mau// Ananging tembang macapat liyane uga ana, kayata tembang Kinanthi..... tembang Pangkur....Asmarandana // Lsp // Banjur..... cangkriman kang wujude tembang iki...ana sing saben satembang mung ngemu cangkriman siji/ dadi  bedhekan utawa batangane mengko  cacahe ya mung 1...nanging ana uga/ sing satembangan iku   cangkrimane   luwih saka siji...lan batangan utawa bedhekane  mesthine ya luwih saka 1.//

 

Para siswa / iki mau / kowe kabeh wis nyinau babagan apa...?//  nggih ... babagan tegese cangkriman.... gunane cangkriman..... jinise cangkriman....Yen ngono isih kurang siji ya??...Ayo  apa??? ...iya ...bener// kari sing perangan D...yaiku...tuladhane cangkriman.//

*  Tuladhane cangkriman pepindhan  //...O...iya ... cangkriman pepindhan   mau cangkriman sing  dijumbuhake karo irib-iribene  (kemiripan ) barang sing dikarepake// dene tuladhane mangkene:

a.              Pitik walik saba kêbon (pitik walik....pitik walik iku pitik sing wulune malik utawa ngener munggah tur saba kebon)// kira-kira apa ya?/ saweneh barang kang memper karo kahanan pitik walik tur kok saba kebon iku??....ya ... batangane utawa bedhekane  = nanas 

b.             Wujude kaya kebo, ulese kaya kebo, lakune kaya kebo, nanging dudu kebo = (wo...la kok iki kabeh kahanane kaya kebo/ nanging kok dudu kebo.../ gek apa ya?....ayo sapa sing ngerti?....nggih batangane gudel gudel kuwi apa?...gudel kuwi anak kebo.

c.              Tibane ngisor digoleki ndhuwur (iki ana sing aneh meneh...nanging pancen kahanane bener mangkono...tibane ngisor digoleki ndhuwur/ iku jawabane ...banyu sing trocoh//....coba ....yen ana omah trocoh amarga gendhenge bocor kae/ banyune tiba mengisor/ nanging sing ngerti banjur ndhangak nggoleki gendheng sing manggone ing ndhuwur)

 

*  Tuladhane cangkriman blenderan . cangkriman blenderan mau cangkriman kang mengku surasa utawa karep nyrekal/ amarga pancen tujuwane kanggo nyrekal sing diajak cecangkriman/ supaya keblender utawa keplesed mbatange// dene tuladhane kaya ta...:

a.       Wong mati ditunggoni  wong nangis// Lo..lo..piye iki mosok ana wong wis mati ditunggoni wong banjur nangis// gek kepriye kuwi??...katrangne ngene...wong matine ya tetep mati...nanging sing nangis iku wong sing nunggu!!!

b.      Wong mati dilumpati kucing urip//  Ing cangkriman iki/ Yen kowe mengko ora ngati-ati / mula banjur maido...mongsok wong mati dilumpati kucing urip....pranyata sing urip iku kucinge...la yen kucinge mati ya ora bisa mlumpat

c.       Wong dodol tempe padha ditaleni

d.      Wong dodol kambil  padha dikpruki

Ana ing cangkriman Wong dodol tempe padha ditaleni iku sing ditaleni tempene..tempe sing dibuntel godhong kae lho!!

Ana ing cangkriman Wong dodol kambil  padha dikpruki // sing dikepruki dudu wonge ...dudu sing dodol//....nanging sing kepruke iku kambile.

*  Tuladhane cangkriman wancahan// Para siswa isih kelingan marang andharan  cangkriman wancahan mau ta???    Cangkriman wancahan iku wujude mung tugelan utawa cekakaning   tembung-tembung ing ukara sing arep kanggo cangkriman.

dene tuladhane yaiku:

a.       ling cik tu tu ling ling yu (kok kaya bahasa Mandarin) = maling mancik watu, watuné nggoling malingé mlayu 

b.      Pak boletus: Tapak kebo ana lelene satus 

c.       Pak bomba pak lawa pak piut: Tapak kebo amba, tapak ula dawa, tapak sapi ciut 

d.      Wiwawite lesbadhonge: Uwi dawa wite tales amba godhonge 

e.       Lut mahe ndhut yu mahe rong: welut omahe ngendhut, yuyu omahe ngerong

 

*  Tuladhane cangkriman kang wujude tembang// Mau uga wis diandharake/ manawa cangkriman kang awujud tembang iku cangkriman kang ditata kanthi wujud tembang //

Para siswa//  sing bakal dakparingake iki mengko mung sperangan tembang wae nggih??//.

 

            Tuladha Cangkriman kang wujude tembang  Kinanthi

Wonten putri luwih ayu,                                             Ana putri kang ayu
Tan ana ingkang tumandhing,                                    ora ana sing nandhingi
Sariranira sang retna,                                                awake kaya emas
Owah-owah saben ari,                                                bisa owah saben dina
Yen rina kucem kang cahya,                                       yen awan sorote kucem/surem
mung ratri mancur nelahi                                           mung yen bengi sumunar sorote (mbulan)


            Manawa Tuladha cangkriman kang wujude tembang pocung //kaya sing wis ditembangake ing ngarep mau.// yaiku tembang pocung sing batangane utawa bedhekakne kewan gajah mau.//

        Saiki Tuladha cangkriman awujud tembang pangkur//  Digatekne ya...amarga ing tuladha tembang Pangkur iki mengko satembangan ngemot cangkriman kang luwih saka 1.
Badhénên cangkriman ingwang /                           Bedheke cangkrimanku          

tulung-tulung ana gêdhang awoh gori /                 ana gedhan uwoh gori = ditegori

ana pitik ndhasé têlu /                                             ana pitik ndhase telu   = dibuntel wulu

gandhènana êndhasnya /                                        gandhenana endhase  = sirahe nggandhen

kyai dhalang yèn mati sapa sing mikul /                dhalang yen mati sapa sing mikul= kaldhal                                                                      lan walang

ana buta nunggang grobag  /                                 ana buta nunggang grobag = tebu ditata

sêlawé sunguting gangsir //                                    salawe sungute gangsir           = sakler                                                                               lawe (sehelai benang)                                                            

Para siswa... iki mau andharan ngenani babagan cangkriman// Saka andharan iki mau....Ayo padha kajupuk bebarengan dudutan utawa kesimpulane.//  yaiku:

1.             Cangkriman iku padha karo unen-unen utawa tetembungan sing kudu dibedhek utawa dibatang utawa diwangsuli.

2.             Cangkriman iku lumrahe mung digunakake kanggo sarana dedolanan/gegojekan   yen pinuju jejagongan karo kanca ing kalane nganggur.

3.             Cangkriman iku bisa diperang dadi 4 jinis yaiku: Cangkriman pepindhan, cangkriman blenderan, cangkriman wancahan, lan cangkriman kang awujud tembang.

Nah....Iki mau dudutan sing bisa kajupuk saka andharan babagan cangkriman.

Kanggo mbuktekake yen para siswa mau tansah mirengake andharan kanthi temenan, iki bakal takparingi pitakon // Wangsulan saka pitakon  iki  mengko/ supaya ditulis ing bukumu / manawa wis rampung/ banjur diaturake marang bapak utawa ibu guru Basa Jawa ing sekolahmu dhewe-dhewe// mesthine lumantar telpon utawa aplikasi WA// Jalaran ing wektu iki kowe kabeh durung dikeparengake lelungan kanthi ninggalake omah//

Pitakone yaiku:

1. Apa tegese cangkriman iku?

2. Cangkriman iki batangane utawa bedhekane apa lan kalebu jinise cangkriman apa?

a.         Pitik walik saba kêbon...

b.         Wong mati dilumpati kucing urip...

c.         Lut mahe ndhut, yu mahe rong....

d.         Cangkriman aksara d bakal daktembangake//

                        Bapak pocung, gawe geger gawe bingung

                        asale ing Wuhan

                        kabeh uwong miris wedi

                        wong sing nandhang kudu gelem karantina....

 

Nah/ Para siswa SMP saindhenging laladan Karanganyar/ lan sakiwa tengene sing daktresnani//

Sadurunge dakpungkasi/  mbok menawa ana para siswa sing kepengin nyuwun priksa babagan cangkriman?.....

.........................................................................

Para siswa //Iki mau andharan saka bu Sulis ing acara Karanganyar Belajar/ kang kagiyarkae dening Radio Swaba Radionya Karanganyar// Muga-muga ana gunane lan bisa nambah kawruhmu // ing wasana/Tetep waspada/ khusuk ndedonga lan sengkud makarya/ matur nuwun,/ wilujeng enjing/Wassalamualaikum warohmatullohiwabarakatuh/

 

                                                                                   

Karanganyar, 18 April 2020

            Mengetahui                                                      

            Kepala SMP N 2 Karanganyar                                   Guru Bahasa Jawa

 

            Sumarni, S.Pd., M.Pd.                                                Dra. Sulistyowati

            NIP. 19601006 198112 2 003                                     NIP. 1

PARIKAN BASA JAWA bu Sulis

  Parikan yaiku Unen-unen kang nduweni tenger: Kedadeyan saka 2 ukara Saben saukara dumadi saka 2 gatra Ukara kaping 1 minangka purwaka Ukar...