RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 1)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar
Kelas/ Semester :
VIII/ ( Genap )
Mata Pelajaran :
Bahasa Daerah ( Jawa )
Materi Pokok :
Teks Cerita Wayang Ramayana
Sub Materi :
Teks cerita cerita wayang Ramayana
Resi/Peksi Jathayu
Alokasi
Waktu : 4 x
40 (2 pertemuan)
* Minggu ke 1 Januari
*
Minggu ke 2 Januari
A. KOMPETENSI DASAR
3.1. Memahami isi teks
cerita Ramayana lakon “Peksi Jatayu”
4.1. Menanggapi
isi teks cerita Ramayana (Resi/ Resi
Jatayu)
B. KOMPETENSI
DASAR
Pertemuan
Pertama
1.
Mengartikan kata-kata yang dianggap sulit dalam bacaan cerita wayang Ramayana lakon Resi Jatayu
2.
Mengidentifikasi tembung entar
3.
Mengidentifikasi purwakanthi
4.
Menjawab
pertanyaan bacaan cerita wayang Ramayana lakon Resi Jatayu dalam ragam krama.
Pertemuan Kedua
1.
Menulis
isi cerita wayang Ramayana lakon Resi Jatayu
2.
Mengidentifikasi unsur-unsur intrinsik cerita wayang Ramayana lakon Resi Jatayu
C. LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN
Pertemuan Pertama
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan
(10 menit) Kegiatan Inti (60 menit) Penutup (10 menit) |
Ø Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa Ø Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi
pembelajaran, peserta didik ditunjukkan para tokoh cerita Ramayana untuk menarik perhatian peserta
didik Ø Menyampaikan tujuan pembelajaran. Ø Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas) Ø
Memberikan tayangan
power point tentang materi teks crita wayang Ramayana Resi Jathayu Ø
Mengadakan tanya jawab
tentang materi Ø
Memberi LK (memantau
peserta didik didalam mengerjakan LK) Ø
Mengumpulkan hasil
tugas LK Ø
Membantu membuat
simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi refleksi
(bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan siswa
tentang teknik pengumpulan tugas Ø
Informasi kegiatan
yang akan datang Ø
Penguatan yang
berhubungan dengan sikap |
Pertemuan Pertama
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan
(10 menit) Kegiatan Inti (60 menit) Penutup (10 menit) |
Ø Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan cek kehadiran siswa Ø Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi
pembelajaran, peserta didik diajak bertanyajwab tentang cerita Ramayana Resi
Jathayu Ø Menyampaikan tujuan pembelajaran. Ø Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas) Ø
Memberikan tayangan
power point tentang materi teks crita wayang Ramayana Resi Jathayu Ø
Mengadakan tanya jawab
tentang materi Ø
Memberi LK (memantau
peserta didik didalam mengerjakan LK) Ø
Mengumpulkan hasil
tugas LK Ø
Membantu membuat
simpulan tentang materi yang telah diberikan Ø
Memberi refleksi
(bertanya jawab tentang respond dari peserta didik) Ø
Mengingatkan siswa
tentang teknik pengumpulan tugas Ø
Informasi kegiatan
yang akan datang Ø
Penguatan yang
berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
1.
Penilaian Sikap : Keaktifan siswa dalam bertanya dan menanggapi
kegiatan pembelajaran lewat grop Wa dan
kesantunan bahasa yang digunakan
2.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat soal yang dikirim
dengan aplikasi google
form
3.
Penilaian Keterampilan : Hasil mengerjakan LK
.
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2
Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
Sumarni, S.Pd., M.Pd. Dra. Sulistyowati
NIP. 19601006 198112 2 003 NIP.
19670408 200701 2 016
LAMPIRAN - LAMPIRAN
Pertemuan Pertama
Lampiran 1.
Materi Pembelajaran
Para
siswa mesthi wis padha tau nonton wayang. Wayang iku crita babone kajupuk saka
buku Mahabharata lan Ramayana.
Ramayana dumadi saka tembung Rama
lan Ayana (saka bahasa Sanskerta kang tegese "Lelakone
Rama"). Crita iki mujudake crita heroic utawa asifat pahlawan kang kabesut dening Resi Walmiki.
Crita Ramayana diperang dadi 7 kandha (perangan kang ana ing crita Ramayana). Ing ngisor iki katulis perangansiji nganti
telu dhisik.
Urutan |
Arane |
Wosing Crita |
Kandha 1 |
Balakandha |
Balakandha iku wiwitane carita Ramayana. Nyritakake Prabu Dasarata kang nduwe garwa
cacahe telu, yaiku: Kosalya, Kekayi, lan Sumitra. PrabuDasarata
nduwèni putra papat, yaiku: Rama, Bharata, Laksmana lan Satrugna. Balakandha uga
nyritakake Sang Rama menang sayembara lan kaparingan garwa Sinta, putra putrie Prabu Janaka. |
Kandha 2 |
Ayodyakandha |
Ayodhyakandha iku wosecarita diguwake Rama ing alas
kanthi didherekake dening Dewi Sinta lan
Laksmana amarga saka panjaluke Dewi Kekayi. Sabubare iku, Prabu Dasarata wis
sepuh lan séda. Bharata ora kersa didadekake Raja banjur dheweke nusul Rama
ngaturi supaya Rama kersa bali menyang kraton, nanging Rama ora kersa.
Pungkasane Bharata sing dadi nata ing kraton makili Rama. |
Kandha 3 |
Aranyakandha |
Nyritakake lelakone Rama, Sinta, lan Laksmana kang
manggon ana ing satengahing alas. Ing satengahing alas kasebut, Rama asring
paring pitulungan marang para pratapa sing nalika tapa diganggu karo para
raseksa. Aranyakandha uga nyritakake babagan Sinta sing didhusthadening Rahwana banjur
ditulungi dening Rajaning peksi kang aran Jatayu sing sabanjure dumadi
peperangan antarane Rahwana karo Jatayu. |
Rajaning peksi punika namanipun Jatayu. Piyambakipun dados mitra kenthelipun Raja
Dasarata. Pramila, sareng sumerep anakipun mitrannipun dipuncidra dening
Rahwana, Jathayu enggal tumandang mitulungi. Kreta kencana dipuntrajang
kemawon, Sita dipunrebat. Nanging Rahwana nggegegi, boten nguwalaken. Dedreg
udreg-udregan, silih ungkih, rebatan
Sita wonten ing gegana. Eman dene Jatayu kalindhih, asor yudane dipuntatoni
saha dipunajar dening Rahwana. Swiwi kiwa sengkleh tugel, taksih megap-megap
dipuntendhang, kumleyang ing awang-awang, dhawah ing siti kejet-kejet klebekan.
Laju lampahing kretanipun Rawana nggondhol Sita. Sita
kesakitan, badanipun lungkrah boten kanten-kantenan dipunceneng-ceneng kangge
rebatan. Sakedhap-sakedhap polah nedya uwal, nanging tetep kasikep dening
Rawana. Sagedipun namung nangis melas asih, ngrerintih sedhih. Sekar cundhuk,
gelang, tuwin kalungipun sami dhawah pating pececer. Sinten kemawon ingkang
sumerep kawontenan saha polahipun, punapa dene mireng tangis tuwin pasambatipun
Sita temtu tumut trenyuh sedhih. Dalasan kewan-kewan wana, wit-witan,
thethukulan, rerumputan kemawon tumut melas sedhih. Redi-redi mendel mbisu
sisah. Angin boten lumampah. Angkasa timbreng nglemeng nggameng kasaput mega
mendhung. Srengenge surem, sorotipun kucem. Sadaya isining jagad tumut
nandhang. Namung tiyang satungggal ingkang boten gadhah raos welas. Inggih
punika Rawana.
Dumugi ing Nagari Alengka. Sita dipunpameri
kaendahaning kraton, barang-barang saha prabot ingkang sakalangkung edi peni,
mawarni-warni rerenggan, mas inten barleyan. Sita boten gumun. Boten ngrewes. Rawana nyobi
ngarih-arih sarta nglelipur Sita. Nanging Sita cariyos bilih tansah enget tuwin
tansyah setya dhateng Rama. Mireng mekaten punika, Dasamuka muntab nesunipun,
mratelakaken manawi Sita boten teluk, badhe dipuntelasi. Sita tetep teguh
santosa ing budi. Rawana saya jengkel, lajeng mrentahaken supados Sita
dipunjagi dening raseksi-raseksi ingkang galak-galak saha ndrawasi.
Ing tengah wana. Anggenipun mbebujeng kidang boten
pikantuk damel. Rama lesmana wangsul nglenthung. Dumugi panggenanipun, Sita
sampun boten wonten. Dipunpadosi boten pinanggih. Dipunceluk dipunbengoki boten
nyauri. Rama manggih sekar cundhuk tuwin saperanganing panganggenipun Sita.
Punika sami pating pececer. Ing panginten Sita dipunpandung. Rama nesu sanget.
Jagad saisinipun badhe dipunjungkir walik. Angkasa badhe dipunkebaki panah.
Angin badhe dipunsigeg. Srengenge badhe dipuncandhet, sorotipun badhe
kasirnakaken. Lepen, tlaga-tlaga, saganten tuwin samodra, punapa dene
sawarnaning toya badhe kaasataken. Tetaneman, tetuwuhan, dalah wit-witan badhe
dipunbedholi, dipunrungkataken. Manawi Sita boten kawangsulaken, para dewa ing
kayangan badhe dipunsampurnakaken. Tujunipun,
Lesmana saged nglelipur, saged damel lilih. Kekalihipun nglajengaken
lampah, nglacak madosi ingkang ical.
Dumugi ing panggenanipun Jatayu. Jatayu
menggeh-menggeh meh koncatan nyawa. Sanadyan makaten, ewadene taksih saged
nyariyosaken lelampahanipun, sarta suka sasmita arah plajengipun pandung. Sita
kabekta dhateng Nagari aleng… . Dereng ngantos telas anggenipun ngucapaken
wandaning tembung, Jatayu angemasi. Rehne tetela sampun boten saged katulungan
malih, raganipun dipunbesmi dening Rama Lesmana. Kelukipun latu kumelun nggayuh
gegana nedahaken penering Nagari Alengka.dalasan kapireng swanten ginaib
ingkang suka pitedah caranipun saged pinanggih Sita.
Kekalihipun tumuli
bidhal. Ing salebeting manah boten
telas-telas anggenipun sami ngalembana dhateng lelabetanipun Jatayu. Ing
tengahing lampah wonten ingkang suka pamrayogi supados Rama Lesmana minta sraya
dhateng rajaning wanara. Punika kadugi badhe saged mbengkas karya ngluwari Sita
saking kasangsaranipun. Ing pundi padununganipun sarta sinten rajaning wanara
punika. (Kapendhet saking cariyos Ayu
Sita tuwin Bagus Rama anggitanipun Dra. S.A. Satiti penerbit Media wiyata)
Tembung Entar
Gatekna
tuladha ukara kang ana ing wacan Lelabetanipun Jatayu iki:
v Eman
dene Jatayu kalindhih, asor yudane dipuntatoni saha
dipunajardening Rahwana.
Tembung
asor
yudane kalebu tembung entar kang tegese kalah.
Tembung Entar yaiku tembung loro utawa luwih sing
didadekake siji lan tegese dadi beda
saka asal-usule. Dadi tembung entar iku iku duwe teges ora kaya salugune (makna kiasan)
utawa tembung kang ora kena ditegesi sawantahe bae. Ing basa Indonésia diarani tembung silihan
(kiasan).
Purwakanthi
Gatekna tuladha ukara
iki:
Ø Melas
asih, ngrerintih sedhih
Ø Sita
temtu tumut trenyuh
sedhih
Ø Witing
klapa, klapa mudha saumpama
Ukara-ukara ing dhuwur
kalebu tuladha purwakanthi. Purwakanthi iku saka
tembung purwa lan kanthi. Purwa
tegese wiwitan, dhisik dene kanthi ateges buri utawa keri.
Purwakanthi iku ana 3:
ü Purwakanthi Swara
Purwakanthi Swara yaiku unen-unen kang runtut swarane
utawa tibane swara ing pungkasane tetembungan utawa ukara iku padha.
Tuladha: Melas asih,
ngrerintih sedhih
ü Purwakanthi Sastra
Purwakanthi sastra
yaiku unen-unen kang runtut sastrane
(konsonan) ing tetembungan utawa ukara.
Tuladha: Sita temtu tumut trenyuh
sedhih
ü Purwakanthi Basa /
Lumaksita
Purwakanthi basa yaiku unen-unen kang runtut basane (
tembung ) ing tetembungan utawa ukara.
Tuladha:
Witing klapa, klapa mudha saumpama
Pertamuan Kedua
Lampiran 1
UNSUR-UNSUR INTRINSIK CRITA
ü TEMA, yaiku sing dadi underane prakara crita, ide pokok, masalah kang ndhasari lakuning crita.
Tuladhane
(adat istiadat, mistis, kesehatan, olahraga, khayal, katresnan,
peperangan,
lsp)
ü LATAR (SETTING), yaiku kang mbantu
cethaning laku crita kang ngemot wektu, panggonan/papan, lan swasana.
Papan: pasar, sawah, dalan, kantor.
Wektu: esuk, awan, sore, bengi
Swasana: susah, bungah, nrenyuhake, sumelang,lsp
ü PARAGA, yaiku paraga/ pelaku kang mbangun cerita.
Paraga bisa
dimangerteni karaktere/ watake saka:
• Tumindake (tingkah laku)
• Pangrengkuhe utawa tanggapane paraga liya
• Lingkungan
• Pacelathon antar paraga
ü Watak paraga bisa kaperang dadi:
• Protagonis, paraga kang duweni sifat/ tumindak
becik (seneng tetulung, wicaksana, loma, disiplin, sabar, andhap asor, lsp)
• Antagonis, paraga kang duweni sifat/ tumindak
ala (angkara murka, drengki, srei, getapan/ gampang nesu, galak, lsp)
• Tritagonis, paraga kang duweni peran pembantu
(figuran)
• ALUR (PLOT), yaiku rerangkening
prastawa ing sajroning crita.
Alur
kaperang dadi:
• Maju, (diawali sebabe crita lagi akibat).
• Mundur (flashback), (diawali saka
akibate crita lagi diandharake seba-sebabe)
• AMANAT, yaiku pesen kang disampekake
panganggit marang pamaos
• SUDUT PANDANG, yaiku kalungguhan pengarang ing
sajroning crita. Saben pengarang nduweni sudut pandhang kang
beda-beda
• Wong 1 (kapisan) : pengarang ana ing sanjerone crita nganggo
paraga aku
• Wong 2 (kapindho) : pengarang nyritakake paraga wong 2 (kowe)
• Wong 3 (katelu) : pengarang ana sanjabane crita. Bisa nganggo
paraga jeneng wong, lan dheweke
• KONFLIK, yaiku perkara kang dadi punjere crita
Paraga ing Crita Resi Jathayu
Lampiran 3
Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam
bentuk jurnal
JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP
SPIRITUAL DAN SOSIAL
Nama
Sekolah : SMP Negeri 2 Karanganyar
Kelas/Semester : VIII / Genap
Tahun
Pelajaran : 2020/2021
No |
Hari/Tgl. |
Jam Ke |
Kelas/No |
Nama Siswa |
Catatan Perilaku |
Butir Sikap |
Tindak Lanjut |
Hasil |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lampiran 4
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEKS RAMAYANA)
ASPEK PENGETAHUAN
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas/No. Absen :
.........................................................
NO |
SOAL |
WANGSULAN |
SCORE |
ASILING BIJI |
||||||||||||||
1 |
Sapa sejatine Resi Jatayu iku? |
|
2-5 |
|
||||||||||||||
2 |
|
5-10 |
|
|||||||||||||||
3 |
Kepriye kahanane Jatayu nalika perang karo Rahwana amarga
kepengin nulungi Sinta? |
|
2-4 |
|
||||||||||||||
4 |
Sapa kang nyidra Dewi Sinta, arep
digawa menyang ngendi, lan arep didhawuhi apa? |
|
2-9 |
|||||||||||||||
5 |
Asmane :
Asmane :
Asmane : Watake :
Watake : Watake : |
2-12 |
|
|||||||||||||||
Saya mengerjakan soal dengan sungguh-sungguh
dan jujur Tanpa memberi dan meminta bantuan
jawaban dari teman, tanpa menjiplak/ mencontek dari
berbagai sumber |
Tanda
tangan |
Nilai:
Score Perolehan : 4 x 10 |
||||||||||||||||
Lampiran 5
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEKS RAMAYANA)
ASPEK KETERAMPILAN
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Critakna Lakon Wayang Peksi Jatayu kanthi nggunakake basa
Krama!
Lampiran 6
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL REMIDI BAHASA JAWA (TEKS RAMAYANA)
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas/No. Absen :
.........................................................
NO |
SOAL |
WANGSULAN |
SCORE |
ASILING BIJI |
|
||||||||||||||
1 |
Sapa sejatine Resi Jatayu iku? |
|
2-5 |
|
|
||||||||||||||
2 |
|
5-10 |
|
|
|||||||||||||||
3 |
Kepriye kahanane Jatayu nalika perang karo Rahwana amarga
kepengin nulungi Sinta? |
|
2-4 |
|
|
||||||||||||||
4 |
Sapa kang nyidra Dewi Sinta, arep
digawa menyang ngendi, lan arep didhawuhi apa? |
|
2-9 |
|
|||||||||||||||
5 |
Sapa wae paraga ing crita wayang Peksi Jathayu lan kepriye watake? |
2-12 |
|
|
|||||||||||||||
Saya mengerjakan soal dengan
sungguh-sungguh dan jujur Tanpa memberi dan meminta bantuan
jawaban dari teman, tanpa menjiplak/ mencontek dari
berbagai sumber |
Tanda
tangan |
Nilai:
Score Perolehan : 4 x 10 |
|||||||||||||||||
Lampiran 7
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA (TEKS RAMAYANA)
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas/No. Absen :
.........................................................
1. Ringkesen isine crita “Peksi Jtayu”
kanthi nggunakake basa krama!