RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN (NO: 2)
Satuan Pendidikan : SMP Negeri 2 Karanganyar Kelas/ Semester : VIII/ ( Genap ) Mata Pelajaran : Bahasa Daerah ( Jawa ) Materi Pokok : Teks Piwulang Serat
Wulangreh |
Sub Materi : Teks Piwulang Serat Wulangreh Pupu Kinanthi Alokasi Waktu : 6 x 40 (3 pertemuan) * Minggu ke 4 Januari * Minggu ke 1
Februari * Minggu ke 2 Februari |
A. KOMPETENSI
DASAR
3.2. Menelaah teks Piwulang Serat Wulang Reh pupuh Kinanthi
4.2. Menulis syair tembang kinanthi
Pertemuan Petama
1.
Mengartikan kata-kata yang
dianggap sulit
yang terdapat dalam teks Piwulang Serat
Wulangreh pupuh Kinanthi
2.
Mengajukan dan menjawab pertanyaan
bacaan tentang teks Piwulang Serat Wulangreh pupuh Kinanthi dalamragam
krama
3.
Mendiskripsikan
tembung homonim dan homograf
4.
Mengidentifikasi
tembung Garba
Pertemuan Kedua
1.
Memparafrase teks Piwulang Serat Wulangreh
pupuh Kinanthi
2.
Menuliskan pokok-pokok
isi teks Piwulang
Serat Wulangreh pupuh Kinanthi
3.
Menuliskan nilai budi pekerti yang terdapat didalam teks Piwulang Serat Wulangreh
pupuh Kinanthi
Pertemuan Ketiga
1.
Mendiskripsikan
aturan membuat tembang Kinanthi
2.
Menulis/ membuat syair tembang macapat Kinanthi dengan tema lingkungan
C. LANGKAH-LANGKAH
PEMBELAJARAN
Pertemuan Pertama
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit) Kegiatan Inti (60 menit) Penutup
(10 menit) |
Ø
Menyapa peserta
didik dengan salam, berdoa
dan cek kehadiran siswa Ø
Apersepsi: Untuk mengarahkan ke materi pembelajaran, peserta didik
diajak bertanyajawab tentang teks Serat Wulangreh Ø
Menyampaikan tujuan
pembelajaran. Ø
Menyampaikan alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian
materi, Mengerjakan LK, Teknik Pengumpulan Tugas) Ø Memberikan tayangan power point yang berhubungan dengan
teks Serat Wulagreh Pupuh Kinanthi termasuk kata-kata
homonim dan homograf serta tembung garba Ø Mengadakan tanya jawab tentang materi Ø Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan
LK) Ø Mengumpulkan hasil tugas LK Ø Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah
diberikan Ø Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari
peserta didik) Ø Mengingatkan siswa tentang teknik
pengumpulan tugas Ø Informasi kegiatan yang akan datang Ø Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
Pertemuan Kedua
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit) Penutup
(10 menit) |
Ø Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan
cek kehadiran siswa Ø Apersepsi: Untuk mengarahkan
ke materi pembelajaran, peserta didik diajak bertanyajwab tentang kosa kata
yang ada didalam teks Piwulang
Serat Wulangreh pupuh Kinanthi Ø Menyampaikan tujuan pembelajaran. Ø Menyampaikan
alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik
Pengumpulan Tugas) Ø Memberikan tayangan power point yang berhubungan dengan
teks Piwulang
serat Wulangreh Pupuh Kinanthi termasuk cara memparafrase, isi pokok dan piwulang luhur Ø Mengadakan tanya jawab tentang materi Ø Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan
LK) Ø Mengumpulkan hasil tugas LK Ø Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah
diberikan Ø Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari
peserta didik) Ø Mengingatkan siswa tentang teknik
pengumpulan tugas Ø Informasi kegiatan yang akan datang Ø Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
Pertemuan Ketiga
KEGIATAN |
RINCIAN KEGIATAN |
Pendahuluan (10 menit) Kegiatan Inti (60 menit) Penutup
(10 menit) |
Ø Menyapa peserta didik dengan salam, berdoa dan
cek kehadiran siswa Ø Apersepsi: Untuk mengarahkan
ke materi pembelajaran, peserta didik diajak bertanyajwab tentang isi pokok
yang ada didalam teks Piwulang
Serat Wulangreh pupuh Kinanthi Ø Menyampaikan tujuan pembelajaran. Ø Menyampaikan
alur/ langkah-langkah PJJ (Penyampaian materi, Mengerjakan LK, Teknik
Pengumpulan Tugas) Ø Memberikan tayangan power point yang berhubungan dengan
syair tembang Kinanthi yang
bertemakan lingkungan termasuk aturan cara menyusun/
membuat tembang Kinanthi Ø Mengadakan tanya jawab tentang materi Ø Memberi LK (memantau peserta didik didalam mengerjakan
LK) Ø Mengumpulkan hasil tugas LK Ø Membantu membuat simpulan tentang materi yang telah
diberikan Ø Memberi refleksi (bertanya jawab tentang respond dari
peserta didik) Ø Mengingatkan siswa tentang teknik
pengumpulan tugas Ø Informasi kegiatan yang akan datang Ø Penguatan yang berhubungan dengan sikap |
D. PENILAIAN
1.
Penilaian Sikap : Keaktifan siswa dalam bertanya dan menanggapi
kegiatan pembelajaran lewat grop Wa dan
kesantunan bahasa yang digunakan
2.
Penilaian Pengetahuan : Perangkat
soal yang dikirim dengan aplikasi google
form
3.
Penilaian Keterampilan :
Hasil mengerjakan LK
.
Karanganyar, Juli 2020
Mengetahui
Kepala SMP N 2
Karanganyar Guru
Bahasa Jawa
Lampiran 1 :
Materi Pembelajaran
PUPUH II
K I N A N T H I = 16 PADA
Pada |
Cakepan |
Katrangan |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 |
Padha gulangen ing
kalbu, ing sasmita amrih
lantip, aja pijer mangan
nendra, kaprawiran den kaesthi
pesunen sariranira, sudanen dhahar lan
guling Dadiya lakuniraku, cegah dhahar lawan
guling, lawan ojo sukan-sukan,
anganggowa sawatawis, ala watake wong suka, nyuda prayitnaning
batin Yen wus tinitah wong
agung, ywa sira gumunggung
dhiri, aja nyelakaken wong
ala, kang ala lakunireki, nora wurung
ngajak-ajak satemah anenulari. Nadyan asor wijilipun,
yen kelakuwane becik, utawa sugih cerita, kang dadi misil, yen pantes raketana, darapon mundhak kang
budi Yen wong anom pan wus
tamtu, manut marang kang ngadhepi,
yen kang ngadhep keh
durjana, tan wurung bisa
anjuti, yen kang ngadhep akeh
bangsat, nora wurung dadi
maling. Sanadyan nora melu, pasti wruh lakuning
maling, kaya mangkono
sabarang, panggawe ala puniki, sok weruha gelis bisa,
yeku panuntuning
iblis. Panggawe becik puniku,
gampang yen wus den
lakoni, angel yen durung linakwan,
aras-arasen nglakoni, tur iku den lakonana, mufa’ati badanneki. Yen wong anom-anom
iku, kang kanggo ing masa
iki, andhap asor dipun
bucal, umbag gumunggung ing
dhiri, obrol umuk kang den
gulang, kumenthus lengus
kumaki. Sapa sira sapa ingsun, angalunyat sarta edir,
iku lambanging waong
ala, nom-noman adoh wong becik,
emoh angrungu carita, kang ala miwah kang
becik. Cerita kang wus
kalaku, panggawe ala lan
becik, tindak bener lan kang
salah, kalebu jro caritareki,
mulane aran carita, kabeh-kabeh den
kawruhi.
abecik ingkang taberi,
jejagongan lan wong
tuwa, ingkang sugih kojah
ugi, kojah iku warna-warna,
ana ala ana becik. sira anggawa kang
remit, ingkang ala
singgahana, aja niat anglakoni, lan den awas wong kang
kojah, ing lair masa puniki.
nanging den sampar
pakolih, amung badane
priyangga, kang den pakolihaken ugi,
panastene kang den
umbar, nora nganggo
sawatawis. amunga ingsun
pribadhi, aja ana amemedha, angrasa pinter
ngluwihi, iku setan
nunjang-nunjang, tan pantes dipun
cedhaki. yen wong kang mangkono
ugi, dahwen open nora
layak, yen sira sadhinga
linggih, nora wurung katularan,
becik singkirana kaki. mring kang maca layang
iki, lan den wedi mring
wong tuwa, ing lair prapta ing
batin, saunine den estokna, ywa nambuh wulang kang
becik. |
|
Homonim
lan Homograf.
ü Gatekna
tuladha iki.
a. Sudanen
dhahar lan guling.
b. Aku
menyang toko tuku bantal lan guling
Tembung guling ing ukara
kasebut bisa nduwe teges kang beda. Ing ukara a tembung guling duwe teges turu, ing ukara b tembung guling nduwe teges jeneng piranti kanggo turu.Tembung kang padha tulisane, padha
unine nanging nduwe teges beda iku diarani homonim
ü Gatekna
tuladha ukara iki.
a. Kayune
talenana sing kenceng.
b. Anggone
tuku mobil dibayar kenceng.
c. Ibu
mundhut kenceng arep kagem olah jenang.
Tembung kenceng iku pancen
tulisane padha nanging Manawa wis karaketake ing ukara wacane banjur
beda, lan tegese uga banjur beda. Tembung kaya ngono iku diarani homograf.
Tembung kenceng ing ukara a kawaca kevC_ tegese bakoh. kuwat. Tembung
kenceng ing ukara b kawaca ke[vC= tegese kabayar langsung ora diutang. Dene
Tembung kenceng ing ukara c kawaca [k[vC= tegese piranti kanggo
mangsak.
Tembung Garba.
Tembung
garban
Tembung camboran kang sambungan (sandhi) né awujud wanda menga (basa Indonesia: suku kata terbuka)
lan wanda aksara swara (vokal), tembung-tembung kasebut banjur bisa luluh
(ginarba) dadi siji dadi swara anyar. Tembung kuwi banjur disebut tembung
garban.
Tuladha:
• a + a = a
Kusuma + astuti = kusumastuti
• a + i = e
Teka + ing = tekèng
Ira + iku = irèku
• a + e = e
Warna + edi = warnèdi
• a + u = o
Wira + utama = wirotama
• i + a (i,e,o,u) = y
Sami + oncat = samyoncat
• u + a (i,e,o,u) = w
Tumuju + ing = tumujwèng
Sawetara ater-ater utawa panambang kang wanguné kaya wanda kasebut uga dadi
sandhigarban. Tuladha:
• sa +ulah = solah
• sami + a = samya
• ke + legi + an = kelegèn
MATERI 2
CAKEPAN TEMBANG KINANTHI KANTHI TEMA LINGKUNGAN
RERESIK UWUH PLASTIK
Guru Gatra |
Cakepan |
Guru Wilangan |
Guru Lagu |
1 |
Saben-saben aku tuku |
u |
u
(suku) |
2 |
Barang-barang saben ari |
i |
i
(wulu) |
3 |
Mesthi dinokok ing wadhah |
a |
a
(legena) |
4 |
Emane awadhah plastik |
i |
i
(wulu) |
5 |
Agawe rusak lingkungan |
a |
a
(legena) |
6 |
Plastik-plastik diendhani |
i |
i
(wulu) |
|
|
|
|
1 |
Ayo kanca padha melu |
u |
u
(suku) |
2 |
Resik-resik uwuh plastik |
i |
i
(wulu) |
3 |
Mbuwang uwuh ing pawuhan |
a |
a
(legena) |
4 |
Njalari lingkungan asri |
i |
i
(wulu) |
5 |
Yen dinulu katon endah |
a |
a
(legena) |
6 |
Njalari senenging ati |
i |
i
(wulu) |
|
|
|
|
Lampiran
2
Penilaian perkembangan sikap Spiritual dan Sosial dalam
bentuk jurnal
JURNAL PERKEMBANGAN SIKAP SPIRITUAL DAN SOSIAL
Nama Sekolah : SMP Negeri 2
Karanganyar
Kelas/Semester : VIII / Genap
Tahun Pelajaran : 2020/2021
No |
Hari/Tgl. |
Jam Ke |
Kelas/No |
Nama Siswa |
Catatan Perilaku |
Butir Sikap |
Tindak Lanjut |
Hasil |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lampiran 3:
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEMBANG KINANTHI)
ASPEK PENGETAHUAN
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Nama :
.........................................................
Kelas/No. Absen :
.........................................................
1. Serat Wulangreh iku mujudake buku kang
isine babagan piwulang-piwulang luhur, dene
sing ngripta Serat Wulangreh kasebut yaiku .....saka kraton ... .
A. Hamengkubuwana IV - Jogyakarta
B. Hamengkubuwana VI - Jogyakarta
C. Pakubuwono IV - Surakarta
D. Pakubuwono VI - Surakarta
Gatekna pratelan iki:
|
2. Ing
dhuwur kalebu pratelan kang ana sesambungane karo paugeran/ wewaton/ aturan tembang macapat, dene
pratelan kang jumbuh karo paugeran/ wewaton/ aturan
tembang macapat dumunung ing angka... .
A. 1 - 2
B. 2 - 3
C. 1 - 4
D. 2 - 4
3. Serat Wulangreh dumadi saka pupuh-pupuh tembang macapat kang
tansah ngemot
piwulang-piwulang luhur kang migunani tumrap bebrayan agung (masyarakat).
Pupuh Kinanthi uga kalebu perangane pupuh kang ana ing Serat Wulangreh, dene isi
baku/piwulang luhur kang ana ing pupuh Kinanthi Serat Wulangreh
yaiku....
A. carane srawung lan milih kanca
B.
carane ngrembug lan golek kanca
C. carane milih lan nyingkiri kanca
D. carane golek lan nglumpukake kanca
4. Tembang
macapat iku duwe paugeran guru gatra, guru wilangan lan guru lagu. Ewadene
paugerane tembang Kinanthi yaiku... .
A. 8u, 8a, 8a, 8i, 8a, 8i
B.
8u, 8a, 8a, 8i, 8a, 8u
C. 8u, 8i, 8a, 8i, 8a, 8i
D. 8u, 8a, 8u, 8i, 8a, 8i
Pada
1 wacan tembang iki kanggo mangsuli pitakon nomer 13 - 14!
|
5. Manut
pada 1 tembang Kinanthi kasebut, sing ngemot teges ora kena mung mangan
lan turu wae lan supaya padha ngurangi
mangan lan turu iku dumunung
ing gatra... .
A. 1 - 3
B. 2 - 4
C. 3 - 5
D. 3 - 6
6. Tegese
tembung kang ana ing pada 1 tembang Kinanthi kasebut wis bener, kajaba... .
A. gulangen =
tembangna
B. nendra
= turu
C. sasmita =
tandha/ lambang
D. guling
= turu
Wacanen
Pada 2 tembang iki !
|
7. Pada
2 ing tembang Kinanthi kasebut ana tembung garbane.Tembung
garba kasebut
yaiku... .
A. anganggoa
B. sawatawis
C. dadiya
D. lakunireku
Wacanen
Pada 3 tembang iki !
|
8. Sing
dikarepake wong agung ing pada 3 tembang
Kinanthi kasebut
yaiku... .
A. wong kang asmane pak Agung
B. wong kang awake gedhe
C. wong kang nduwe keluwarga agung
D.
wong kang nduwe kalungguhan dhuwur
Wacanen
Pada 4 tembang iki !
|
9. Manut
pada 4 tembang ing dhuwur babagan kang pantes dicedhaki yaiku... .
A. wong kang kelakuwane beciklan critane migunani
B. wong
kang sandhangane becik lan pakaryane crita
C. wong
kang duwe utang budi lan sugih crita ngayawara
D. wong kang asor asale lan mundhak
bebudene
Wacanen
Pada 5 tembang iki !
|
10. Piwulang
luhur saka pada 5 tembang kasebut yaiku... .
A. manawa ing cedhak akeh wong kang tumindak
ala ora kena kengguh tumindak ala
B. manawa ing cedhah akeh wong kang tumindak
ala kudu disengkuyung
C. manawa ing cedhak akeh wong kang tumindak
ala kudu dibrastha
D. manawa ing sedhak akeh wong kang tumindak
ala ora kena disingkiri tumindake
11. Arane
rimbaging tembung ing ngisor iki bener, kajaba... .
A. tinitah
= tembung tanggap na
B. lakunireki
= tembung garba
C. gumunggung = tembung bawa ma
D. anenulari = tembung dwi purwa
12. Kaprawiran
den kaesthi... . Bacute tembang kinanthi kasebut yaiku... .
A. Pesunen sariranira
B. Cegahen dhahar lan guling
C. Aja pijer mangan nendra
D. Ing sasmita amrih lantip
13. Pesunen
sariranira... . Bacute tembang kinanthi kasebut yaiku... .
A. Pesunen sariranira
B. Cegahen dhahar lan guling
C. Aja pijer mangan nendra
D. Ing sasmita amrih lantip
14. Watake
tembang kinanthi iku kaya ing ngisor iki, kajaba... .
A. seneng
B. kebak pangarep-arep
C. sedhih
D. optimis
15. Ywa sira gumunggung
dhiri. Gatra tembang Kinanthi iku mengku karep...
A. aja
seneng-seneng terus
B. aja
ngongasake (sombong) dhiri
C. aja
susah atine
D. aja
seneng tumindak ala
16. aja nyelakaken
wong ala. Gatra tembang Kinanthi iku mengku karep...
A. aja
cedhak wong kang tumindake ala
B. aja
cedhak wong mlarat
C. aka
nyedhak wong bodho
D. aja
cedhak wong srakah
17. Manut ing
tembang kinanthi, manawa cecaketan karo wong ala tumindake bakal...
A. bisa
nyingkiri tumindak becik
B. ketularan
melu tumindak ala
C. melu
nyegah tumindak ala
D. disa
melu nindakake kabecikan
18. Nadyan
asor wijilipun. Tembung sing kagaris dumadi saka tembung lingga...
A. wijil
B. mijil
C. injil
D. pijil
19. Nadyan
asor wijilipun, yen kelakuwane becik, utawa sugih cerita, kang dadi misil, yen pantes
raketana, darapon mundhak kang budi. Piwulang kang bisa dijupuk saka tembang kasebut yaiku...
A. kudu
cedhak karo wong kang asor
B. kudu
cedhak karo wong kang seneng omongan
C. kudu
cedhak karo wong kang kelakuwane becik
D. kudu
cedhak karo wong sugih
20. Yen wus
tinitah wong agung, ywa sira gumunggung dhiri, aja nyelakaken wong ala, kang ala lakunireki,
nora wurung ngajak-ajak satemah anenulari. tembang kinanthi kasebut jumbuh karo bebasan...
A. kebo
mulih ing kandhange
B. kebo
bule mati setra
C. kebo
kabotan sungu
D. aja
cedhak kebo gupak
Lampiran 4:
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL PENILAIAN HARIAN BAHASA JAWA (TEMBANG KINANTHI)
ASPEK KETERAMPILAN
KELAS VIII SEMESTER GENAP
Gawea cakepan tembang Kinanthi sapada
wae kanthi tema njaga lestarining lingkungan alam!
Lampiran 5
PEMERINTAH KABUPATEN KARANGANYAR
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL REMIDI BAHASA JAWA ( SERAT WULANGREH PUPUH KINANTHI )
KELAS VIII
SEMESTER GENAP
Soal :
Kinanthi
Padha gulangen ing
kalbu,
ing sasmita amrih lantip,
aja pijer mangan nendra,
kaprawiran den kaesthi
pesunen sariranira,
sudanen dhahar lan guling.
Miturut tembang Gambuh ing dhuwur:
1. Guru gatrane ana
... . (skor
2)
2. Guru wilangane
yaiku ... . (skor
2)
3. Guru lagune
yaiku ... . (skor
2)
4. Golekana tegese
tembung ing ngisor iki! (skor
4)
a. kalbu b. nendra
5. Owahana
dadi gancaran miturut basamu dhewe! (skor 10)
Lampiran 6
DINAS PENDIDIKAN
DAN KEBUDAYAAN
SMP NEGERI 2 KARANGANYAR
JL. LAWU 203 ( 0271) 495070/ Fax. (0271) 495070
Website : http://www.smpn2-kra.sch.id
E-mail : smpn2_kra@ymail.com
SOAL PENGAYAAN BAHASA JAWA ( SERAT WULANGREH PUPUH KINANTHI
)
KELAS VIII
SEMESTER GENAP
Teks
Serat Wulangreh pupuh Kinanthi
01
Padha gulangen ing kalbu, ing sasmita amrih lantip, aja pijer mangan nendra,
kaprawiran den kaesthi pesunen sariranira, sudanen dhahar lan guling.
02
Dadiya lakuniraku, cegah dhahar lawan guling, lawan ojo sukan-sukan, anganggowa
sawatawis, ala watake wong suka, nyuda prayitnaning batin.
03
Yen wus tinitah wong agung, ywa sira gumunggung dhiri, aja nyelakaken wong ala,
kang ala lakunireki, nora wurung ngajak-ajak satemah anenulari.
04
Nadyan asor wijilipun, yen kelakuwane becik, utawa sugih cerita, kang dadi
misil, yen pantes raketana, darapon mundhak kang budi.
05
Yen wong anom pan wus tamtu, manut marang kang ngadhepi, yen kang ngadhep akeh
durjana, tan wurung bisa anjuti, yen kang ngadhep akeh bongsa, nora wurung dadi
maling.
Soal : 1. Gancarna tembang ing
ndhuwur!
2. Tulisen isine tembang ing dhuwur!
No comments:
Post a Comment